Officieel: Tesla Energy gaat je huis van stroom voorzien

Je Tesla opladen met de Powerwall
Tesla heeft eindelijk het doek van Tesla Energy getrokken. Elon Musk blijft onverminderd ambitieus, want hij wil huizen, bedrijven én fabrieken van stroom gaan voorzien.

Om dat te doen lanceert Tesla twee nieuwe producten: de Powerwall en het Powerpack. De eerste is bedoeld voor in huis en levert 7 kWh (3.000 dollar) of 10 kWh (3.500 dollar). De unit 90 centimeter bij 120 centimeter en kan binnen of buiten aan de muur bevestigd worden. Tesla hoopt er vooral op dat mensen de Powerwall gaat gebruiken om zonne-energie of windenergie op te slaan, zodat ze er bijvoorbeeld bij thuiskomt hun Tesla Model S mee kunnen opladen.

Dat is natuurlijk niet de enige toepassing, want de Powerwall kan stroom leveren aan elk denkbaar product, zodat je geen traditionele stroomleverancier meer nodig hebt. Dat kan zelfs op een slimme manier, omdat het systeem is verbonden met internet, zodat je zelf in kunt stellen wanneer je bijvoorbeeld even wat meer (of minder) stroom nodig hebt. Daarnaast kun je de Powerwall bijvoorbeeld ’s nachts laten opladen als je nachtstroom hebt, zodat je overdag gebruik kunt maken van je goedkopere stroom.

Het Powerpack is waar het echt interessant wordt, want hier kun je net zoveel stroom mee opslaan als je wilt. Hiermee richt Tesla zich dan ook vooral op bedrijven, fabrieken en overheden. Het Powerpack bestaat uit losse blokken die elk 100 kWh leveren, zodat je het systeem zelf uit kunt breiden van 500 kWh tot 10 MWh. Musk noemt het niet voor niets zou doel om op een extreme manier te veranderen hoe we energie gebruiken.

Dat liet hij meerdere keren merken tijdens de persconferentie, waarin hij verder liet weten dat een land als de Verenigde Staten aan 160 miljoen Powerpacks genoeg heeft om iedereen van stroom te voorzien. Om te bewijzen hoe goed het systeem nu al werkt liep de hele presentatie zelfs al op opgeslagen zonne-energie. Mocht je overtuigd zijn: de Powerwall is al te koop voor een selecte groep klanten en zal vanaf de zomer geleverd worden, de Powerpack zal later dit jaar te bestellen zijn.

Nog geen reacties

    • @autoblaag: Daar ontkom je niet aan. Maar waarom maak jij je dan ook niet druk om al die AA-batterijen die op grotere schaal worden verkocht/geproduceerd en snel weggegooid. Zelfde geldt voor telefoonaccu’s die het maar 2 jaar volhouden. Terwijl Tesla al aardig bewezen heeft dat hun accu’s wellicht wel 15 jaar mee gaan.

      • @stfu: Heb niet veel verstand van accu’s en dergelijke. Maar is die korte levensduur niet te wijten aan de grootte van die kleine dingen? Daarbij kunnen ze amper warmte kwijt en worden ze vaak erg willekeurig opgeladen (en dat is ook bij lithium-ion accu’s knijpend voor de levensduur).

  1. eneco verkoopt deze dingen allang, oom van mij heeft er ook een hangen voor z’n tesla, kan hij met een pasje thuis ”tanken” maar ook anderen kunnen hier gebruik van maken zonder dat het hem geld kost. ideaal systeem

  2. Wel een interessant idee.. Zeker indien verbonden met internet zou je uitval van delen van het net (tijdelijk) kunnen opvangen met overcapaciteit die de net beheerders wegsluizen naar powerpacks. Daarnaast zorgt alle opslag ervoor dat de productiecapaciteit voor stroom in totaal iets omlaag kan want je kunt pieken in het verbruik makkelijker opvangen (met powerpacks).

    De olie staten worden hier misschien ook wel blij van… Geld om te investeren hebben ze en dan kunnen zij hun eigen consumptie van olie deels vervangen met zonne ergie

  3. Awel, hier geloof ik nu veel meer in dan in hun auto’s. Ben er van overtuigd dat ze met hun batterij- en oplaad technologie (oplaadpunten,…) meer geld gaan verdienen dan met hun auto’s.

    • @w0ut: Je hebt gelijk. Alle andere merken gaan voor de gein Tesla achterna door elektrische auto’s bouwen. Zet het nou eens uit je hoofd dat brandstofmotoren zoveel beter zijn :’)

      • @stfu: Je leest ook alleen maar wat je wilt lezen. Zeg toch nergens dat electrische wagens geen toekomst hebben of Tesla’s slecht zijn. Wel dat Tesla veel meer geld gaat verdienen met hun eigenlijke batterij tech dan met effectief auto’s bouwen. Deze huisbatterij is 1 stap, charging stations (batterij swaps) en waarschijnlijk ook hun tech onder licentie toelaten bij andere merken de volgende.

    • @mrrallycross: dit is gewoon “gestolen door de nsa” van Victron Energy uit Nederland.
      Die heeft al tijden de EcoMulti.. doet precies hetzelfde en is al lang verkrijgbaar en echte kwaliteit.

  4. Top apparaat, zou er wel eentje willen hebben.

    10 kWh kan je dus een uur lang 10 000 watt van trekken.
    Daar kan je makkelijk een dag mee door als je geen kast van een huis hebt.

    Jaarlijkse energiebehoefte van een gemiddeld huishouden is ~3000-3500 kwh per jaar.
    Tegenwoordig is dat al minder door moderne verlichting en efficientere apparatuur.

    365/3500 = 9,5 kwh per dag, neem je 2 van die units en zonnecellen hoef je nooit meer te betalen voor stroom voor de levensduur van de batterijen en zonnecellen.

  5. wat een hoop gezeur over de levensduur, genoeg accu’s die het langer dan 20 jaar volhouden, misscien niet met continue gebruik.. maar dat is hier voglens mij ook niet de bedoeling.

    voor de zekerheid hebben we toch altijd nog een vaste kabel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *