Wat is beter: Apple CarPlay of Android Auto?

Nog meer auto's ondersteund door Apple CarPlay
Apple heeft vandaag bekend gemaakt dat nog eens 50 autotypes uit de voeten kunnen met Carplay. Ook Android Auto timmert hard aan de weg. Tijd voor de grote vraag: Wat is beter?

Ik heb een Opel Astra Tourer uit 2016 en deze auto werkt perfect samen met mijn Oneplus 3 en met de iPhone 6s van mijn vriendin. Na bijna een half jaar is het tijd om de balans op te maken. Welk systeem is nu het beste?

1. Display

Android

Apple Carplay voelt direct vertrouwd. Het display ziet er uit als een uitvergrote iPhone. De bediening is ook precies hetzelfde als bij de telefoon. Je klikt op een app en de app opent zich. Het design is rustig, goed doordacht en volkomen logisch.

Bij Android Auto is de interface even wennen. Android Auto lijkt meer op een entertainmentsysteem zoals we dat gewend zijn in auto’s. Onderin het scherm staan 3 grote iconen. Navigatie, Telefoon en Apps. Via deze iconen kun je snel schakelen tussen de verschillende applicaties.

Conclusie: qua design wint Apple hier.

2. Navigatie

Android Auto ook standalone als app te gebruiken

Hoe zeer Apple ook z’n best doet met Apple Maps, het blijft een matig product. Sommige straten herkent Maps niet, aanwijzingen zijn soms erg vaag of komen te laat. De reistijd-indicatie is vaak onbetrouwbaar. En Maps op Carplay heeft precies dezelfde tekortkomingen.

Google Maps is momenteel misschien wel de beste navigatieapp op de markt. Extreem logisch en betrouwbaar. De alternatieve routes besparen ook daadwerkelijk tijd en de bediening van Google Maps in Android Auto is ook een fluitje van een cent.

Conclusie: als het alleen om navigatie zou gaan, is Android Auto absoluut de koning.

3. Apps

Zo ziet Apple Carplay eruit

Apple is altijd het voorzichtige jongetje van de klas. Verwacht dan ook geen keur aan apps voor Carplay. Het zijn de bekende muziek- en audio-apps en dan heb je het wel gehad. Is dat erg? Te veel afleiding in de auto is gevaarlijk, maar waarom laten ze bijvoorbeeld Google Maps niet toe?

Of het nu Whatsapp is of Google Hangouts, het werkt allemaal samen met Android Auto. Appjes worden heel helder voorgelezen en een Whatsapp-belletje komt gewoon keurig binnen. In de toekomst zullen er vast nog veel apps bijkomen voor Android Auto.

Conclusie: wie veel apps wil draaien, kan beter kiezen voor Android Auto.

4. Intelligentie

android auto

Een gesproken navigatie-opdracht lukt bij Apple vrijwel wel altijd. Ook het bellen gaat eenvoudig. Alleen de naam noemen en vrijwel meteen gaat CarPlay bellen. Maar daarmee is het ook meteen op met de intelligentie.

Bij Android Auto daarentegen is de intelligentie soms iets te veel aanwezig. Zo weet Android feilloos dat je maandag naar Amsterdam rijdt en dat daar je kantoor staat. Ook een bedrijf opzoeken en daarna toe navigeren gaat heel makkelijk. Bellen gaat soms echter wat moeizamer. Dan krijg je soms tot drie keer het antwoord dat ze er niets van heeft begrepen.

5. Installatie

Android Auto

Zoals altijd bij Apple is de installatie zo gepiept. Sterker, er valt niets te installeren. Je plugt je iPhone in en CarPlay draait.

Android Auto is nog steeds niet officieel verkrijgbaar in Nederland. Je moet dus buiten de appstore om Android Auto installeren. Dat gaat overigens makkelijk via een apk-bestand. Om de zoveel tijd krijgt de app een update en werkt Android Auto ineens niet meer. Sinds vorige week is Android Auto ook los als app te draaien op je telefoon. Je hebt dus geen apart display nodig. Handig, maar daardoor is Android Auto ook iets vaker in de war.

Conclusie: Hou je van gemak, neem Apple CarPlay. Ben je avontuurlijk, kies Android.

Nog geen reacties

  1. Het is allebei niks als je het mij vraagt. Ik snap niet waarom autofabrikanten niet gewoon werken aan een raamwerk waar je een midsize telefoon, phablet of tablet in kunt klikken van Samsung en Apple.

    Ook als je kijkt naar de eigen navigatie system en control units (bijv. die van VAG) zijn echt ondergeschikt aan een telefoon. Kaarten zijn nooit up to date. Recente wegwerkzaamheden kun je vergeten, of omleidingen. Google Maps, Waze en HERE winnen het daar altijd van. Waarom dan nog moeite steken in die hele dienst levend te houden.

    Als ik mijn Apple telefoon kon klikken daar waar mijn navigatie scherm nu zit, en toch alle opties van mijn auto kon bedienen vanaf een app van mijn telefoon, zou ik meteen voor tekenen.

    • @loewie1984: BMW, Mercedes en Volkswagen hebben laatst gezamenlijk een kaartenproducent in Zweden gekocht om zo concurrentie te bieden tegen Google en Apple. De grote fabrikanten willen niet afhankelijk worden van die twee partijen.
      Kan ik me alles bij voorstellen, alleen dan moeten ze wel snel met een fatsoenlijk systeem komen, zodat je nooit meer van die stomme kaarten moet kopen.

    • @loewie1984: het lijkt inderdaad net alsof de systemen in auto’s zwaar achterlopen op de huidige software. Heb een tijdje gebruik gemaakt van Apple Carplay en eerlijk gezegd vond ik de enige toegevoegde waarde de mogelijkheid om mijn Spotify playlist te scrollen en klikken op het scherm van de wagen (XC90/S90) en verder? Nou ja, ehm, eigenlijk niets meer wat mijn huidige iPhone i.c.m. met mijn huidige systeem in de V60 kan.

      • @freezzr: Exact dit. Ik gebruik Apple CarPlay enkel voor één ding: door m’n spotify scrollen. En zodra ik een nummer heb gevonden haal ik hem van het infuus af: ik heb namelijk het idee dat de spraakwaliteit minder is wanneer Apple CarPlay aan staat (omdat die dan inbelt via CarPlay systeem).

    • @loewie1984: het antwoord is eenvoudig: we willen een systeem dat je telefoon op het infotainmentsysteem afbeeldt, waarbij het niet uitmaakt of je iOS, Android of windows phone draait. MirrorLink is een poging in die richting – helaas werkt dat ook niet echt.

    • @loewie1984: VAG heeft vw connect en allerlei connected apps om je smartphone een display te maken met informatie over je auto.

      Die connected functies zijn vanaf de Up! range al beschikbaar. Evenals een mooie houder die je telefoon een centrale plek geeft in je auto.

      Daarnaast heeft vag met een aantal andere duitsers inderdaad geinvesteerd in het door jou genoemde here.

    • @loewie1984: totdat je een nieuwe telefoon koopt. Oeps!
      Ik koop vaker een nieuwe telefoon dan een nieuwe auto, dus dat werkt niet.

      Koop dan gewoon een smartphone houder en hang dat ding daar in.

      Ik ben zeer tevreden met de (Columbus) navi in mijn Skoda, zou er maar weinig aan hoeven veranderen…

    • @loewie1984: sorry maar t is duidelijk dat je iets roept zonder onderbouwing….

      Ik heb in Mn Porsche CarPlay en Connect plus dus Google maps navigatie… flits meister roept keurig over de boxen waar een flitser staat en als ik een iMessage krijg leest Siri m keurig voor.

      Vervolgens zoek ik in Google maps even een restaurant in de plaats waar ik rij en als De tank bijna leeg is biedt maps meteen het dichtsbijzijnde pomp station aan.

      Oja, spotify (via CarPlay) werkt top en als ik zin heb in een house mixxie pak ik Mn muziek app via Mn CarPlay op….

      Dus….het werkt wel, en is vanaf 1 scherm te bedienen zonder je telefoon vast te hebben.

      Oja en dan heb ik nog niet eens gehad over dat ik WiFi in Mn auto heb en aan de mensen die meerijden met een kleine data bundel de WiFi code geef om ze vervolgens volgas via Mn Porsche ze de digitale snelweg te laten gebruiken.

      Dus een kleine nuance is wel op zijn plaats…. eerst ervaring op doen voordat je de vingers op je toetsenbord zet ???

    • @loewie1984: de oplossing voor het probleem dat je aankaart is CarPlay en Android Auto. Het voordeel van dit systeem is dat je enkel een kabel hoeft aan te sluiten en niet afhankelijk ben van adapters of je telefoon wel past. Daarnaast heeft de auto dat scherm toch al nodig om bijv de climatecontrol aan te sturen en niet te vergeten om functionaliteit te bieden aan niet Android of iOS gebruikers.

      Tevens beperken ze de mogelijkheden wat afleiding in het verkeer verminderd.

    • @loewie1984: het nadeel is dat je je telefoon er ook weer uit moet halen als je de auto verlaat , die word binnen een half uurtje gestolen .aangezien dit nogal eens vergeten word lijkt me dit ook geen optie .bovendien zou jet in en uit de auto halen van de telefoon ook nogal wat slijtage van apparaat en dashboard tot gevolg hebben. Dat scherm met daarop de app van i phone die automatisch linkt op de telefoon lijkt me toch de beste oplossing

  2. Mijn Tesla navi is Google maps en de integratie met de rest van de auto is fenomenaal goed.

    Alles andere zoals media (Spotify) en integratie van de calender, telefoon, voice-commands staat op eenzame hoogte.

    Carplay of Android Auto zouden beide een vette downgrade betekenen.
    Hoe Tesla het doet is waar het mijn inziens heen moet.

  3. Eigenlijk dus het zelfde als bij de telefoons. Apple is makkelijk en zit slim inelkaar. Android kan ook alles net zo goed maar vergt iets meer inspanning/kennis.

  4. Als ik in de auto hetzelfde kan krijgen als op m’n telefoon ben ik helemaal blij. Android met een EMUI skin erover van Huawei. Zegmaar het gemak van Apple met de mogelijkheden van Android.

  5. Renault R-Link is misschien iets wat traag maar weet mij op alle vlakken zo veel beter te helpen dan het systeem van Apple die ik een keer heb mogen gebruiken

  6. De beste navigatie app is nog altijd Waze, wat een verheerlijking is dat, het beste van alle werelden. Snelheid, altijd up-2-date, synced met je agenda, kan overal op zoeken, en heeft nog wat leuke toevoegingen met punten en toeteren.

  7. Voor mij blijft Comand online het beste systeem, alhoewel BMW’s iDrive ook verdomd goed werkt. Die VAG kastjes is gewoonweg om te janken. Geen goede feedback en alles via dat verdomde plastic touchscreen… gewoon een draaischijf, werkt gewoon fijner maar vooral veiliger! Alhoewel Volvo met zn Touchscreen ook wel lekker werkt. Ben overigens wel benieuwd naar wat Mercedes bmw en Audi met HERE gaan doen.

      • @nemus: visueel?? Boeien…laat Truus maar netjes zeggen wanneer ik een bepaalde kant op moet; hoe het er grafisch uitziet zal me aan m’n reet roesten. Vindt het systeem wat Becker destijds gebruikte op z’n navigatie radio’s nog het beste.
        En dan er bij; je pokkie gebruiken in de auto mag niet -iets met afleiding en zo- en dan ga je maar als alternatief of een display in je auto zitten turen??

    • @henkhupelschoten: wanneer heb jij voor het laatst in een vw gezeten. Ik heb gewoon een 20,3 cm kleuren display die prima reageert. Daarnaar gebruik ik Apple CarPlay het is even wennen, maar bellen en navigeren en naar muziek luisteren werkt als een trein. Ook met spraak reageren op whatsapp of andere zaken werkt top. Volgende maand ga ik Android auto uitproberen.

  8. Ik heb een houdertje op mijn dashboard waar ik mijn iPhone in klik. Werkt prima voor navigatie.

    Valt mij op dat Google Maps bijna het dubbele aantal instructies geeft als Apple Kaarten met de meest beroerde robotstem denkbaar.

    Apple Kaarten heeft fijner instructies en heeft minder meldingen nodig om je de weg te wijzen. Wel is het adresboek een stuk beperkter dan die van Google. Adressen kent ie niet of zijn verouderd.

    Waze ten slotte biedt nuttige extra functies zoals flits waarschuwing en de geldende snelheidslimiet. Ook de integratie met je agenda is erg handig. Helaas ziet er wat koddig uit en zijn de instructies ook niet juh-van-het. Matig ook me afspelen over Bluetooth.

  9. De Apple aanpak lijkt mij echt het beste passen voor in auto en verkeer. Gewoon basis functies en dood eenvoudig in gebruik en connectiviteit. Je zal vast wel allerlei fancy toeters en bellen krijgen bij de Android systemen en dat levert vast een horde fans op, maar vind dat niet passen in een auto.

  10. Al mijn smartphones tot nu toe zijn Android-toestellen geweest. Ik ben Android inmiddels zo gewend dat er niks moeilijks of lastigs meer aan is, en mijn contacten/agenda zijn gesynchroniseerd met Google dus als ik inlog op een nieuw toestel hoef ik niet eens meer iets over te zetten. Ik zou daardoor ook niet snel een Apple iPhone overwegen, en heb derhalve ook totaal geen behoefte aan Carplay. Andersom is het natuurlijk net zo. Er zijn genoeg tevreden iPhone gebruikers die niet naar Android over willen stappen en dus automatisch voor Apple Carplay kiezen. Ik denk dat de keuze voor de meeste mensen dan ook niet tussen Carplay en Android Auto gaat, maar tussen wel of geen infotainmentsysteem dat de koppelen is aan het OS van de smartphone die je gebruikt.

  11. Gebruik het allebei niet gewoon de standaard navi van de auto en mijn telefoon met muziek via de USB. Werkt altijd en de telefoon kan via mijn stuur bediend worden.

  12. Ik heb geen ervaring met Android Auto want ik heb niet in de tijd dat het in de meeste auto’s zat een Android telefoon gehad. CarPlay werkt matig. Heb liever mijn telefoon in een carkit om het scherm te gebruiken voor de dingen die de auto zelf heeft ingebouwd.

  13. Alles met Comand, werkt prima en ik hoef geen WhatsApp en dat soort zooi tijdens het rijden. Als ik muziek wil prik ik mijn telefoon in de aux of doe er een SD-kaartje in.

  14. Koop gewoon een wegenkaart. Stop is op een parkeerplaats en vraag de weg. Mensen weten helemaal niet meer waar ze rijden. Ze zouden hopeloos verdwalen zonder hun navigatie.

  15. Ik vind apple CarPlay op mijn insignia maar kut. Werkt alleen bedraad, met originele kabel en na het drukken van 2 seconde op de homeknop. Onhandig en niet gebruiksvriendelijk, vandaar dat ik het nooit meer gebruik

  16. Voor mijn werk rij ik in veel verschillende auto’s en ik moet zeggen, al die ingebouwde navigatie/infotainment systemen zijn meuk. Ze zijn langzaam, niet intuïtief en de navigatie loopt altijd 3 jaar achter. Ik vraag me dan ook echt af waarom ze niet een systeem kunnen maken dat exact hetzelfde werkt als een smartphone? Laat mensen hun data pakket er aan koppelen zodat je altijd goeie verkeersinfo hebt en updates kan krijgen. Zo zou je toch een veel prettiger systeem kunnen hebben?

    Wat me ook op valt is dat erg veel mensen (in mijn ervaring zelfs 70%) het originele navigatie systeem gebruikt. Dit snap ik dan echt helemaal niet.

  17. Ik heb een telefoon in de broekzak en een radio waar muziek uit komt. Vaginatie ligt 354 dagen per jaar werkloos in de auto. Een blik op de(digitale) kaart voor vertrek is bijna altijd voldoende. Paar notities met afslagnummers die ik daarna dus niet meer nodig heb en gaan met die banaan. Ik snap echt niet wat al deze digitale techniek toevoegt aan een auto of aan het autorijden. Ik kan me echt niks meer bedenken dan extra afleiding. Zeer onwenselijke ontwikkeling als je het mij vraagt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *