Project Cars is goud: dit moet je weten over de sim-racer

Pagani Huayra in Project Cars
Met het goud gaan van Project Cars is er geen weg meer terug. 7 mei verschijnt de game en dit kun je verwachten.

Na vele malen van uitstel kunnen we over een paar weken dan eindelijk aan de slag met deze nieuwe simulatie racer. Slightly Mad Studios, de ontwikkelaar van de game, zegt zelf dat we een mengsel kunnen verwachten van race games als Gran Turismo en Forza, met een sausje van pc simulators als iRacing en rFactor erover. Klinkt als de ultieme race game waar velen gamers al lang op wachten.

45 tegenstanders offline, 32 online
Een belangrijk onderdeel van een moderne race game is het online gedeelte. Hier laat Project Cars helaas een steekje vallen. Zo is het voor de PC-spelers onder ons mogelijk om met 32 spelers online te racen, maar voor de PlayStation 4 en Xbox One is dat aantal slechts 16. Niet echt next-gen dus. Jammer.

Heel. Veel. Racetracks.
Wat ze goed geflikt hebben zijn het aantal racebanen die beschikbaar zijn. Je kunt straks aan de slag op bekende tracks als de Nurburgring, Spa-Franchorchamps en Laguna Sega maar ook zitten er twee stukken snelwegen in verwerkt, ideaal voor online drag-racen of gewoon even cruisen met je vrienden. Of er meerdere racetracks beschikbaar komen na de release is nog niet bekend.

Geen motorische tuning, wel afstellen.
Helaas is het niet mogelijk om de auto’s optisch of motorisch te tunen. Wel is het mogelijk je wagen helemaal af te stellen naar wat je zelf lekker vindt. Dit maken races met dezelfde auto’s bijvoorbeeld spannender.

Elke maand gratis DLC.
Ook is er aangekondigd dat elke maand een gratis download op zich laat wachten in de vorm van een nieuwe auto. De eerste auto is al bekend gemaakt en dat is de Lykan Hypersport, bekend uit Fast 7.

Of Project Cars de beloften gaat waarmaken moeten we nog even afwachten. Het lijkt een erg toffe game te worden en er heerst een enorme druk op Slightly Mad Studios door het vele uitstellen van de game. Nog even wachten dus en dan kunnen we zelf aan de slag met Project Cars!

35 reacties

  1. ‘Wel is het mogelijk je wagen helemaal af te stellen naar wat je zelf lekker vindt.’

    Wat kun je buiten optische en motorisch dan afstellen? Gasrespons, remdruk, bandenspanning, dat soort dingen?

    • @bassen: Ik neem aan dat jij deel van de community van Project CARS bent? Jij kunt me dan vast wel vertellen of je wel toffe een toffe livery kunt designen à la Forza of dat het bij een ander kleurtje à la Gran Turismo blijft.

    • @bassen: Indien je inderdaad van de community bent heb ik direct wat feedback.
      Het geluid van de auto’s is echt drama. Zeker als je Forza gewend bent. Ik snap niet waarom niemand daar op let. Het is een zoveel betere ervaring als een M3 E30 ook klinkt als een M3 E30. En niet als een racegame van 25 jaar geleden. Er moet echt meer aandacht aan besteed worden!!!

  2. Een paar maanden geleden al gereserveerd! Ik verwacht er heel veel van. als vertrouwd forza fan denk ik dat dit zomaar eens de meest realistische racegame op de xbox one zou kunnen worden kwa besturing. Was flink balen dat de game een aantal keer was uitgesteld, echter dacht ik dat hij uiteindelijk 22 mei uit zou gaan komen. Dan is dit toch weer een lichtpuntje! Kan niet wachten….

  3. Deze game heeft lekker veel tracks. Het aantal auto’s daarintegen is maar aan de matige kant. Eens kijken hoe lang we kunnen genieten van ‘iedere’ maand een gratis auto. Voor deze game heb ik een jaar geleden al een ps4 gehaald. Als het niks is gaat de ps4 weer de hoek in tot gt7 uitkomt.

  4. super tof spel speel het al van af november je kan veel af stellen net als het differentieel zo kan je er een drift wagen maken of een veilige auto die niet snel uitbreekt en je kan het esp aan en uit zetten

  5. Ik heb ‘m in de pre-order, Limited Edition voor de PS4. Ik wacht nog op de levering van mijn TP3A-PRO en de TH8A shifter om mijn T300 RS setup te voltooien. Ik moet ook nog een houder kopen voor de shifter om deze te bevestigen aan mijn Wheel Stand Pro. Dán pas ben ik helemaal klaar voor!

  6. Ben m al een jaar of twee aan het spelen nu, en t wordt allemaal steeds beter. Ben begonnen met de alpha versie toen je nog alleen een stuk asfalt had zonder omgeving of wat dan ook! 🙂

  7. Hoe zijn de physics en FFB vergeleken met bijvoorbeeld RrFactor 2 en iRacing? Assetto Corsa is te arcade voor mij, dus ik hoop dat deze beter is.

      • @stihl: De auto voelt onnatuurlijk aan met verschuivingen van massa, bijvoorbeeld in S-bochten. Ook is het bandenmodel niet echt next-gen te noemen. Je hebt wel of geen grip. Het verschuift niet progressief zoals in het echt of in andere sims. Begrijp je wat ik daarmee bedoel? De physics voelen een beetje kaal, en als ik in de files kijk wordt dat alleen maar bevestigd. Inertia wordt bijvoorbeeld maar uit 3 dingen berekent. In bij voorbeeld rF2 kan elk bewegend onderdeel z’n eigen inertia hebben. Even om aan te geven hoe veel gedetailleerde dat physics model is. En zo zijn er nog wel meer dingen. Kijk hoe de auto reageert als je over hobbels rijdt. Voelt niet erg natuurlijk aan, geen engine stall, geen progressieve rubber op de racelijn, geen nachtracen. Etc. Etc.

        Okay, arcade was misschien niet het goede woord. De graphics en sound zijn tof maar de physics voelen gewoon niet next-gen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *