Porsche dealers krijgen hypermoderne brillen

Porsche
Welcome to the future.

Kijk over een tijdje niet gek op als een monteur bij een Porsche-dealer opeens een maffe bril draagt. Daar zit namelijk een goede reden achter. De Duitse autobouwer heeft speciale brillen laten ontwikkelen die helpen bij een technische inspectie. De brillen werken door middel van augmented reality.

De brillendrager kan bijvoorbeeld zien of een schroef aan vervanging toe is. In de bril zit een camera die een auto tot in detail kan bekijken. Wat de camera ziet wordt doorgespeeld aan de brillendrager. Het product draait op speciale software. De bril beschikt ook over LED-verlichting, zodat de monteur op een donker plekje goed naar het eventuele mankement kan kijken.

Daarnaast is de slimme bril in staat om te communiceren met een andere monteur. Zo kan een monteur bij een Porsche dealer in Los Angeles middels een videoverbinding kijken naar een 911 die bijvoorbeeld bij een dealer in Miami staat. Dit is gedaan om expertise uit te wisselen. Porsche hoopt uiteindelijk dat een servicebeurt met deze techniek minder tijd in beslag zal nemen.

Porsche heeft pilots uitgevoerd bij acht dealers. Het experiment werd als een succes gezien. Porsche dealers in de Verenigde Staten en Canada gaan volgend jaar aan de slag met de techniek. Andere werelddelen volgen mogelijk later.

Porsche

29 reacties

  1. “…of een schroef aan vervanging toe is”
    Uhh echt? En hoe dan? Kan de bril zien of de treksterkte is overschreden? Of misschien dat iemand de kop heeft stuk gedraaid?
    Je mag toch hopen dat het voor technisch hoogstaander vraagstukken gebruikt wordt.

        • @dutchdriftking: wellicht, wellicht ook niet.. maar om innovatie pertinent af te schilderen als geldklopperij slaat natuurlijk nergens op.. wellicht dat als dit doorontwikkeld wordt nog eens iets groots kan worden, niet alleen in de autobranche. Er moet altijd eerst een tas geld ingestoken worden.

        • @dutchdriftking: ik weet niet of je bij een commercieel bedrijf werkt, maar dan zou je eens iets moeten bedenken waardoor jullie goedkoper kunnen produceren en aan je baas vragen of hij dat voordeel door wil berekenen aan jullie klanten. Succes ermee!

          • @dutchdriftking: je hebt het nu over een prijsverlaging onder druk van concurrentie, waar ik het over heb is dat jij een manier ontdekt wat er voor zorgt dat jullie gehele wagenpark zuiniger gaat rijden, je gaat daarmee naar je baas en doet het verzoek of hij dat voordeel door wil berekenen aan de klanten.

  2. Dit is in mijn ogen precies waar AR sterk in kan zijn. Een overlay met aanwijzingen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Ik zie al instructievideo’s voor me “hoe controleer ik mijn oliepeil” met pijltjes en animaties enzo.

  3. Zou die ook sjoemelsoftware, te snel versleten remmen en olielekkages detecteren? Anders kunnen ze de bril ook bij andere bedrijven binnen het concern inzetteb

  4. Bij de Porsche-Jaguar specialist waar ik mijn auto in onderhoud heb schroeven ze als het moet geblinddoekt complete Porsches tot op het laatste onderdeel uit en weer in elkaar…

    Én luisteren ze gewoon met een schroevendraaier tegen het blok om te horen of er wat aan mankeert…

    Iets zegt mij dat dat net zo goed werkt, en dat komt vast niet omdat die schroevendraaier zo bijzonder is… Vakmanschap kan niets tegenop…

    • @oemplus: De ontwikkelingem in de auto wereld gaan zo snel, dat je het als monteur al niet meer kan bijhouden soms. Een Panamera hybride is wel wat anders dan de Golf Plus. Het kan natuurlijk voorkomen dat garage “A” al veel ervaring heeft met het zoeken van eem bepaalde storing. Daar heeft garage “A” lang over moeten doen om het te vinden. Dus waarom zou de Porsche garage “B” opnieuw leren hoe ze die storing kunnen vinden. Ideaal dat je even met collega bedrijf 300 km verderop kunt communiceren

  5. Met zekerheid kan een echte monteur ( die met zijn schroevendraaier tegen het blok) als hij er zin in heeft hier voordeel uithalen.
    Of de VR specialist die dan tegen (de gewone) monteur de opdracht geeft voor een werkje dat beneden zijn waardigheid ligt.
    Kan na vele jaren met diverse mensen gewerkt te hebben dat er rare dingen zich afspelen in ateliers.
    Ik denk aan zoiets als superdure voetballers.
    Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de “gast” die zijn kennis van a tot z in zijn opdracht stopt.

  6. Een expert wordt nog slimmer hierdoor. Een leek kan de eerste ‘fouten’ ontlopen. Prima systeem. Auto’s komen minder vaak in de garage en hierdoor kan een checklist echt afgewerkt worden. prima dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *