Al sinds 2013 gebruikt Netflix gegevens uit piraterij als een vorm van marktonderzoek.
Netflix-CEO Reed Hastings zegt in een interview met de Spaanse krant El Mundo dat deze gegevens essentieel waren om te ontdekken wat wel- en wat niet werkte in Nederland. De streamingdienst wordt dit jaar gelanceerd in Spanje, en omdat men in dit land op een vergelijkbare manier te werk is gegaan, verwacht Hastings dat het ook daar een succes zal worden.
Dat moet toch tegen het zere been zijn van Stichting Brein en vergelijkbare partijen. Die lijken piraterij alleen maar als een te bestrijden plaag te zien, in plaats van het als een gegeven te beschouwen – waar je dus ook je voordeel mee kunt doen. Hastings zegt tevens:
Piraterij heeft een publiek gecreëerd dat gewend is om online content te bekijken. Het alternatief dat wij met Netflix bieden is gebruiksgemak, snelheid en hoge kwaliteit. En mensen zijn bereid daar voor te betalen.
“Piraterij heeft een publiek gecreëerd dat gewend is om online content te bekijken. Het alternatief dat wij met Netflix bieden is gebruiksgemak, snelheid en hoge kwaliteit. En mensen zijn bereid daar voor te betalen.”
Exact wat ik al jaren roep. Spotify is een zelfde voorbeeld.
@MrSkyline: Alleen biedt Spotify geen hoge kwaliteit.
@Praeses: Spotify biedt prima kwaliteit muziek, en waar het met name omdraait het woordje ‘gemak’ zodra die wegvalt valt het allemaal weg…
@drivingpleasure: Prima kwaliteit is iets anders dan hoge kwaliteit.