Politieauto’s houden agenten vanaf 2015 in de gaten

Politie-Auto
Even de sirene aanzetten om dat stoplicht over te slaan is er volgend jaar waarschijnlijk niet meer bij.

Ford heeft een systeem ontwikkeld dat het rijgedrag van de bestuurder direct naar het hoofdkantoor stuurt. Op deze manier kan de Hoofdofficier zien of agenten met hun sirene flitsen als ze door rood rijden, harder rijden dan een bepaalde snelheid en of ze braaf hun gordel om hebben gedaan.

Telogis
Ford werkt samen met Telogis om dit systeem te realiseren, en de Amerikaanse politie zegt al interesse te hebben. Auto-ongelukken veroorzaken immers nog steeds veel slachtoffers, dus iedere manier om de weg veiliger te maken kan alleen maar worden toegejuicht.

De techniek is overigens niet alleen gemaakt om agenten op hun vingers te tikken. Volgens Telogis biedt het ook kansen om een achtervolging of de weg naar een noodgeval sneller te maken. Op het hoofdkantoor kan immers precies worden bijgehouden waar alle auto’s zich bevinden, zodat er direct orders gegeven kunnen worden, zonder dat agenten constant hun positie door moeten geven.

De kans is dus groot dat de techniek van Ford in 2015 in de auto’s van de LAPD te vinden is, de vraag is nu natuurlijk wanneer Nederland aan de beurt is.

Nog geen reacties

  1. Ze genieten geen respect en ze mogen niets. Het zwaar onderbetaalde baantje met hoge werkdruk wordt steeds leuker. Ik zou van mijn verdriet niet bij de politie willen werken.

  2. Respect voor alle agenten. Maar wat ze in het verkeer uitspoken en ons er wel voor beboeten wanneer wij 1/10 doen van wat zij doen..
    Ik hoop dat dit ze in toom zal houden. Zo vaak gezien dat ze lekker met 80 op een weg rijden waar je maar 50 mag. En als je denkt misschien “onopvallend naar plaats delict”, nee, want ze stoppen wel voor stoplichten.. Al zijn ze niet allemaal hetzelfde want sommigen geven je gewoon een waarschuwing i.p.v. direct een boete uitschrijven zonder te luisteren, +1 voor die agenten.

    • @rdamnn: Ze proberen evengoed om zo snel mogelijk te plaatste te komen zonder ander verkeer in gevaar te brengen. Onder een z.g.n. prio 2 rit zullen ze bijvoorbeeld wel inhalen/harder rijden waar mogelijk alleen ze hebben geen toestemming voor zwaailicht, en dat maakt een kruising over rijden met rood erg gevaarlijk.

  3. Als Juut kan je lekker te hard rijden. Laat ze lekker. Daar stoor ik me dus echt niet aan.
    Op plaatsen flitsen waar t niet nodig of niet netjes is. Files creeren met onnodige controles.
    Of burgers onnodig in problemen brengen, arrogant gedrag en al een mening hebben over een conflict voordat ze beide kanten horen. DAAR kan ik me aan storen.
    Maar laat ze lekker te hard rijden en af en toe die sirene misbruiken. Van mij mogen ze zelfs shoarma afhalen met de politie-auto. Ze doen hun best maar.

  4. Kan in mijn ogen niet snel genoeg ingevoerd worden! Die rijden hier in het zuiden zo vaak te hard dat het gewoon geen uitzondering meer is. En het gebeurt blijkbaar niet alleen hier. Inhalen over een dubbele doorgetrokken streep en door rood rijden is ook meer regel dan uitzondering voor oom agent..

  5. Dat van die sirene/zwaailicht is in NL dacht ik sowieso al (dat de meldkamer dat kan zien). Als dit systeem daadwerkelijk ingebouwd gaat worden dan blijkt het alleen maar dat ze geen vertrouwen hebben in hun eigen organisatie.

  6. Wat een passie voor het vak moet je hebben om dit werk te willen doen voor 1200 – max 2000 euro netto in de maand (15 jaar op straat inclusief onregmatigheidstoeslag voor het werken in ochtend- avond-nacht- en weekend diensten). Daarnaast heeft de maatschappij altijd vanalles op je aan te merken, leef je onder het vergrootglas van altijd filmende mobieltjes die selectief uitgeknipte beelden maar al te graag op dumpert posten… Al met al: doe het maar eens. On topic: als een politieman wil surveilleren in het verkeer, zal hij vlotter (of langzamer) moeten rijden dan de rest, anders zien ze natuurlijk niets nieuws. Langzamer zorgt ervoor dat iedereen erachter blijft hangen, dus vlotter. Dat is volgens mij geregeld, 20-30 km sneller binnen bebouwde kom valt volgens mij binnen hun branche richtlijn, dus let it go… En idd zal er onnodig hard gereden worden al zie ik in ons dorp de lokale brandweerwagen van x-ton als een krankzinnige door de bebouwde kom scheuren, durf zelfs te stellen: onverantwoord hard en kansloos als er ineens een fietser oversteekt. Wat willen ze doen met dit systeem ? Via de radio heel hard ”FOEI !!’ roepen ofzo ? Beetje kansloos dit.

  7. “Op het hoofdkantoor kan immers precies worden bijgehouden waar alle auto’s zich bevinden ”
    Dat suggereert dat ze dat nu niet kunnen. Kan het haast niet geloven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *