TU-studenten bouwen de beste Hyperloop

TU Delft Hyperloop
Elon Musk zal blij zijn met Neerlands technische studenten.

Elon Musk is niet alleen een man met grote dromen, er is hem ook veel aan gelegen om die dromen te verwezenlijken. Het lukte hem al met de elektrische auto. SpaceX lijkt eveneens een succes, dus die marslanding is slechts een kwestie van tijd. En met SolarCity probeert hij nu ook huizen duurzamer te krijgen, maar Elon had en heeft nog een droom: de Hyperloop.

Aangezien Elon al genoeg aan zijn hoofd heeft, besloot hij zich slechts zijdelings met het project te bemoeien. Zo stelde hij ene Rob Lloyd aan als CEO en schreef hij een wedstrijd uit waarbij bedrijven en technische universiteiten konden strijden om het beste Hyperloop-concept. Een wedstrijd waaraan ook TU Delft besloot mee te doen.

Via selectie en kwalificaties gingen uiteindelijk 27 teams in de finale de strijd met elkaar aan. Daaronder ook de studenten van de TU Delft. Doel was om ‘pods’ voor het futuristische transportconcept te ontwerpen, waarbij mensen en goederen met hoge snelheid (1200 kilometer per uur) door buizen reizen. Afgelopen weekend mochten ze deze pods op de proef stellen in een 1.2 km lange buis naast het terrein van SpaceX in Los Angeles. De TU-studenten hebben niet ingezet op de hoogste snelheid, maar op het beste totaalconcept. En dat lukte, want de Delftenaren kwamen vannacht als overall winnaar uit de bus. “Dit was precies de prijs waar we voor gingen, we hebben geprobeerd aan alle details aandacht te besteden en een pod te maken die je zo zou kunnen opschalen”, vertelt team captain Tim Houter. “En die inspanning is nu beloond, fantastisch”. Daarnaast kreeg het Delft Hyperloop Team ook de Award voor de beste constructie en ontwerp. Studenten van de Universiteit van München wonnen de andere prijs, die voor de hoogste gemiddelde snelheid.

Het ontwerp van de Delftse studenten is erg licht: door het gebruik van het lichte en sterke koolstofvezel weegt de Delftse pod van ongeveer 4,5 meter lang en 1 meter hoog slechts 149 kilo. Met behulp van magneten zweeft de Delftse pod boven de baan, waardoor er heel weinig energie verloren gaat. Tijdens de wedstrijd lagen de snelheden rond 90 km/u. In een langere buis zou het Delftse prototype snelheden tot 1200 kilometer per uur aan moeten kunnen.

Het is overigens niet zo dat de studenten nu meteen een contract krijgen aangeboden van Musk, hij faciliteert met deze wedstrijd enkel de mogelijkheid de capsules te testen op de betreffende testbaan. Men hoopt door middel van onderlinge competitie de ontwikkeling van de Hyperloop aan te zwengelen.

Nog geen reacties

  1. Vorige week een artikel dat 90% van vrachtverkeer slechts 1(!) item kwam aflevern in Scheveningen. Dit is waarom de wegen verstopt zijn. Ik brul al jaren: schaf vrachtwagens af! 1 vrachtwagen stuk = gelijk 450 km file. Nooit. Meer. Vrachtwagens! Of althans het moet een stuk efficienter want nu zijn we gewoon op holbewonerniveau bezig. Zo ook transport. De NS? Wahahaha. HAHAHAHAHA! De laatste x dat die efficient waren kregen ze uit Duitsland de duimen omhoog. Weg met de NS, ook holbewonerniveau. De toekomst is vliegend vervoer. Dit hyperloop is veel te duur en te stom om te realiseren. We moeten de wegen vrij maken voor machtige +/- 1300 kg wegend RWD drive NA motor hebbende Freude am Fahren, met echte klokken, zodat je echt PLEZIER hebt en er genoeg ruimteis. Weg met de files! Weg met downsize turbo piffle! Weg met hyperloop! Weg met TU Delft. GA ES WAT ECHT NIEUWS ONTWERPEN!!!1!! Zo, en nu koffie.

      • @peug206: Ik ben zeer blij dat Trump president is en niet die vrouw getrouwd met een certified sex offender, die ook nog eens openlijk steun gaf aan George Bush om een oorlog te beginnen waar 2 honderd duizend vrouwen, burgers, hun leven gelaten hebben.

        Dat artikel geeft aan dat we iets moeten veranderen in vervoer. Het is gewoon belachelijk om kilos co2 uit te stoten, en duizenden busjes laten rijden om 1 artikel per winkel af te leveren. Dat moet veel efficienter. Je laat ook geen postbodes per 1 pakketje bezorgen. Hyperloop is onzin omdat het onzinnig en HEEL ERG DUUR is om zulke projecten te realiseren. En in ons hele kleine landje hebben we simpelweg niet de ruimte. Weg met vrachtvervoer, verzin maar iets anders. Trump is democratisch gekozen en doet exact hetzelfde als Obama. Dat gehuil en hyperbool over zijn acties is te lachwekkend voor woorden. Laat hem lekker de politiek grabben. Ook zal hij V8 NA-motoren verplicht stellen, en bmw en mercedes dwingen om downsize turbos uit amerika te houden. Dus ja, hij is goed.

        • @john4545: democratisch gekozen? kijk de kiescijfers nog eens even na, in plaats van de stemmannen… verder ga ik geen woorden daaraan vuilmaken.

          De co2 uitstoot: jup vervoer is slecht. maar slechter dan dat iedereen in een NA V8 rijd? krijgen we hier ook China praktijken met onze bevolkingsdichtheid in noord en zuid holland.

          wat betreft het vervoer: Ja het is onnozel om vrachtwagens te laten rijden met 1 pakketje. maar als ik bij mijn baas op het bedrijf kijk, komen daar voor pakketjes geen vrachtwagens… alleen maar bestelbusjes met een turboblokje wat minder co2 uitstoot dan een vrachtwagen. echter: voor een pallet van 2000kg moet je een beste bestelwagen hebben… daarnaast komt deze pallet eens in de 4 weken in plaats van elke week een busje met 20 dozen. zou dit niet toch wat minder co2 uitstoten dan 4x een busje? gezien de regels voor vrachtverkeer denk ik het wel…
          m.b.t de hyperloop: voor IN nederland is het onzin. maar kijk eens buiten het reguliere transport van stad naar stad, maar van land naar land. binnen 4 uur in amerika met de hyperloop! vanaf rotterdam haven! ik noem maar wat, maar ik denk dat dit een ideale toepassing ervoor zou zijn.

          Ik hoop dat je je nu ook even verdiept in de gevolgen van wat je tot nu toe geroepen hebt. als je met echte oplossingen voor de problemen die je aanhaalt kunt komen dan horen we het graag!

          • @peug206: In tennis kan je met minder punten en games gescoord, toch winnen. Ook met schaken is het onzin om als je schaakmat gezet bent, te zeggen dat je meer stukken gepakt hebt. Trump heeft 302 vs 326 oid gewonnen. Dat is wat telde. Een landslide. Dat Clinton een paar miljoen meer vette liberalen in Ney York en LA op haar fiets heeftgekregen is geen graadmeter. De armen in in Michigan wel, en daar weigerde ze te campaignen, instead bleef lekker met Beyonce en Jay Z tussen de ”gewone” mensen. En een hyperloop naar de VS, wat denk je dat zuks gaat kosten? En hoeveel co2 dat gaat kosten?

            Stadsvervoer moet anders. Er moet een depot net buiten de stad komen, en 1ns per dag rijden speciale depotkarretjes spullen op vaste tijden naar de afnemers. Hyperloop zou mizzien voor vrachtwautos tussen steden oplossing kunnen zijn. Maar zij, en al die bestelbusjes, moeten van de weg af.l Dan kunnen we weer met NA-motoren fijn rijden. Zonder files.

          • @john4545: meeste stemmen gelden. Dat deden we al op de kleuterschool. Is het meest eerlijke systeem. Het systeem met kiesmannen was handig in 18e eeuw. Nu is het volkomen overbodig. Wordt niet afgeschaft zolang de republikeinen de macht in het congres in handen hebben. Hoe lager de opkomst hoe hoger de kans dat een Republikein wint.

            Aardig voorstel wat de bevoorrading van de binnenstad betreft. Zal alleen niet gratiz in te voeren zijn? En dat alles omdat je de hele dag over de snelweg wil jakkeren?

          • @peug206: ik ga ff alleen in op je eerste alinea.

            JA! Trump is democratisch verkozen. Hun systeem werkt nou eenmaal met kiesmannen. Deal with it!

            Ten tweede. Kiesmannen zijn geweldig. Hier in Nederland kijkt niemand in Den Haag verder dan de randstad en een handjevol steden daarbuiten (Groningen, Eindhoven en wellicht nog een enkeling). Het platteland, de eigenlijke motor van de economie, wordt volledig genegeerd. Tot aan het bizarre aan toe (zoek maar eens op hoe “stedelijk” het ziekenhuis beleid is en de gevolgen daarvan voor Dokkum en omstreken). Met kiesmannen die goed verdeeld zijn kan je het platteland naar verhouding iets meer macht geven en haal je de buitensporige hoeveelheid macht van kleine dichtbevolkte gebieden omlaag. Je maakt een land weer een land ipv zoals Nederland. Waar een land bestuurlijk gezien niet verder gaat dan de randstad.

          • @lekbak: Ik heb 2 jaar geleden nog 2 weken stage gelopen in het ziekenhuis in Dokkum, ik ben er inderdaad mee bekend hoe dat beleid is. Wat betreft de verkiezingen in Nederland is het inderdaad een krom systeem, maar op het moment dat de meerderheid van het volk ergens voor kiest is het een democratie. Niet als een meerderheid van een klein deel van het volk kiest, dat is een vorm van schijndemocratie. Maar ik heb mijn azijn voor vandaag weer gespuugd op het Amerikaanse systeem, nu houd ik op 😉

          • @peug206: Wat een bullshit. Michigan was 27 jaar een vaste democratenstaat. Clinton is er niet gaan campaignen, Trump wel. Samen met de corruptie rond Sanders is die staat rood gegaan, samen met de andere rust belt states. Dat heeft een klinkende en sterke overwinning voor Trump opgeleverd, niet een ”klein deel van de bevolking’. Clinton heeft uiteindelijk 3 million meer stemmen gekregen, dat is 1% van de bevolking van de VS. Talk about kleine marges. Clinton had een campagnekas van anderhalf miljard vs Trumps 300 miljoen. Dat hij gewonnen heeft lag aan haar onkunde en aan de corruptie binnen de dnc, niet aan hem. Heb je problemen met Trump? Moet je bij haar zijn, niet bij hem.

          • @lekbak: Kiesmannen zijn oorspronkelijk bedoeld als een soort beschermers van de democratie. Om te voorkomen dat er gekken in het witte huis terecht komen. Werkt dus niet helemaal. Het systeem dat jij graag ziet wordt toegepast in:….Duitsland. Je kiest een parlementslid op nationaal niveau en een op regionaal niveau. Die behartigt dan het regionale belang.

          • @lekbak: het systeem van kiesmannen is niet per se slecht, de rede noem je zelf al. Wat wel belachelijk is, is het winner-takes-all per staat. Nu word er per staat nog steeds 40 a 50 procent van de stemmers genegeerd en de republikeinen vinden dat alleen maar fijn. Stekker nog, die republikeinen rug verergeren dat alleen maar door kiesdistricten in hun voordeel te herverdelen. Er was geen verkiezingsfraude, maar de democratie van de VS is verre van perfect.

          • @mrB: Het is nooit perfect. In NL worden ook alle niet-stemmers bij verkiezingen gevoegd. Maar Trump heeft niet gewonnen omdat het kiessysteem niet goed is. Trump heeft gewonnen omdat Clinton gefaald heeft. Met name in de rust belt states heeft Trump strategisch goed werk geleverd, en staten die vrijwel altijd democratisch stemde, nu rood gekregen. Wat je ook tegen de man hebt, dat is prijzenswaardig. Sterker, als Clinton dat niet zag, als ze met haar anderhalf miljard campagnegeld, en ale media achter zich, Jay Z en Bey, niet eens van Trump kon winnen hoort ze gewoon niet in het witte huis thuis.

        • @john4545: Grappig, je laat hiermee precies zien waardoor er onlogische keuzes gemaakt worden door mensen die schreeuwen zonder zich ergens in te verdiepen. Je vindt dat de CO2 omlaag moet maar vervolgens ben je een voorstander van een Amerikaanse V8? Het vracht transport voor 1 doosje is te duur, en jij bent voorstander van een RWD V8? Je hebt gelijk dat het niet efficiënt is om DHL, UPS, TNT en alle andere door de straat te moeten laten rijden. Maar misschien moet jij maar blij mee zijn, ook voor jou is er nog werk als postbezorger, ooit

          • @rwdrocks: Ik vind dat co2 omlaag moet door andere zaken dan V8s te bannen. V8s moeten nooit gebanned worden. Downsize turbo piffle, BMW posters die zeggen: BMW maakt rijden fantastisch, die moeten gebanned worden.

        • @john4545: Bill is geen certified sex offender, Trump steunde de inval in Irak ook, het artikel gaat over de hyperloop en niet over vervoer, dat het heel erg duur is om dit soort projecten te realiseren zal best maar maakt dat iets uit als het met privaat geld wordt gefinancierd? Je zegt weg met het vrachtvervoer verzin maar iets beters: Als je zo iets stelt moet je ook met een voorstel komen, niet nu achterover gaan leunen en kijken hoe anderen de problemen oplossen. Wat je verder zegt over Trump mag je ze weten maar als je het een probleem vindt dat er onnodig CO2 wordt verstookt dan heb je in Trump geen medestander. Die doet alleen dingen die goed zijn voor Trump.

          • @pomoek: Dat onderzoek in het ad was erg ontnuchterend. Vrachtvervoer is een enorme boosdoener in co2-uitstoot. Dat 90% van de vrachtjes met slechts 1 artikel kilometers ver rijdt is gewoon bezopen. Ik woon naast een post-nl sorteercentrum en je wil niet weten hoeveel van die busjes rondcrossen. En ik neem aan dat ook jij van de files afwil? Mijn ideeen zijn radicaal, maar als er maar 10% gerealiseerd wordt komen we een heel eind.

    • @john4545: ik vermoed dat je deze morgen veel zin had en je vriendin niet?
      Kleine vriendelijke raad, gebruik je handje dat helpt die frustratie deels weg.

      Ot: ik vind het zeer positief dat een Nl unief/bedrijf dergelijke stappen kan zetten. Nu maar hopen dat hun ontwerp effectief word geproduceerd zodanig dat de capsule in eigen land word gebouwd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *