Volume bij concerten en festivals terug naar 103 dB

Volume bij concerten en festivals terug naar 103 dB
Deze afspraak maken concert- en festivalorganisatoren met staatssecretaris van Rijn.

De toenemende mate van gehoorbeschadiging bij jongeren is voornamelijk te wijten aan de blootstelling van harde muziek tijdens het uitgaan. Het komt nu nog voor dat de muziek in gesloten ruimtes een volume haalt van 130 dB, bijna evenveel als een vliegtuigmotor.

Een rapport van het RIVM meldt dat 1 op de 5 jongeren tegenwoordig een permanente piep in hun gehoor krijgt. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat muziek tijdens concerten en festivals zo hard kan staan, dat alleen professionele oordopjes uit de bouw voldoende bescherming bieden.

Hopelijk houdt iedereen zich aan de nieuwe regels en hoeven we tijdens het uitgaan ook niet meer in elkaars oor te schreeuwen. Wil jij weten hoe het met je gehoor staat?Doe de test!

Nog geen reacties

  1. Wat een bak met onzin en misverstanden is hier te lezen, laat ik dit even recht zetten. Allereerst, 130dB is absoluut niet vol te houden, dit wordt dan ook zelden tot nooit ergens bereikt. Bij 130dB is de pijn ondraaglijk en heb je direct een gehoorbeschadiging.

    Dan, oordopjes. Er zijn voor ongeveer 20 euro al prima dopjes te koop die iedereen passen en die je prima tegen een gehoorbeschadiging beschermen zonder dat je anderen niet meer kunt verstaan. Voor 150-200 euro heb je professionele gehoorbescherming (voor muziek bedoeld!) die je gehoor nog beter beschermd, fijner zit en zorgt dat je alles nog beter hoort. Deze gaan 4 jaar mee.
    Oordopjes voor de bouw zijn een no-go! Ook professionele! Deze zijn voor compleet andere frequenties bedoeld dan in muziek en geven je dus nog steeds een gehoorbeschadiging op een feest of festival.

    Daarnaast ziet iedereen het aller belangrijkste over het hoofd: het publiek zelf. Een gemiddeld pratend en schreeuwend publiek stijgt ruim boven de 100dB uit! En het ergste? 15 minuten bij 100dB zorgt al voor een gehoorbeschadiging.

    Dan heb je 2 opties:
    1: Zorgen dat iedereen zijn mond houdt de hele avond en de muziek op 103dB zetten -> onmogelijk.
    2: Oordopjes kopen en de muziek op een niveau zetten dat het publiek overstijgt. -> prima oplossing.

    Daarnaast kan ik er niet bij dat zogenaamde “kenners” en “professionals” deze basiskennis niet onder de knie hebben.

    • @Cantago: Je hebt gelijk. Trouwens, (bijna) alle festivals en concerten zijn verplicht een verzegelde limiter op hun apparatuur aan te sluiten. En die zijn nooit ingesteld op 130dB, dat weet ik 100% zeker.

      • @azenomei: Ik zie dit nog erg weinig gebeuren en hier wordt ook vaak mee gesjoemeld.

        Het belangrijkste hier is niet volume maar geluidskwaliteit. MP3’s afspelen door een slechte installatie klinkt verschrikkelijk. De enige oplossing om het dan verstaanbaar te maken is harder zetten, waardoor het nog slechter klinkt. Met alle schade aan je oren als gevolg.

        Een betere opzet is zoals in het Ziggo Dome in Amsterdam. Goede demping en een prima geluidsinstallatie. Met veel minder volume kun je daar veel meer bereiken. Minder beschadiging aan je oren, je kunt meer van de muziek horen en zelfs bij 110+dB elkaar prima verstaan. Dát gaat al de goede kant op.

        90dB aan slecht geluid (denk aan een sirene) is 10x vervelender dan 110dB loepzuiver en storingsvrij geluid.

          • @azenomei: Een combinatie. Ik ben elektrotechnisch ingenieur, werk oa. bij een geluidsbedrijf en hobby zelf erg veel met geluid. Heb ook een tijdje als (hobby) dj op feestjes gedraaid. Daarnaast ben ik erg perfectionistisch en heb ik veel tijd en moeite gestoken in het vergaren van kennis over audio.
            Bedankt voor je compliment in ieder geval! Tof van je.

  2. Ik ben naar aardig wat festivals en feesten geweest. Maar in discotheken, zowel binnen en vooral buitenland, heb ik veel meer last van mijn oren dan op welk festival dan ook..

  3. Het probleem zie je vaak meer in discotheken en dancefeesten, dit omdat er geen dynamiek in de muziek zit. 130dB kan je aardig draaien in een dBc scale, 130dBa is andere koek en kan je gewoon niet volhouden. Verder is het zo dat poppodia een heel geluidsplan hebben, waarbij vooral gekeken word naar de plaatsing en spreiding van de speakers. Akoestiek heeft hier in dit geval niet super veel mee te maken, ziggodome is akoestisch gezien ook niet een geniale zaal hier in nederland, zeker niet vergeleken met de doelen of concert gebouw (beetje appels met peren vergelijken, maar die 2 zalen zijn ontworpen om hun akoestiek, en ziggodome is gewoon een grote doos, die ze achteraf hebben geprobeerd akoestisch goed te krijgen). Limiters op een pa is een no go voor de profesionele geluidstech, dancefeesten daar gelaten, dit komt omdat je bij een normaal concert, dynamiek in de muziek heb, waardoor je niet heel erg genoodzaakt bent om de pieken plat te slaan met de limiter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *