Auto-automaat maakt proefrit eenvoudiger dan ooit

Auto-automaat is de proefrit van de toekomst
De grootse webshop van China heeft weer eens een puik idee.

Hoe ziet de autodealer van de toekomst er uit? Deze auto-automaat geeft alvast een voorproefje. Traditionele autoverkopers zullen ongetwijfeld met afschuw dit soort ideeën tegemoet zien, maar dit is mogelijk de toekomst van de autoverkoop.

Het Chinese Alibaba wil meer integratie tussen online en offline retail. Met de nieuwe plannen gaat een investering van 2,9 miljoen dollar gemoeid. Onder meer deze auto-automaat is onderdeel van het nieuwe strategieplan.

Klanten kunnen via de Taobao-app van Alibaba straks een auto kiezen uit een virtuele catalogus. Een automaat kan het gekozen voertuig vervolgens klaarzetten voor een proefrit. De gebruiker vult enkele persoonlijke gegevens in en maakt een selfie. Aan de hand van die informatie herkent de automaat de juiste persoon en komt de correcte auto naar buiten.

Men vraagt een vooruitbetaling om fraude te voorkomen. Alibaba Super Members kunnen zonder vooruitbetaling gebruik maken van de dienst. Gebruikers mogen de auto drie dagen uitproberen. Via dezelfde Taobao-app kan de auto worden afgerekend, of een proefrit met een andere auto worden aangevraagd.

Het idee is niet de zoveelste concept, dat uiteindelijk ergens in een la verdwijnt. In januari worden in de steden Shanghai en Nanjing de eerste automaten geplaatst. Het doel is om de aanschaf van een auto net zo makkelijk te maken als het doen van boodschappen. Er worden later in 2018 meer automaten geopend. Check de video van het plan op Autojunk.nl

10 reacties

  1. Gaat die automaat ook checken hoe de auto na 3 dagen retour komt? Adhv bandenslijtage, uitlezen datalog etc.

    Je kan erop rekenen dat dit misbruik als gevolg kent.

  2. Ik ben een fan van automatisering, maar een verkoper die ‘ff de sleutels geeft is al te veel menselijk contact voor een Chinees?

    • @trustmeiamanengineer: Tsja, dat zeiden ze ook toen er automatische slagbomen kwamen en grote supermarkten overgingen op zelfscan.

      Vind het idee zelf wel geinig. De meeste gebruikers boeit de onderliggende techniek toch niet meer en kijkt alleen naar het marketinggezwets en de prijs.

      Tevens scheelt het voor mij weer het aanhoren van dat marketinggezwets van verkopers als ik een auto of motor wil aanschaffen.

      • @pesu: denk dat je het kleine van het grote moet scheiden. Een caissière begroet ik vriendelijk, geef een paar tientjes uit en ga weer door met leven. Bij een aankoop van enkele duizenden euro’s zie ik toch graag een stukje persoonlijke service. Dat geldt voor mij bijvoorbeeld ook bij het kopen van een puik audioset. Waar houdt de automatisering op?

        • @thomasbol: Daar heb je een punt m.b.t. het kleine van het grote scheiden. Persoonlijk heb ik bij een aankoop van duizenden euro’s ook geen behoefte daaraan. Het liefst loop ik B&W binnen, beluister ik een aantal setups en neem ik de specs door zonder tussenkomst van een verkoper. Maar ik kan mij goed inbeelden dat anderen daar wel behoefte aan hebben ja.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *