Nieuwe Android-versie wil alles aansturen in de auto

Android-M
Google heeft met Android ingezet op nog diepere integratie met onze auto. Als het aan Google ligt, wordt Android in onze auto voor bijna alles verantwoordelijk.

Anonieme bronnen hebben aan Reuters laten weten dat Google druk bezig is met Android M, een nieuwe versie van het besturingssysteem dat volgend jaar moet verschijnen. Naast een versie voor smartphones en tablets komt er ook een speciale auto-editie.

Anders dan Android Auto
Deze nieuwe versie verschilt wezenlijk met Android Auto dat we al kennen. Android Auto maakt gebruik van je smartphone om de informatie op het scherm in je auto weer te geven. Een van de redenen dat Google nu inzet op een ingebouwde Androidversie, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je minder gemakkelijk van systeem kunt wisselen, wat concurrenten als Apple’s Carplay buiten spel zet.

Privacy
Een dergelijk ingebouwd systeem heeft uiteraard ook gevolgen voor de privacy van de bestuurder. Zo zou Google met Android M precies weten waar je rijdt, waar je heen gaat, wanneer je stopt en hoe vaak je tankt. Niet zo gek dus dat sommige autofabrikanten (volgens Reuters) wel twee keer nadenken voordat ze Google toestemming geven om Android op hun wagens los te laten.

Nog geen reacties

    • @samuelrs: het is goedkoper om een externe partij als Google of Apple de software te laten ontwikkelen. Dan hoef je daar zelf niet in te investeren.

      Ik wil het persoonlijk ook niet. Het connected drive is al deels Apple. Werkt goed, daar niet van, maar dat is voor mij de bovengrens.

      • @e1000bmw523i: no way dat een autofabrikant, tenzij extreme investeringen, een besturingssysteem kan bouwen dat zich met Android of ios kan meten.

        stuur de auto met een bundeltje kabels (sensoren, startlock/carkey manager/speakers/raamcontrolls etc. in z’n dashboard met frame naar een bedrijf als Google, laat hun de hardware & Software bouwen, zorg dat vijligheid voorop staat & block alles wat selfies uitlokt.

        moet goed te doen zijn lijkt me.. alleen bang voor bovengenoemd selfiegedrag o.0
        alsof die blikken al niet gevaarlijk genoeg zijn.

      • @flutterby: correctie, een beperkt aantal auto’s heeft QNX als OS voor het infotainment. Eigenlijk alleen die met infotainment van Harman Becker. Ook is QNX helemaal geen vereiste voor Apple Car, het is gewoon een OS waarop een Apple car applicatie kan werken (want dat is was Apple Car en Android Auto zijn, applicaties).

  1. Blue & Me van Microsoft zit al jaren in Fiat’s en Alfa Romeo’s, ik neem aan dat dit min of meer hetzelfde moet gaan doen, wellicht een stuk uitgebreider.

    Grote verschil is wel dat Microsoft van oudsher zijn inkomsten uit licenties haalt, dus waarschijnlijk betaalt de Fiat groep gewoon een bedrag per geproduceerde auto met Blue & Me. Google zal deze Android versie waarschijnlijk gratis ter beschikking stellen, en dan geld verdienen met het binnenhalen van gebruikersinformatie. Voor de autofabrikanten is dat een risico – er zal een groep gebruikers zijn die de integratie van auto- en telefoonsysteem bijzonder op prijs zal stellen, maar daar staat tegenover dat er ook behoorlijk wat mensen zijn die uit privacy-overwegingen dan maar een auto bij de concurrentie gaan halen.

    • @potver7: Tja, en dan komt er straks verplicht een sim-kaart in elke nieuwe auto, die echt, echt, alleen maar gebruikt wordt om een noodsignaal te geven en de positie te markeren bij een ongeval en verder echt nergens voor hoor, net zoals met kentekenscanners. die echt echt nooit voor andere zaken dan snelheidsovertredingen zullen worden gebruikt, beloofd, hand op ons hart, nou ja, privé rijden met een zakelijke auto is ook een misselijke overtreding, maar daar blijft het dan ook echt bij. Echt.

  2. Android met alle achtergrond monitor en spionage praktijken in de auto lijkt me niet echt wenselijk. GPS locatie altijd gedeeld. Leuke push berichten zodra je langs een winkel/restaurant/bedrijf rijd. Geen mogelijkheid om dat uit te zetten, want ads blokkeren mag natuurlijk niet.

    Nee, bedankt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *