Hyperloop? Pfsh, please. Dat ding bestaat nog helemaal niet. Wat wél tot de mogelijkheden behoort qua supersnel reizen is de Japanse Maglev-trein. Een megalomaan project dat nu weer wordt opgepakt.
Deze trein zweeft door middel van een magneetveld ongeveer 10 tot 20 millimeter boven een baan, en is daarmee grotendeels frictieloos. Central Japan Railway Co. ziet nog steeds heil in het in 2007 gestarte project en zal daarom in april beginnen met de aanleg van het hogesnelheidslijn tussen Tokio en Nagoya. Een traject van 286 kilometer waar de OV-reistijd nu nog 95 minuten bedraagt, maar met de Maglev wordt verkort tot 40 minuten. Winst! Oh, het project kost $52 miljard? Geeft niet, want sneller.
Echter, om snelheden van bijna 600 km/u aan te tikken, moet het traject zo recht mogelijk zijn. Dit betekent tunnels graven. Heel veel tunnels graven, namelijk zo’n 248 kilometer aan tunnels. De hoge kosten en de twijfels over het nut – het inwonersaantal van Japan neemt rap af, daarom ook het gebruik van HSL’s – zorgen toch voor de nodige weerstand in het land.
Mocht het project toch worden afgerond, dan zal de eerste trein op zijn vroegst in 2027 pas supersnel over de baan magneetvliegen. Mmm, misschien was die Hyperloop toch niet zo gek.
[gv data=”k4jmbjtVjLU”][/gv]
Daar staan we mooi te kijken dan met onze geimporteerde niet rijdende honds lelijke fyra’s. Japan for the WIN!
@sketcher: tja we dachten dat we het weer eens slim aangepakt hadden
We hadden beter wat AGVs besteld ipv die fyrabrol
@aventador51:
NS schijnt veel zgn ‘managers’ te hebben.
Alleen geen ingenieurs meer, die verstand van treinen hebben.
En dit is -helaas- de bittere waarheid.
@desjonnies: dat is een waar woord (helaas).
@desjonnies: Ik heb ook begrepen dat de regering de NS onder druk gedwongen heeft aankopen te doen… Het is niet zo zwart wit als de meeste mensen denken daar hoor, bij de NS.
@erwin, het is Nagoya niet Nagoyo…
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
leuke stad in het midden van het land.
Mega groot station en veel snelle treinen.
Treinen die veelal op tijd aankomen en vertrekken, georganiseerd uit en in stappen..heerlijk reizen daar met de trein.
@linknl: “georganiseerd uit en in stappen”
Inderdaad, in Nederland dus niet mogelijk…te veel asociaal volk hier!
Dit soort mega-projecten zijn gewoon te groot om helemaal in je eentje (een bedrijf/overheid) te bedenken en te financieren. Ze zouden moeten gaan lobbyen met hun plan bij andere landen/overheden/bedrijven. Zo kun je de R&D kosten beter verdelen.
Een groot voordeel voor de japanners is dat de Yen zo belachelijk hoog is. Geld bij drukken en je financiert een geil treintje en je kunt die enorme staatsschuld terug brengen. En japanse bedrjven worden zo ook weer productief…
Het schijnt dat je er ook een flinke kerncentrale nodig voor hebt om de benodigde stroom te leveren aan het spoornet. Maar is geen probleem in Japan. Oh wacht…
Eigen schuld van Nederland dat er geen mooie snelle treinen rijden….
Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten hier…..
Prijs is te vaak bepalend geworden, er wordt niemand meer een marge gegund, lekker uitknijpen tot de laatste cent. Tja dan krijg je een krimpende economie, met discounters, stunters, prijsdumpers etc etc.
Wat doet op die snelheid een oneffenheid in de zweefbaan? 500 km/u vereist denk ik een écht gladde baan, en oneffenheden lijken mij niet voorkoombaar i.v.m. uitzetting/krimp, ongelijke belasting (bochten bijv.), etc.
Toch maar es met Bugatti gaan bellen dat hun auto langzamer is dan een trein… Dat kan natuurlijk niet dus bouw maar gauw een Veyron opvolgert!
De Hyperloop zal meer dan 2x zo snel gaan als de maglev.