7 dingen die je moet weten over het nieuwe Apple CarPlay

6 dingen die je moet weten over het nieuwe Apple CarPlay
Tijdens ontwikkelaarsconferentie WWDC kondigde Apple naast iOS 13, iPadOS en een nieuwe computer ook het nieuwe CarPlay aan.

Apple moest heel veel informatie proppen in een presentatie van twee uur. Om niet iedereen in slaap te laten vallen worden de belangrijkste punten van een onderwerp behandeld en vervolgens gaat men door naar het volgende. Eén van die onderwerpen was het nieuwe Apple CarPlay. In dit artikel behandelen we alle vernieuwingen die niet allemaal aan bod kwamen tijdens de presentatie. Het vernieuwde Apple CarPlay komt dit najaar beschikbaar.

Nieuw dashboard
CarPlay krijgt een nieuw overzicht. Met een oogopslag zie je straks de navigatie, bediening voor de muziek en slimme suggesties voor Siri, de spraakassistent van Apple. Siri komt overigens minder prominent in beeld dan nu het geval is. De navigatie blijft beter in beeld tijdens het doorgeven van een commando. Daarnaast heeft het homescreen een make-over gekregen met een nieuwe statusbar en ronde vormen. Apple heeft tevens Light mode geïntroduceerd. Vooral in donkere omstandigheden moet CarPlay fijner worden om naar te kijken.

6 dingen die je moet weten over het nieuwe Apple CarPlay

Muziek selecteren via de albumcover
Nieuw is de mogelijkheid om muziek te selecteren aan de hand van de albumcover. Automakers krijgen zelf de mogelijkheid of ze dit willen integreren of niet.

Hey Siri naar Apple CarPlay
Voor het eerst kun je CarPlay bedienen zonder het systeem aan te raken. Door stemcommando Hey Siri te roepen kun je CarPlay taken laten uitvoeren.

Meer ondersteuning
Het nieuwe CarPlay staat meer apps van derden toe. Ook muziek-apps en navigatie-apps (zoals Waze, zie plaatje hieronder) kunnen fullscreen gebruikt worden op Apple CarPlay.

6 dingen die je moet weten over het nieuwe Apple CarPlay

Onafhankelijke besturing van apps
Wat men doet op een iPhone heeft niet langer gevolgen op het scherm waar CarPlay op te zien is. De passagier kan de iPhone bedienen om bijvoorbeeld een ander muzieknummer te zoeken. Op het scherm in de auto blijft CarPlay de navigatie tonen.

Kleine vernieuwingen
De Kalender-app heeft een nieuwe design gekregen. Met één druk op de knop kan de navigatie naar je afspraak worden gestart. Verder is Apple Music van een nieuwe look voorzien. Het is nu makkelijker geworden om te scrollen naar oude favorieten of om nieuwe muziek te ontdekken. In Apple Maps worden kruispunten voortaan meer gedetailleerd weergegeven.

Stoor me niet
CarPlay krijgt een Do Not Disturb-functie. Via Instellingen op CarPlay kan dit ingeschakeld worden. Met de Do Not Disturb-functie worden notificaties niet langer weergegeven op het scherm om eventuele afleiding te voorkomen.

Lees ook: Apple iOS 13 en wat je moet weten

23 reacties

  1. “Onafhankelijke besturing van apps”

    Vooral dit vind ik prettig. Op vakantie hadden we een auto met CarPlay en daar had ik spotify op aangezet (offline albums opgeslagen). Elke keer als ik iets anders met de telefoon wilde doen sloot spotify weer af. Prima vooruitgang!

    • @gulli: juist, heel irriteren. Maar! Voor mij is dit juist een goede leerschool om m’n mobiel tijdens het rijden helemaal niet meer aan te raken. Ik vind dit een slechte ontwikkeling.

          • @joost1234: als ik rijd, dan wil ik mijn navigatie of muziek op het scherm hebben staan (of beide). Bovendien leidt dat ook af zonder dat je dat perse wilt. Als men bij mij in de auto filmpjes wil lopen kijken, pak een iPad, stop er oordoppen in en kijk het lekker op dat scherm. Het auto-infotainment is bedoeld voor functies die de bestuurder helpen en niet hinderen. Nutteloze filmpjes kijken doe je maar lekker op je eigen beeldscherm.

          • @gove: multitasken, ja hoor. Het betekent in de realiteit dat je voor 50% met het ene bezig bent en voor 50% met het andere. Je moet je voor 100% richten op rijden, doe je dat niet, dan ben je onveilig bezig. Er komt geen YouTube integratie in CarPlay, omdat Apple noch Google zich kan permitteren om het signaal af te geven dat nutteloos entertainment je concentratie af pakt tijdens het rijden. Los van hoe goed je zelf denkt te kunnen ‘multitasken’.

            Of heb je momenteel ook je telefoon in een houder op je voorruit met je YouTube filmpjes erop?

          • @720s: waarom MOET ik 100% opletten? is toch mijn risico, en als ik op een lege snelweg rij en ver vooruit kan kijken red je het met 20% ook wel, en de telefoon leg ik op het scherm met youtube erop, maar is meer voor achtergrond geluid dan wat anders, en daar kun je best af en toe op kijken

          • @gove: dat klopt, dat is jouw risico. Met die gedachtegang kun je overal tussendoor glippen. Maar mocht je wel een keer iets over het hoofd zien, want het kan altijd gebeuren, hoef je niet te rekenen op een zachte aanpak als er blijkt dat je filmpjes zat te kijken.

          • @720s: zachte aanpak van wie? de verzekeraars kunnen er weinig aan doen en het is ook nog eens legaal

          • @gove: legaal om je telefoon tijdens het rijden aan te hebben en dan ook nog eens kunnen multitasken? Ik wou dat ik in jouw utopische wereld leefde. Ik leef in een wereld waar alles wat een scherm heeft gelijk dik afleidt en als de politie ook maar ruikt dat er een telefoon aanstaat in je auto krijg je een dikke prent.

    • @ozzy68: volgens mij niet. Pas vanaf R-Link 2, en dan pas productie vanaf medio 2017 (in iedergeval voor de Talisman). Beste even Renault Nederland bellen, die kunnen het op basis van je kenteken meteen zien.

  2. Mooi dat je een systeem in de auto hebt dat zich eens in de zoveel tijd update. Auto CarPlay vink ik als een van de eerste opties aan als ik een nieuwe auto ga kopen

    • @pindakoning: en ik heb de €300 die BMW er voor wil hebben niet over, want het heeft voor mij gewoon geen toegevoegde waarde t.o.v. het standaard systeem, er is niks wat het beter doet. Carplay is fantastisch om de huur polo met simpele radio in de vakantie van navigatie en spotify te voorzien maar in een wagen zoals de E-klasse op de foto heeft het wat mij betreft net zo weinig te zoeken als een kralenkussen van de Halfords.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *