Apple aangeklaagd om ‘Error 53’ bug iPhone

iPhone 6
Het was te verwachten.

De Amerikaanse techgigant kan weer eens op de koffie bij de rechter. Advocatenkantoor PCVA uit Seattle heeft Apple aangeklaagd in Californië vanwege het ‘Error 53’ issue.

Wat is Error 53 ook alweer?
iPhone-bezitters kampen massaal met overleden toestellen nadat zij een reparatie hebben laten doen door een derde bedrijf. De zogenoemde iPhone-doktoren maken bij een reparatie soms gebruik van andere materialen dan dat Apple doet. Zo zorgt een niet originele Touch ID-sensor voor een fatale foutmelding genaamd Error 53. iOS detecteert een niet-originele sensor waardoor het systeem uit voorzorg de iPhone blokkeert nadat er een update is uitgevoerd. Dit is een veiligheidsmaatregel die Apple zelf heeft ingeprogrammeerd.

PCVA vindt dat Apple de klant onvoldoende heeft geïnformeerd over de aanwezigheid van Error 53. Het advocatenkantoor wil vijf miljoen dollar van Apple zien. Daarnaast eisen ze gratis reparaties voor ‘gedupeerde’ klanten en een software update die Error 53 tot het verleden moet maken.

Apple heeft niet gereageerd op de berichtgeving. Het is afwachten of de aanklacht van PCVA stand zal houden in de rechtbank. Wanneer het advocatenkantoor genoeg gevallen weet te bundelen, kan het techbedrijf het nog wel eens moeilijk gaan krijgen.

6 reacties

  1. En terecht, deze aanklacht. iPhone gelijk onbruikbaar maken is erg onnozel. “even een nieuwe iPhone kopen is de oplossing”. Denk je nu echt dat de gedupeerden dat gaan doen?

    Ze hadden beter kunnen zeggen dat bij een niet-officiële home button de vingerafdruk scanner niet functioneert.

  2. Apple doet er alles aan dat er geen toegang word verleend op de iPhone zodat onze gegevens veilig zijn. Deze rechtzaak is de grootste onzin. Laat gewoon je toestel repareren bij Apple dan weet je zeker dat het correct gebeurt en dat je gegevens veilig zijn. Als Apple het toestaat dat er imitatieonderdelen in de iPhone word gemonteerd kunnen ze de beveiliging niet garanderen en krijgen ze daar weer een rechtzaak over.

    • @techmen:

      Onzin! Onzin! Onzin! Als Apple een dergelijke kunstgreep moet implementeren om de veiligheid van je gegevens te garanderen zou je toch even vraagtekens moeten zetten of je gegevens wel werkelijk veilig zijn. Als het vervangen van het scherm of touchid zou betekenen dat ik toegang tot dergelijke gegevens heb dan klopt er iets niet aan het systeem van Apple. In het ergste geval zou je de touchid-functie kwijt moeten raken, zoals het geval is bij de iPhone 5S en de 6.
      Voor de veiligheid van je gegevens moet je zelf zorgen door een ingewikkelde toestelcode. HEt raamwerk moet inderdaad van Apple komen. Dit is gewoon de consument een poot uitdraaien.

      • @diablogt: Apple blokkeert gewoon je toestel als er tijdens een update een niet gecontroleerde touch id word aangetroffen. Het scherm kun je gewoon laten vervangen. Ik zou ook niet weten waarom je de touch id eigenlijk wilt vervangen. Bijna altijd gaat alleen het scherm kapot.

        • @techmen: Omdat de TouchID ook wel eens kapot gaat of het bekrast. Waarschijnlijk is hier verwarring ontstaan omdat je deze onderdelen als één geheel kunt kopen, dus touchId en het scherm, of als losse onderdelen voor ongeveer dezelfde prijs. Bij het eerste is het vervangen/repareren veel makkelijker. Maar je krijgt wel rotzooi geleverd.

  3. Ik heb dit probleem ook gehad maar mijn home button was niet kapot! ik ben toen naar http://www.repairking.nl/ gegaan en zei hebben iets aan de homeknop vervangen, een tussen kabel ofzo en hebben hem daarna kunnen opdaten. Echt heel chill. Ben wel blij dat dit gebeurd want ik hoor het overal om me heen dat mensen niks meer kunnen met hun telefoon na deze error. Gelukkig werkt de mijne weer 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *