F1 2017 review: diepgaand racespektakel met ruwe randjes

F1 2017 review
Leid jij Max en Red Bull naar de titel?

Na enkele edities, die niet of nauwelijks vernieuwend waren, zette F1 2016 de digitale racewereld vorig jaar flink op z’n kop. Zo kregen we eindelijk te maken met een echte safety car, een interessante carrièremodus met mogelijkheden om je wagen te verbeteren en nog veel meer. In hoeverre Codemasters met F1 2017 deze stijgende lijn heeft doorgezet, lees je in onderstaande F1 2017 review.

Nieuwe regels, herkenbare setting
Natuurlijk is de officiële F1 racegame erg afhankelijk van wat er zich in het echte wereldje afspeelt. Gelukkig voor ons is dat nogal wat, waardoor de wagens sowieso anders aanvoelen dan voorheen. Dit seizoen gaan de F1 bolides sneller dan de afgelopen jaren, mede door de vele motorische verbeteringen en cosmetische tweaks zoals grotere vleugels en banden.

Codemasters heeft het voor elkaar gekregen om deze veranderingen keurig door te voeren in F1 2017, zonder dat het spel ‘te’ moeilijk wordt voor de casual of beginnende gamer. Daarnaast is er weinig sprake van andere grote veranderingen in de spelopzet. Dat is prima, want het laatste deel stond (en staat nog steeds) als een huis.

F1 2017 review

Wanneer je voor het eerst in één van de prachtige bolides van dit jaar stapt, merk je dat er niet bijzonder veel veranderd is aan de graphics van de game. Hoewel F1 2016 zeker niet lelijk te noemen is, had een nieuwe lik verf geen kwaad gekund. Met de ietwat verbeterde omgevingen en coureurpoppetjes ontstijgt F1 2017 namelijk niet de middelmaat. Bovendien is de screen-tearing in de PS4-versie bij vlagen irritant te noemen.

Carrièremodus interessanter dan ooit
Eenmaal gesetteld en klaar voor het echte werk? Dan is het tijd om de carrièremodus eens goed te gaan verkennen. Gelukkig heeft Codemasters in F1 2017 eindelijk een ‘slider’ geïntroduceerd, waardoor je veel preciezer het moeilijkheidsniveau kunt instellen. Waar je voorheen wellicht het gevoel had dat je tussen twee moeilijkheidsniveaus zat, kun je in het nieuwe deel op een schaal van 1 tot 110 de AI beter op je eigen kunnen afstellen, zodat je er spectaculaire races aan overhoudt.

In de carrièremodus zelf is er qua aankleding vrij weinig vernieuwd. Je agent ziet er nog steeds wat stijfjes uit en de omgeving rondom je oude vertrouwde laptop in het carrièremenu is nog steeds niet de moeite waard. Het geheel vernieuwde Research & Development systeem is daarentegen een welkome vernieuwing. De introductie van het systeem in F1 2016 was erg leuk, maar na een seizoen of twee was de rek er wel uit.

De kans dat je hetzelfde gevoel in F1 2017 krijgt, is een stuk kleiner. In de vrije trainingen van een Grand Prix-weekend, dat overigens over de nieuwe R&D tests ‘Fuel Management’ en ‘Race Strategy’ beschikt, kun je net als voorheen ontwikkelingspunten scoren.

Hey, wie hebben we daar?

Deze punten kun je in het huidige deel namelijk besteden aan meer dan 100 verschillende eigenschappen van je wagen: van brute motorkracht (handig in een McLaren) tot betrouwbaarheid van je motor (hoi Max!), jij bepaalt de R&D route die jouw team aflegt. Ook bepaal je zelf of er veel updates plaatsvinden met een lage slagingskans of juist minder tweaks met een grotere kans van slagen.

Verder merk je tijdens raceweekenden op dat je motor en versnellingsbak lang niet meer zo onverwoestbaar zijn als in voorgaande delen. De auto-onderdelen hebben, net zoals in het echt, zeker niet het eeuwige leven en zullen gaan slijten. Hoe snel dit proces verloopt, heb je grotendeels zelf in de hand.

Rijd je de hele tijd in een benzineslurpende motorstand en staat het gaspedaal altijd volledig ingedrukt, dan zal je waarschijnlijk vanzelf merken dat je bolide er na verloop van tijd niet sneller op wordt. Stop je daarentegen ieder weekend nieuwe onderdelen in je wagen, dan heb je waarschijnlijk na 5 races al een penalty aan je broek.

Meer tegenstand van je medecoureurs
Al dit realisme maakt het spel er nog een stukje uitdagender op, iets dat we ook terugzien in het gedrag van de AI. Naast de hierboven beschreven nieuwe moeilijkheidsslider, matcht niet enkel de snelheid van je medecoureurs beter met jouw niveau: de computergestuurde opponenten anticiperen nog strakker op acties die jij maakt, duiken eerder een gat in dat je openlaat én zijn een stuk feller tegen elkaar.

Hoewel je nog steeds op sommige delen van enkele circuits voor heuze Trulli-treinen kunt zorgen, is de vooruitgang op het gebied van racegevechten op het circuit een welkome verbetering. Helaas zien we deze slimheid nog niet terug wanneer er zich nieuwe situaties voordoen op de baan.

Denk hierbij aan een safety car of veranderende weersomstandigheden. De AI houdt nog steeds (te) vaak vast aan de standaard strategie, waardoor je na afloop van een race al snel het gevoel hebt dat je onverdiend een aantal plekken bent gestegen.

F1 2017 review

Een ander pijnpunt is het flinke niveauverschil van de computergestuurde coureurs in kwalificatiesessies en de race zelf. Zelf heb ik me meerdere keren afgevraagd hoe het mogelijk is dat mijn teamgenoot Sainz tot wel dik 1 seconde uitloopt in de kwalificatie, terwijl ik de gewenste ‘qualifying pace’ in de vrije trainingen wel heb behaald volgens het team.

Bovendien is de Spanjaard vaker achter dan voor mijn alter ego te vinden na afloop van de race op zondag. Op verschillende fora vind je handigheidjes om dit ongemak enigszins te beperken. Totdat een eventuele patch dit probleem aanpakt, is het een aanrader om de slider een paar klikken omlaag te doen voor de kwali en juist omhoog voor elke race.

Klassieke wagens & fictieve kampioenschappen
In F1 2017 is er meer te beleven dan enkel het besturen van de nieuwste bolides. Codemasters heeft er dit jaar namelijk weer 12 klassieke auto’s ingestopt, waaronder enkele prachtige Ferrari-modellen, McLarens die wel een degelijke motor hebben, de Williams FW14B van Nigel Mansell en nog veel meer.

F1 klassiekers

Daarnaast heb je in dit nieuwe deel ook de mogelijkheid om kortere varianten van verschillende circuits te racen, inclusief de altijd spannende nachtraces in Monaco. Mocht je zoals ondergetekende al snel helemaal verstopt raken in de carrièremodus, dan heb je geluk: Codemasters heeft de klassieke wagens ook op een originele wijze in de carrièremodus gestopt, waardoor je om de zoveel races aan de slag gaat met deze antieke snelheidsduivels.

Toch moet je deze klassieke wagens vooral als extraatje zien, want de races met bolides uit verschillende bouwjaren voelen na verloop van tijd toch een beetje onsamenhangend aan. Gelukkig is Codemasters hiervan op de hoogte en worden de oude bolides niet te vaak gebruikt.

Zijn avatars kiezen, helmen knutselen én een lange carrièremodus volgen niet voor jou weggelegd, dan kun je nog altijd veel plezier beleven aan de Championship modus. Hier vind je verschillende fictieve mini-kampioenschappen, ieder verschillend qua opzet, circuits en bolides. Denk hierbij aan een omgedraaide startgrid, alleen maar straatcircuits, klassieke wagens en dergelijken.

Frustrerende multiplayer
Codemasters heeft de multiplayermodus ook proberen te verbeteren ten opzichte van het vorige deel. Deze voelde ietwat kaal aan, aangezien er niet echt een ranking-systeem aanwezig was.

In F1 2017 zie je echter direct in een lobby hoeveel races iemand heeft gereden en kun je op basis van andere statistieken zoals podiumplaatsen, punten en level inschatten in hoeverre hij of zij een bedreiging vormt voor jou op de baan. Allemaal leuk en aardig uitgewerkt, maar het is erg jammer dat de rest van de multiplayer enorm instabiel aanvoelt.

F1 2017 review

Zo is er nog steeds geen mogelijkheid om alle online races te filteren op basis van jouw voorkeuren, word je regelmatig een lobby niet binnengelaten vanwege een foutmelding en kun je nog steeds niet halverwege een kwalificatiesessie instappen. Alsof dat nog niet genoeg is, heb je in de PS4-versie niet eens de mogelijkheid om naar onder te scrollen in de custom lobby-ruimte.

Hierdoor kun je enkel de 10 bovenste ruimtes selecteren of moet je constant op refresh drukken. Een tip is dan ook om een fatsoenlijke F1-groep te vinden op jouw platform om zo een hele hoop ellende, laggende spelers en een hoop brokken bij de start te vermijden.

Conclusie
Hoeveel plezier ik ook aan F1 2017 heb beleefd door de diepgang van de carrièremodus, de meeslepende races en toffe klassieke bolides, is het onmogelijk om de hierboven genoemde minpunten van de game door de vingers te zien.

Vrijwel iedere racefanaat zal zeker veel plezier beleven tijdens het spelen van deze titel. Toch staan met name de verschillende bugs qua AI niveau en de ronduit slecht afgewerkte multiplayermodus het spel (vooralsnog) in de weg om zich een absolute topper te mogen noemen.

Score: 7,8/10

+ Meeslepende en uitgebreide carrièremodus
+ Klassieke wagens
+ AI beter af te stemmen op eigen niveau
+ F1 bolides besturen voelt heerlijk aan

Onregelmatigheid AI niveau (carrièremodus)
Graphics niet indrukwekkend
Multiplayermodus is een onafgewerkt zooitje

37 reacties

  1. De AI is tergend slecht, voor de rest vermakelijk. Wel makkelijk cashen voor de makers want veel hebben ze niet hoeven doen. De cutscenes waren in Diablo 2 in 1998 beter dan in F1 2017.

        • @rudyv: En waarom zijn ze dan slecht? Ze doen soms inderdaad rare dingen als ze op moeilijkheidsgraad rond de 70 a 80 staan. Maar zet hem maar boven de 90, dan zijn ze echt wel realistisch. Halen in op plekken waar ze dat in het echt ook doen en vallen dan aan en verdedigen hoe ze dat in het echt ook doen. De ai moeilijkheidsgraad heeft niet alleen betrekking op snelheid.

    • @rudyv: probeer de games is zonder assists, zoals de ai ook rijdt. als jij full traction control en abs aan hebt, heeft je tegenstander dit niet. das misschien waarom je ze zo slecht vindt. zoals iemand anders al zei, (app dus kan niet zien wie) zet em is op 110 en probeer in bottas zn auto binnen 3 ronden van hamilton binnen te komen.

  2. Ik vind het spel echt super! Het ziet er misschien niet allemaal even mooi uit maar het rijden is echt heel goed gedaan! Ik heb een t500 rs stuur. Het sturen voelt erg realistisch en de pendalen ook. Ik heb alle hulp middelen uit staan waardoor het echt een uitdaging is om op de baan teblijven en niet de wielen te laten door spinnen of te laten blokkeren!

    • @ijoost: Nou blijf maar even oefenen dan. Er is geen “sim” racegame makkelijker met controller dan f1. Gewoon racelijnen aan doen in het begin en je rondjes maken. Met een stuurtje is het zeker niet makkelijker trouwens.

  3. Vandaag een race in Singapore gereden. Na een mooie 7e plek in de quali gereden te hebben (renault, AI op 100), kwam de safety car tevoorschijn omdat (je verzint het niet) Maxie weer uit moest vallen. Meteen naar binnengekomen om van de Ultra Soft naar de Super Soft te wisselen terwijl de AI doodleuk door blijft kachelen. Uiteindelijk met een 15 seconden voorsprong op beide Mercedessen de 1 plek gepakt. Precies wat er dus mis is met de AI inderdaad.

    • @dennisjuh95: AI op 100 en 7e droog Singapore. Nee je hebt gelijk @autoblogger de balans slaat dan nergens op. Ik rijdt ook best redelijk snelle laptimes en heb alle delen vanaf 2010 intensief gespeeld! Dit deel was ik eindelijk eens met de AI qua snelheid en agressie. Maar ik heb toevallig ook Singapore gereden met Renault op 95 en kwam in droge kwalificatie niet verder dan P18. Gelukkig was de race nat en stuurde ik in mijn fucking Renault naar P4! Toen werd het droger en moest ik van WET naar Inters. Dus ik selecteer intermediate tyres voor de stop. Gelukkig kreeg ik weer Full wet dus was er weer 45 minuten van mijn leven verneukt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *