5 dingen die je moet weten over het app-verbod op de fiets

5 dingen die je moet weten over het app-verbod op de fiets
Vanaf morgen, 1 juli 2019, is het verboden om een smartphone te gebruiken op de fiets. Hoe zit dat eigenlijk?

Begin dit jaar werd bekend dat er een verbod zou gaan komen op het gebruiken van een smartphone op de fiets. Grote kans dat je alweer vergeten bent wat dit verbod precies betekent en wat de gevolgen zijn. In dit artikel een kleine opfrisser.

1. Vanaf morgen strafbaar
Vandaag kun je nog ongestraft met een smartphone in de hand over het fietspad rijden. Daar komt per 1-7-2019 verandering in. Het gaat verboden worden om een apparaat in je handen te houden tijdens een fietsrit.

2. Meerdere apparaten
We zeggen wel smartphones en in de volksmond spreekt men over een app-verbod. De wet stelt echter dat allerlei apparaten onder deze nieuwe regel vallen. Je mag dus ook niet met bijvoorbeeld een tablet, camera of muziekspeler in de hand fietsen. Handjes aan het stuur, daar komt het feitelijk op neer. Net als in de auto, mag hands-free bellen en hands-free opereren van een smartphone (bijvoorbeeld via Google Assistant of Siri) wel.

3. Het is geen compleet nieuwe wet
De overheid heeft het ‘Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990’ aangepast om het verbod mogelijk te maken. Dit sterk verouderde reglement was nog gebaseerd op de tijd van de ouderwetse GSM. Met de aanpassing is een grijs gebied doorbroken en kunnen agenten actief handhaven op basis van de nieuwe regelgeving.

4. De boete
Hoe de handhaving in de praktijk gaat uitpakken is nog afwachten. Betrapt de politie je op het vasthouden van een smartphone op de fiets, dan mag de agent je een boete van 95 euro opleggen. Voor bestuurders van bromfietsen en scooters ligt de boete op 160 euro. Automobilisten krijgen een boete van 240 euro voor het in de hand houden van een smartphone.

5. Overheid brengt het verbod onder de aandacht
Afgelopen vrijdag is de overheid een campagne begonnen om het verbod onder de aandacht te krijgen. Het spotje met de tekst ‘Laat je telefoon lekker zitten en hou 95 euro in je zak’ zul je de komende periode tegenkomen op TV, internet en radio.

5 dingen die je moet weten over het app-verbod op de fiets

42 reacties

  1. Ik dacht dat dit sinds 1 januari al verboden was
    Ik gebruik m’n telefoon toch nooit op de fiets, voor mij gaat ‘t geen verschil maken

    • @allroundnoise: ja. Eén van de aanpassingen aan de bestaande wetgeving is, dat mobiele apparaten die in een houder zijn bevestigd, mogen worden beschouwd als een onderdeel van het voertuig, bijvoorbeeld als onderdeel van het dashboard. Dit is o.a. vastgelegd na meerdere gerechtelijke uitspraken daarover.

      Wel is het zo dat als jij al rijdend in het verkeer je route gaat instellen, met als gevolg dat je rijgedrag daar negatief door wordt beïnvloed (op waarneming van een wetshandhaver), je op basis van het kapstokartikel 5 van de wegenverkeerswet nog steeds kan worden beboet.

  2. Echt het grootste gelul ooit weer. Kies je moment op de fiets om van nummertje te wisselen op spotify, maar niet in drukke situaties. Ik lach die agent die me €95,- gaat beboetten keihard uit en betaal m gewoon zonder te zeiken! Weer een stapje dichter bij het communistme! Man man man

    • @fmgarcia: Vet stoer man. Een agent uitlachen. Maar goed, hij lacht het laatst.

      Overigens denk ik dat de meeste agenten gewoon de randdebielen beboeten de degene die ‘verantwoordt’ gebruiken waarschuwen of met rust laten.

      Muziek luisteren op de fiets(zeldzaam) of lopend doe ik trouwens nooit. Vind het vervelend en onveilig om het omgevingsgeluid niet (goed) te kunnen horen.

      • @reactief: Zelf ben ik echt geen voorstander van telefoons in het verkeer hoor, maar gaat mij meer om het feit dat mijn eigen inschattingsvermogen niet meer mag beoordelen. Daar heeft niemand wat op te zeggen. Ik net als veel andere randstedelingen fietsen gewoon veel. Kunnen goed fietsen etc. In mijn geval in Amsterdam zijn het die pistoeristen op huurfietsen. Die moeten ze €95 boete geven. Puur omdat ik niet normaal kan zoeken op spotify.

        • @fmgarcia: dit is dus het hele probleem. Ergens moet een grens getrokken worden en daarbij gaan ze uit van de domste idioten. Ik denk ook dat ik veel harder kan rijden dan toegestaan op een groot aantal wegen, mede door een beter reactievermogen (dankzij vechtsporten), een technisch goed uitgeruste en meer op snelheid ingerichte auto en beter verkeersinzicht (oa door motorrijden) dan de gemiddelde persoon. Maar ja, die wetten zijn er zodat ook Beppie van 72 in de Suzuki Alto uit ‘93 een grote kans van levend thuis arriveren heeft. En voor wat betreft telefoongebruik: dit laat zien dat wij als soort te ver zijn doorgefokt. Man, wat een idioten worden wij zodra we een smartphone vasthouden. Goeie zaak dat hier wat aan gedaan wordt.

          • @beefcake: Je vult me goed aan! Dat je ver vooruit kijkt leer je op een motorfiets of circuit. Reactievermogen is ook handig inderdaad. Met dit verweer knijp ik na staandehouding ook mooi tussen die boete uit. Zo niet lach ik hardop. Ook omdat ik wsl net als jij mn moment pak en risico zga uitsluit.

    • @fmgarcia: Tuurlijk zit er verschil in het moment dat je het doet. Maar ik snap best dat er nu een keer een grens getrokken word. Ik ben ook wel een beetje klaar met de huppelkutjes die totaal niet op de weg letten.

    • @fmgarcia: niet iedereen denkt na op de fiets. Om de automobilist te beschermen (die is namelijk altijd aansprakelijk bij een aanrijding) vind ik dat ze de fietsers best op hun verantwoording mogen aanspreken. Die 95,- had van mij nog hoger mogen zijn. Dan ga je nog maar een paar extra weekendjes vakkenvullen.

    • @fmgarcia:
      Inderdaad ik reaguur ook altijd op autoblog tijdens het rijden, zo rijd ik nu van Sneuwolde naar Almere, geen kip op de weg hier tijd zat om een berichtje te….lkndsnf ;khfdklfjsjalfjaj’ja’dfacxzxlklqw.,mpsof

      • @flatsix010: Dat verwacht ik dus ook niet. De gedachte alleen al confronteert mij gewoon met de verloedering van de mens. Onnodige restricties om zelf keuzes te maken. Het gaat allemaal verder dan we zelf bewust merken.

    • @fmgarcia: 2019 en jij hebt je telefoon nog nodig om een nummer te wisselen ??
      Ondertussen de agent dan uitlachen en zeggen dat je dan stoer je bon betaald.

      Deze typische Kneuzen instelling zorgt ervoor dat de jeugd tegenwoordig zo op de fiets zit en men met lachgas op in de auto rijd.

      Fuck de regels en we houden ons eraan wanneer het uitkomt….

      Wees er maar trots op !

        • @fmgarcia: zelfs een 4 euro setje oortjes van Ali heeft tegenwoordig een afstandsbediening erop. Dan heb je nog de voice assistents en natuurlijk touch of fysieke knopjes op de oortjes of hoofdtelefoons tegenwoordig.
          In de jaren 80 … Ja, dan moest je de knoppen op je walkman fysiek indrukken.
          In 2019 ben je een loser als je op geen andere wijze een nummer kan skippen zonder je telefoon fysiek te pakken maar niet wilt stoppen en stug doorrijd .

  3. Vooral de slogan ‘Laat je telefoon lekker zitten en hou 95 euro in je zak’ vind ik erg sterk. Zal een of ander bedrijf wel weer tonnen voor hebben gekregen. De eikels vergeten er alleen bij te melden dat je nog 9euro administratiekosten erboven op krijgt.

  4. Ik vind die Mono-campagne echt zo slecht uitgevoerd. Er staan al maanden van die borden maar ze leggen niet uit wat ze ermee bedoelen. Wtf is mono.

    Sowieso die Nederlandse campagnes met zo’n lullige slagzin, dat heeft echt totaal geen impact. Juist met dit soort dingen moet je hard zijn; van appen op de fiets ga je dood. Punt.

    In Australië snappen ze het, daar zag ik om de zoveel kilometer enorme borden met: TIRED DRIVERS DIE!

    Als je daar nog bij na moet denken lig je vast al te slapen.

    • @gulli: malen over de vraag “wtf is mono” houdt je veel beter wakker dan zo’n Australisch bord waarvan je denkt “zal wel”.
      Ik vind het Duitse bord tegen appen achter het stuur met de tekst “tip tip tot” lekker confronterend en taalkundig mooi gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *