Wetenschappers hebben een algoritme ontwikkeld waarmee men enkel op basis van een vertrekpunt en informatie over de gereden snelheid, kan berekenen waar een auto heen gereden is.
Korting op autoverzekering
Er zijn verzekeringsmaatschappijen die korting geven op de autoverzekering wanneer je het toestaat om actief bij te houden hoe netjes je rijdt. Er wordt dan informatie vastgelegd over het gemiddelde gewicht van je rechtervoet, oftewel hoe vlot je je door het verkeer beweegt. Dit kan via een kastje op de OBD-poort van de auto in combinatie app op de smartphone. Het kan ook enkel via de GPS-functie van de telefoon, zij het iets minder nauwkeurig.
Privacy in geding
Wetenschappers van de Amerikaanse Rutgers Universiteit menen dat wanneer je enkel informatie over de gereden snelheid prijsgeeft, je toch meer privacy inlevert dan je zou denken. Met het een algorime dat luistert naar de naam ‘elastic pathing’, zijn de onderzoekers in staat om in diverse gevallen behoorlijk nauwkeurig te bepalen waar een bestuurder heen gereden is, door enkel te rekenen met een vertrekpunt (vaak het woonadres van de bestuurder) en de gereden snelheden. Geen prettig idee voor mensen die vrij snel in een stuip schieten als het om privacy gaat.
Elastic pathing algoritme
Op basis van voor iedereen openbare informatie zoals Google Maps en gegevens over toegestane snelheden en rijrichtingen van verschillende wegen, berekent het algoritme de meest waarschijnlijke route die is afgelegd bij de werkelijk gereden snelheid van de bestuurder. In onderstaande video wordt globaal uitgelegd hoe het algorime werkt.
[gv data=”TI6TmwwURoU”][/gv]
Feilloos zijn de berekeningen nog niet, maar wel al in 26 procent van de gevallen kon de eindbestemming met een nauwkeurigheid van 500 meter worden vastgesteld. Het blijft voor de wetenschappers onverminderd een uitdaging om het algoritme verder te verfijnen, dus de score van 26 procent zal in de toekomst zeker toenemen. (via: phys.org)
Ziggo liet me niet in deze box typen, dat is wel erg irritant!
On Topic, Hebben ze ook rekening gehouden met verkeer. Als je plots langzamer gaat rijden dat kan dat zijn om dat je van de snelweg naar een b weg gaat of omdat er verkeer is.
Verder is dit vrij logisch natuurlijk, snelheid + tijd (die ook bekend is) = afstand. Helaas is mijn OBD-poort al in gebruik voor de live data computer 🙂
@sketcher: de reclame van ziggo bedoel ik dan, was enkel bij eerste bericht nu zit de balk er onder en is het geen probleem meer. PS ziggo kan adverteren tot ze een ons wegen ik woon niet in NL
@sketcher: Telefoon-tracking kan ook. Dan is je odb poort niet nodig
@baasbas: Dat staat toch ook in de tekst.
@Dennis: Daarom wees ik hem er ook nog even op?
@sketcher: snelheid x tijd bedoel je 🙂
Oké, fuck it. Ik rem niet meer voor bochten en knal met 80 door die woonwijk!! Soms voor niks stoppen op de snelweg moet ook helpen… Mij zullen ze niet vinden!
\paranoid
@baasbas: kies voor telefoon-tracking en laat deze vervolgens thuis…
@e1000bmw523i: Maar dat is zo onpraktisch 🙂
@baasbas: Laat hem forwarden naar een tweede niet-getrackt toestel.
@e1000bmw523i:
Of gooi hem in de cabine van een internationale chauffeur.