Porsche: “Wij willen geen Android Auto in onze modellen”

Android Auto
Porsche weigert het infotainmentsysteem van Google te gaan integreren in zijn auto’s. De Duitsers kiezen voor een exclusieve deal met Apple Carplay. Waarom?

De reden waarom de Duitse autofabrikant het systeem van de zoekgigant wil weigeren is simpel. Om Android Auto te integreren in het voertuig vraagt Google toegang tot bepaalde informatie over de auto, zo schrijft Motor Trend. Elke keer als de auto opstart onthoudt het systeem op welk toerental je rijdt, wat de olietemperatuur is en in welke versnelling je zit. Data waar ontwikkelaars creatieve apps voor kunnen schrijven maar Porsche zegt “Nein nein nein!”

Je gaat een goochelaar toch ook niet vragen wat zijn geheimen zijn? Vinden de Duitsers. Porsche is zuinig op zijn data en wil sommige informatie niet delen. En de autofabrikant uit Zuffenhausen is niet de enige die twijfels heeft. Op de vraag van Google of de gefacelifte 911 in 2017 moet worden voorzien van Android Auto reageert Porsche dan ook met een “nee.”

Google reageert verbaasd op de beweringen dat ze bepaalde informatie opvragen. In een reactie aan Techcrunch zegt de zoekgigant het volgende:

Steering this story straight – we take privacy very seriously and do not collect the data the Motor Trend article claims such as throttle position, oil temp and coolant temp. Users opt in to share information with Android Auto that improves their experience, so the system can be hands-free when in Drive, and provide more accurate navigation through the car’s GPS.

Porsche wijst Google dus af en kiest opvallend genoeg wel voor Apple Carplay in zijn auto’s. Een reden waarom de Duitsers voor het systeem uit Cupertino kiezen en niet voor die van de Amerikaanse zoekgigant uit Mountain View is niet duidelijk. Blijkbaar stelt Apple geen moeilijke vragen.

61 reacties

    • @pomoek: Ik begrijp het wel. Als bestuurder zou ik ook wat privacy willen hebben. Het gaat google niks aan waar ik ben of waar ik gas geef en niet. Want dit kunnen ze ooit tegen je gaan gebruiken bij een aanrijding bijvoorbeeld.

      • @clarkson: Naast dat de overheid bij Google informatie over jou kan opvragen om dat tegen jou gebruiken. Is google zelf ook in kern een adverteerder natuurlijk. Ik kan mij best voorstellen dat verzekeraars flink geld over hebben, om voor een bepaalde groep WEL zichtbaar te zijn in zoekresultaten en advertenties niet.

        Hoe meer Google over je weet, hoe kleiner men jouw filter bubble zal maken.

        En over de twee kampen strijd: CarPlay / Android Auto zijn beiden gewoon ‘maar’ softwaremodules op een QNX based os.

        90% van de fabrikanten gebruikt allemaal dat zelfde QNX voor hun boordcomputers. Daarin ligt ook bescherming van toegang tot systemen en data centraal.

        Dat het Duitse Porsche wat kritisch kijkt naar de agressieve data verzameling van Google past Porsche goed.

  1. Moet zeggen dat ik Carplay ‘design-wise’ beter bij Porsche vind passen dan Android auto. Heb op de een of andere manier toch nog niet echt een ‘premium’ gevoel bij Android wat iOS wel wat meer heeft. (ben geen Apple fanboy, heb een Oneplus One).

    • @nielsnl1: Tsjah, er is ook meer dan genoeg premium Android. Het verschil tussen Apple en Android is alleen dat Android ook simpelere en goedkopere toestellen ondersteund, waardoor mensen denken dat Android dus budget is.
      Anyways, beter maken ze Apple Carplay een optie, want ik zou niet overstappen naar iOS voor een auto en ik heb in mn Porsche geen behoefte aan een niet-werkend systeem op mn dashboard.

      • @lemster: Zou zelf liever een goed ontworpen systeem van Porsche zelf hebben. Toegespitst op de auto, makkelijk (en door iedereen) te bedienen, ook zonder telefoon koppeling. Maar bedoelde meer dat de look & feel van Android wat meer ‘speels’ is. Dat is nou eenmaal de design taal van Google, maar bij een serieus ontwerp als Porsche past naar mijn idee iOS beter.

    • @nielsnl1: Laat het design van de verschillende systemen nou helemaal niks met deze discussie te maken hebben… Sterker nog, bij iOS zit je vast aan de icoontjes die Apple bedacht heeft, bij Android kunnen fabrikanten er nog een eigen schil overheen leggen zodat de hele look & feel veel meer overeen komt met de rest van het instrumentarium.

  2. Wat een onzin weer. Niet iedere klant heeft een iPhone dus laat de klant lekker zelf bepalen welk systeem die in zijn Porsche wilt. En over dat privacy geneuzel… Het zal mij echt een worst zijn dat ze weten in welke versnelling ik rijd en hoe warm mijn olie is.

    • @f612s: dat zijn een paar genoemde voorbeelden, maar het gaat om het uitlezen van de OBD2-data. Dat gaat heel diep, van een kapot achterlicht tot een defecte krukaspositiesensor. Google kan dus alles over jouw rijstijl en de conditie van je auto te weten komen. Het wordt dan technisch mogelijk om een mailtje te krijgen waarin wordt verteld dat je op weg X 23 km/u te hard hebt gereden en je twee keer een kickdown-commando aan de automaat hebt gegeven, of je volgende keer even wat rustiger aan wilt doen.

          • @martinus: wie een zoekmachine gebruikt wil dingen zoeken. Zijn doel is niet een uitgebreid profiel over zich zelf aan een advertentieverkoper te geven. Dat is het probleem, wie die Google zoekmachine gebruikt of Android gebruikt doet dat niet om Google inzicht in je prive leven te geven. Google zou die data helemaal niet hoeven opslaan om die dienst te kunnen aanbieden.

          • @martinus: ja en nee. Heel veel dingen zijn van Google. Zoveel dat je er eigenlijk niet meer omheen kunt. Als er een Google zoekbalk in je Firefox browser staat slaat Google al heel veel op. En dan gebruik je die nog niet eens. Om maar eens iets te noemen. Je kunt wel zonder, maar alleen als je daar heel bewust mee bezig bent.

  3. Hmm… dus in de auto’s met een Android systeem kan je straks mooie grafische custom displays bouwen met overzichten van olietemperatuur, toeren, etc… heel handig en functioneel dus! En de auto’s met het Apple systeem hebben eigenlijk gewoon een ingebouwde tablet zonder auto-specifieke functionaliteit. Dan weet ik wel welke ik in mijn auto zou willen hebben…

  4. Porsche is wel vaker van zijn principes afgestapt. Om heel eerlijk te zijn heb ik voorlopig überhaupt nog ernstige twijfels over de wenselijkheid van de integratie van auto en smartphone. Via bluetooth telefoon en muziek streamen, prima, maar die andere mogelijkheden vind ik nog vrij matig, zoals jullie filmpje over Apple Carplay in die Ferrari ook al liet zien. Misschien is het over een aantal jaar aanzienlijk beter, maar voorlopig zie ik de toegevoegde waarde nog niet.

  5. Ik ben niet zo van de Android (ook niet van de Microsoft e.d). Maar als je autobouwer bent dan ben je toch wel verplicht om beide systemen te ondersteunen. Niet iedereen gebruikt iOS…

    • @potjak: Business Insider heeft een mooi onderbouwd artikel geschreven: Android Is For People With Less Money. De kans dat een Porsche klant een iOS device heeft is vele malen groter dan een Android toestel. Dus waarom zouden ze?

      • @garp: wat een bullshit. Android maakt in tegenstelling tot Apple ook toestellen voor mensen met minder geld, niet alleen voor mensen met minder geld. En aangezien het grootste deel der wereldbevolking een Android toestel op zak heeft zou Porsche hier wel eens gauw op terug kunnen komen.

        • @mercedesbenze350cdi: Nee google android is echt voor de armen.
          Ook al zijn er toestellen van €1000,- . Bij vermogende of goed verdienende mensen is ook vaak het bewustzijn aanwezig dat informatie waarde heeft.

          Dan kiezen voor een apparaat met ‘gratis’ software waarop een adverteerder standaard je berichten uitleest en ook je sensordata verstuurd naar de VS en uw toestemming moet geven dat het bedrijf jouw data op eindeloos veel manieren mag gebruiken is dan op zijn minst een bijzondere keuze. Zeker als je een potentiële porsche klant bent.

          • @martinus: dat is een vrij naïef standpunt. Ja, Google verkoopt je data (geanonimiseerd) vrolijk door. Maar dat doet Apple ook, maar daar realiseren de klanten het zich aanzienlijk minder. Voor veiligheid moet je eigenlijk terug naar BlackBerry.

          • @mgmgb: Zowel google als android hebben in hun eigen voorwaarden staan dat ze je gegevens niet zullen doorverkopen aan derden.

            Het zijn wel twee bedrijven die op heel verschillende manier geld verdienen. Apple verdient goede marges op hardware, Google haalt bijna al haar inkomsten uit advertenties.

            Blackberries voor jezelf en naasten is inderdaad een verstandige keuze.

          • @mgmgb: Nee Apple verkoopt geen data (Google ook niet, die verkopen advertenties op basis van de opgestelde profielen). Apple verzamelt niet eens. Zij hebben een verdienmodel met hardwareverkoop.

  6. Zowel Android Auto als Apple Carplay zijn volstrekt overbodig. Het is hoogstens een aanvulling op hele basic systemen zonder GPS of Bluetooth, maar die hebben ook geen touchscreens, dus implementatie is dan onmogelijk. De functionaliteit is namelijk lang niet zo uitgebreid als bij de OEM-systemen waar het als klein extraatje in zit, alsof je bewust een TomTom start voor het display van je iDrive/mmi etc. plakt. Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden als deze troep vervalt en autofabrikanten meldingen van je smartphone op de displays van de auto projecteren, whatsappjes, SMS-jes en titels van mailtjes. Daarvoor is geen techniek van Apple of Google nodig, wat een smartwatch op basis van Bluetooth kan moet een infotainmentsysteem van 3 tot 10 keer de prijs ook kunnen.

      • @clarkson: wat ze nu hebben is goed, maar absoluut niet op het niveau van Apple of Android, niet raar daar het niet hun core business is. Echter zouden de een betere variant van de huidige systemen kunnen ontwikkelen in samenwerking met een behoorlijk aantal nieuwe nerds. Dit systeem voor een dikke meerprijs aanbieden naast het huidige systeem, want we blijven natuurlijk wel premium.

        • @dutchdriftking: Volgens mij kwam de prijs tussen de 500 en 1200 euro te zitten. Gewoon net als ieder ander nav systeem. En het lijkt me niet dat premium merken zoals porsche daar veel meer voor kunnen vragen. Het zal bij ieder merk wel ongeveer gelijk komen te liggen.

  7. Snap ik wel… Met al die DATA en de brandstofbonnetjes kun je heel eenvoudig aantonen dat er van die officiële verbruikscijfers geen reet klopt. Bovendien toont het aan dat 99% van de Porsche rijders rijden als een bejaarde of als een complete debiel waar het niet kan.. Zou ik ook liever niet op straat hebben liggen die data

  8. Op zich logisch. Apple associeer ik met ‘hoger in de markt gepositioneerd’, evenals Porsche. Android zal ongetwijfeld beter zijn, maar de algemene perceptie lijkt te zijn dat het de moeite loont om bizar veel extra voor Apple producten te betalen. Mijn iPad kan niets meer dan mijn Sony Tablet, maar het scheelt de helft in prijs. Zelfde geld voor mijn laptop: op mijn oude Vaio kan ik meer dan op mijn frustrerende voormalige MacBook. En qua telefoons deed mijn Xperia het net zo goed als mijn iPhone. Alleen liep ie niet zo vaak vast.

    Dat terzijde, de Porsche koper zal vast bekender zijn met Apple. Het lijkt me sterk dat een VAG merk zich zorgen maakt om software matige issues…

    Dit bericht werd verstuurd vanaf een iPhone.

      • @e1000bmw523i: Had ik ook vaak met dat ding van mij hoor! Ook de Mac mini op m’n werk (Mac’s kunnen niet vastlopen!!11!) loopt erg vaak vast. Thuis lekker een ouderwetse windows PC en tegenwoordig een Samsung telefoon, nergens last van.

    • @gtwillem: idd werk ook nog altijd op een sony vaio uit 2008 en deze draait als een zonnetje met linux 😀 Windows 10 zou deze volgens mij ook nog wel kunnen draaien.
      En ken ook voldoende mensen bij wie hun veel te dure iOS-speelgoed na 1 jaar al flashte
      ook naïef om te denken dat bedrijven buiten Apple hun software en/of hardware express minder stabiel zouden ontwikkelen.
      Apple is een beetje zoals met de Duitse merken “Als iedereen zegt dat het goed is, zal en moet het wel goed zijn.” en de rest van de producten is inferieur.
      Psychologisch wel goed gespeeld

  9. Klinkt als een logische match, beide bedrijven vragen zowat dubbele prijzen voor hun product, alleen voor de badge die er op zit. En beide houden niet van openheid en sjoemelen liever achter gesloten deuren.

  10. Het wordt steeds erger allemaal, deze gigantische tech bedrijven komen door al deze ‘producten en diensten’ aan zoveel informatie van de gebruiker wat totaal niet hoeft. Ze vertellen altijd dat er niks wordt gedaan met de informatie maar geloof er geen f*** van.. Maar stel als ze zo dom zijn dan kunnen ze het beste toch Apple kiezen dit is meer premium en gericht op design wat ik persoonlijk meer bij Porsche vind passen. Android is meer iets voor Skoda, Kia en Hyundai ofzo..

  11. Ik kan werkelijk niks zinnigs zeggen op dit gebied. Laat staan een mening vormen.

    Behalve dan dat ‘The Ocean’ wel een lekker nummertje is. Dat het album (Housses Of The Holy) wel meer leuke nummertjes bevat, maar ook dat er niks boven Led Zeppelin IV gaat…..

    Tot zover mijn bijdrage.

    • @Rob: Houses Of The Holy was volgens mijn mijn eerste Led Zeppelin album. Staan inderdaad leuke nummers op, degelijk album. ‘IV’ is het album van Led Zeppelin dat je iedereen moet aanraden, alhoewel ik hun debuut ‘I’ ook ijzersterk vond. En Physical Graffity vond ik ook briljant. Afijn: gewoon een zeer goede band ;-).

      • @gtwillem:
        Aardig bandje wel ja 😉

        IV is zo’n plaat die gewoon perfect is. Luistert zooooo heerlijk weg. Net als de debuutplaat van The Stone Roses, LA Woman van The Doors, Tommy van The Who, Transformer van Lou Reed, de laatste plaat van Nick Cave (Push The Sky Away), je snapt ‘em wel denk ik 😉

    • @erwh: Maar krijgen we wel de rotzooi van Apple door onze strot geduwd met hun speciale connectortjes a 50e. Of als Apple besluit dat jij iets niet meer mag, dan heb jij maar te slikken. Pff, voor mij geen Apple in de auto hoor.

  12. Porsche wil kwaliteit bieden en uitstralen. Dat doen zij met de beste keuze naar hun inzien. Waarom zouden ze beiden moeten ondersteunen? Onzin. Klant heeft niet altijd gelijk. En ik zou ook geen android willen in mijn wagen. Veel te gemakkelijk te kraken en heeft geen uitstraling. Iedem voor de Windows meuk. Het zg geen probleem hebben met weggeven van privacy gegevens, dat is kul. Nu beginnen verzekeringsmaatschappijen al te zeuren om je autodata. Dan heb je echt geen privacy meer.

  13. Ok ? Alsof Apple geen gegevens verzameld ?
    En android is makkelijk te kraken ? En apple bepaald wat je wel en niet mag ?
    Het zijn allebei volledig aangepaste systemen voor auto’s, dus niet dezelfde meuk als op een telefoon.
    En waarschijnlijk zal ieder autofabrikant zijn eigen “sausje” er overheen gieten, dus qua uiterlijk zal je nog goed moet kijken wat er onder draait.
    Uiteraard zullen apple systemen optimaal integreren met andere apple devices en bij android is dat vice versa, maar ik denk niet dat het ene systeem het andere zal uitsluiten.
    Dan kan een autofabrikant ook zeggen dat de auto alleen met goodyear banden kan rijden en bepaalde wegen wel en andere wegen niet.

  14. Haha ik snap het wel. Porsche is premium en Apple ook. Slim. Je gaat toch geen Android crap in je auto bouwen. Dan loopt de software vast en kun je niet meer rijden. Iemand een idee wat de tablet voor OS heeft in de nieuwe BMW 7? Als dat ook Android is dan doet ie het over 2 jaar niet meer. Apple doet altijd. Heb laatst een Galaxy Tab gekregen via Ziggo, wat een drama.

  15. De integratie met de auto is bij Android beter dan bij Apple. DAT is juist de hele reden waarom zo’n systeem in de auto moet in de eerste plaats.

    Net zo dom als porsche zou zeggen’ geen ABS, want bestuurders kunnen beter remmen…’

    Bij Porsche zijn ze bang dat wellicht Google meer van de auto leert dan zij willen?
    Bijvoorbeeld dat er sjoemelsoftware in de ECU zit?
    Of dat onder bepaalde omstandigheden de auto auto anders performed. Traction control uit, geen gps signaal 30 graden en laag verbruik = test fraude
    Of wellicht dat bij bepaalde maneuvres de porsche in de fik tegen een boom tot stilstand komt met een moviestar aan boord…
    Dat kenne we nie hebbuh bij porsche….

  16. Ik denk niet dat er een Porsche rijder is die er wakker van ligt. Als je een Porsche kunt rijden maak je je niet druk over zaken als een mobiele telefoon en kies je voor dé telefoon die iedereen kan bedienen, juist een iPhone. Anders had je vast een Ferrari gekozen….!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *