Dit is waarom ik baal van Vodafone

Ik baal van Vodafone
Ik ben fan van Vodafone. Toch heb ik sinds een paar dagen een Tele2-abonnement. Ik heb namelijk m’n buik vol van het buitenlandbeleid van Vodafone.

De radiospotjes van Vodafone met Tijl Beckand zijn geniaal. De dekking is top, het 4G-netwerk snel, de klantenservice perfect, de app is helder. En toch heb ik na 4 jaar besloten Vodafone verlaten. Er zaten al wat langer breukjes in onze relatie, maar toen ik deze zomer een rekening kreeg van bijna 300 euro voor wat telefoontjes en appjes in Italië, besloot ik dat het genoeg was.

Ondanks mijn Italiaanse simkaart in een reserve-iPhone en uiterst spaarzaam gebruik van onze twee iPhones presteerde Vodafone toch een enorme rekening te presenteren. Wat bleek: de buitenlandbundel werd automatisch geactiveerd als er ook maar 1 simpel smsje werd gestuurd of een minuut met elkaar werd gebeld. Vodafone werkt met dagbundels waarvan het tegoed niet kan worden meegenomen naar de andere dag.

Drie weken Italië betekende dus voor mij 21 x 5 euro en voor mijn vriendin 21 x 3 euro. Totaal bleken we dus dus 168 euro aan buitenlandbundels te hebben gebruikt. Zonder bundels en op basis van ons echte gebruik zouden we 30 euro hebben verbruikt!

Beach phone

Vervolgens slokte Google Maps op de heen- en terugweg ook nog flink wat data op. En zo zaten we met een 200 euro buitenlandkosten. Terwijl ik een Vodafone Red had met 7GB heb en mijn vriendin had 3Gb. De klantenservice bleek gelukkig gevoelig voor zoveel onrecht en schold een groot deel van de factuur kwijt. Op dagen dat we alleen gebeld of gesmt hadden, hoefden we de bundel niet te betalen.

Aangezien mijn abonnement was verlopen, besloot ik Vodafone eens te vragen wanneer zij hun belachelijke buitenlandbeleid eens gingen stoppen. Kijk eens naar Tele2 of KPN, waarom kunnen jullie dat niet? Bij Tele2 kun je voor een paar euro een bundel kopen die 30 dagen houdbaar is en bij KPN kun je nu al in heel Europa je bundel gebruiken.

Maar nee, de lieve dame van de klantenservice bezwoer mij dat ik het nog tot juli 2017 moest doen met dagbundel. De groeten dacht ik. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, stapte ik dus over naar Tele2. 24 euro voor 8Gb per maand, een tientje goedkoper dan Vodafone. Zeker het netwerk is iets minder, de commercials irritanter, maar de overstap ging naadloos!

Eind goed al goed? Nee allerminst. Vorige week bleek dat Vodafone stiekem voor z’n zakelijke klanten de roamingkosten had afgeschaft. Hallo Vodafone!! Dat hadden jullie wel even kunnen vertellen… Maar nee hoor, jullie laten me gewoon gaan. Niet eens een bedankje kon er af. Laat staan een vraag waarom ik vertrok. En deze week maakt Vodafone ook nog eens bekend dat het ook voor alle Red of Black-abbonnementen de roaming-kosten afschaft.

Stoer om dat net na de herfstvakantie te doen..

11 reacties

  1. Erg irritant dat het nog steeds zoveel moet kosten, maar inderdaad, er gloort hoop aan de horizon. Voor werk zit ik bij KPN, toen ik roaming in het buitenland (Frankrijk) aanzette kreeg ik netjes een bericht met de melding dat een bundel aan ging, 5 euro voor 250 mb. Pas als die op was ging er een nieuwe aan. Klein detail, toen ik naar Monaco ging was er opeens een bundel van 50(!) euro aangezet, want niet EU…

  2. Kon een lach niet onderdrukken bij het lezen van dit verhaal. Maar ik snap ook wel weer de irritatie, maar die krijg je nu eenmaal bij Vodafone, dacht ik.
    Alle providers hebben zo hun voor en tegens, dus is het altijd lastig kiezen en de dames/heren van de klantenservices weten helemaal niets van komende veranderingen en kunnen je daarom niets vertellen, wanneer er iets gaat veranderen, in iedergeval niets meer, of minder, dan hen tot dat moment geïnstrueerd is. En dat heeft te maken, met het feit dat het mensen zijn, die niet in dienst van de provider werken, maar ergens, bijvoorbeeld hier in Ede, in een kantoor zitten, waar meerdere klantenservices zitten en dus de organisatie gerund wordt door een onafhankelijk bedrijf.

  3. Google Maps VREET onderweg aan data, daarom van tevoren offline map inladen 😉 Aangekomen op vakantieadres gaat mijn NLse SIM er altijd uit. Een lokale 3G/4G sim in het land waar je bent kost (in verhouding) geen roggel en je hebt gewoon lekker internet zonder zorgen. Of je nu in Europa blijft of naar de VS, Hong Kong of Japan reist: een lokale sim is 99% een betere uitkomst.

  4. Ook ik ben het met je eens dat het hoogstens irritant is dat je je data niet mee kan nemen naar de volgende dag. Ben je een weekje op vakantie dan ben je zo 40 euro extra aan data kwijt. Overigens is er wel een kleine opmerkingen aan deze alinea verbonden :
    “En deze week maakt Vodafone ook nog eens bekend dat het ook voor alle Red of Black-abbonnementen de roaming-kosten afschaft.”

    In het vodafone persbericht : https://www.vodafone.nl/over-vodafone/wie-zijn-wij/nieuws/nieuws.html?post_id=273884 geeft men aan dat het alleen om nieuwe abbonementen of verleningen gaat. Kortom, het had voor nu niks voor je contract uitgemaakt.

  5. je bent op vakantie, waarom data ?? gewoon ff die telefoon uit. of idd een map downloaden mocht je de weg kwijt zijn. heb me trouwens in Bangkok prima gered met Google maps, maar wel hele tijd in vliegtuigstand, kost dus niks.

  6. Met een beetje voorbereiding had je jezelf deze ellende kunnen besparen. Daarnaast heeft Vodafone je ook nog eens flink gecompenseerd, en dan nog lopen zeiken.

    Ik ben in het verleden een jaartje omgeschakeld naar t-mobile, maar ben blij dat ik nu weer bij Vodafone zit.

  7. Tele2, veel succes met het geweldige bereik van hun. Wil je gewoon overal in Nederland 4G hebben, zijn eigenlijk alleen KPN en Vodafone aan te raden. In het buitenland je navi gebruiken op je telefoon moet je nooit doen. Of de navi in je auto gebruiken of een TomTom/Garmin geval kopen.

  8. Zoals boven al eerder aangegeven: Google Maps had je beter niet kunnen gebruiken, dan vraag je er om.. De kaarten zijn ook gewoon offline te downloaden of anders is er vast wel iemand in de familie die een navigatiesysteem heeft die up-to-date is..

    Verder: je bent op vakantie dus laat je telefoon gewoon zoveel uit. Er is altijd kans dat je gebeld wordt door een kennis/collega etc. die niet weet dat je vakantie aan het vieren bent.

    Conclusie: het was een dure les maar of het slim was om over te stappen? Denk het niet… Want dit gaat je denk ik geen 2e keer gebeuren en hoe zijn de buitenlandse bundels bij tele2 geregeld?

  9. Dit verhaal is piepiefurz vergeleken met Swisscom. Ik kreeg een rekening van 352 Franken voor…

    drumroll: 57 MB overschrijding

    …omdat ik in NL was voor een twee dagen en vergeten was van te voren een “Buitenland bundle” te activieren.

    Swisscom heeft niets met de EU te maken en hun prijzen zijn echt bizar hoog als je niet uitkijkt.

  10. De klantenservice perfect pffffffff ???????????????? heb nog nooit zo’n drama bedrijf meegemaakt. Heb mn abo geanuleerd op aan raden van een vodafone medewerker die was er zelf ook helemaal klaar mee met die perfecte klantenservice waar ze zelf werkte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *