Apple music: iedereen kent het, niemand gebruikt het

Apple Music presentatie
Een onderzoek onder 1000 Nederlanders door onderzoeksbureau Motivaction en Telecompaper laat zien dat Nederlanders wel bekend zijn met Apple Music, maar het veel minder gebruiken dan de concurrerende diensten.

Apple Music heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de Nederlanders weten dat het bestaat. Maar liefst 62,5% van de respondenten (een random sample tussen de 15 en 70 jaar) geeft aan de dienst te kennen. Dat mag gerust een monsterscore worden genoemd, als je bedenkt dat Google Play 74,3% scoort en Spotify 87,9%, terwijl die diensten al een tijdje meegaan.

Maar als het gaat om het daadwerkelijke gebruik, dan komen de cijfers er opeens heel anders uit te zien. Waar 23,4% zegt Spotify te gebruiken, moet Apple Music het doen met een schamele 3,2%:

Streaming bekendheid

Er is ook gekeken naar de verhouding tussen betalende klanten en freeloaders – voor de diensten natuurlijk een interessant getal:

Stream betaald

Daar gebeurt echter iets geks: hoe kan 12,9% nu al voor Apple Music betalen? Zelfs voor de vroege vogels kan de gratis proefperiode namelijk nog niet voorbij zijn. Mogelijk heeft dit te maken met de kleine getallen. 3,2% van 1000 respondenten komt neer op 32 mensen – neem daar 12,9% van en het zijn er 4. Waarschijnlijk heeft dit kleine groepje de vragenlijst niet goed ingevuld – maar het is natuurlijk slordig van de onderzoekers dat zij dit cijfer gewoon hebben overgenomen.

2 reacties

  1. Tja, misschien er dat na ‘Taylor Swift-gate’ niemand meer interesse heeft in Apple Music.

    En wat -in Nederland- ook niet helpt, is dat je zo’n beetje overal een gratis een ‘betaald’ abbo kunt krijgen op Spotify (o.a. via KPN) of Deezer (o.a. via T-Mobile), dus waarom deze dan inruilen voor Apple Music?

    • @RRRobert: Precies ! Veel van hetzelfde allemaal dus zal er weinig behoefte zijn vwb omschakelen …. Mensen switchen pas (met alle gedoe wat dat soms met zich mee brengt) als:
      A> als er duidelijk een prijsverschil aanwezig is
      B> er iets bijzonders aangeboden wordt, maw een specifieke behoefte vervuld.
      Of natuurlijk een combinatie van die 2 factoren.

      En dit model geld voor allerlei abonnementen, energie, internet, telefonie, etc.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *