Daimler’s zelfrijdende truck maakt chauffeurs overbodig

Frightliner Inspiration: de autonome truck van Daimler
Daimler gaat zijn zelfrijdende vrachtwagen testen op de openbare weg. De Amerikaanse staat Nevada heeft namelijk ingestemd met het plan om de Freightliner Inspiration daar de weg op te sturen.

Waarom een Duitse fabrikant een dergelijke vrachtwagen niet gewoon op de Autobahn test? Simpel: Europa doet er in de ogen van Daimler te lang over om de wetgeving voor autonome voertuigen aan te passen. Dat terwijl Nevada als een van de eerste Amerikaanse staten toestemming gaf voor tests met zelfrijdende auto’s en trucks.

De Financial Times meldt dat Daimler probeert ook andere staten van het nut van de test wil overtuigen, zodat het ook daar toestemming krijgt en van de oostkust naar de westkust kan rijden. Daarbij is het goed voor de gemoedsrust dat er nog steeds een bestuurder in de vrachtwagen zit, die kan ingrijpen als het mis dreigt te gaan.

Deze chauffeur neemt het stuur ook over in stedelijke gebieden, omdat de techniek van de vrachtwagen nog niet ver genoeg ontwikkeld is om daar zelfstandig te rijden. Lange ritten op de snelweg doet de Daimler-truck echter beter dan een menselijke chauffeur, omdat het systeem natuurlijk geen last heeft van vermoeidheid of afleiding.

Nog geen reacties

  1. De vrachtwagen is waarschijnlijk de meest logische kandidaat voor het autonoom rijden.
    Kunnen de vrachtwagen bestuurders tenminste ongestoord die prostitué vermoorden zonder tijd te verliezen.
    *Clackson modus off*

  2. ze zitten daar echt niet stil in Sindolfingen/Wörth, niemand kan ontkennen dat mercedes al veel verder is in autonoom rijden dan de concurrentie zowel als in de personenauto branche als in de vrachtwagen branche

  3. Mooie vooruitgang. Grootste reden voor de test in Nevada is natuurlijk dat het daar veel minder druk is dan op de Autobahn in Duitsland.

    • @mrrallycross: Er komen geen banen vrij. Er verdwijnen juist banen. Maar het verdwijnen van banen is de domste motivatie om dit niet door te voeren. Anders kunnen we auto’s, wasmachines en computers beter helemaal verbieden.

      Als je werk uitgevoerd kan worden door automatisering dan stelt je werk simpelweg niet veel voor. Dan had je maar een vak moeten leren.

      • @flutterby: wat een debiele, arrogante, domme opmerking. ‘Dan had je maar een vak moeten leren’, jongens jongens. Jij denkt dat iedereen de capaciteiten heeft om een ‘vak’ te leren? Jij denkt dat duizenden truckers ooit bewust de keuze gemaakt hebben ‘fuck school, ik word chaffeur’? Ben je echt zo geïndoctrineerd door liberale nonsens? Besef je niet dat vrachtwagenchauffeur an sich een vak is? Ik maak me hier kwader om dan nodig, maar het is totale onzin die je hier verkoopt. Iemand die vrachtwagenchauffeur is, is gemiddeld genomen niet heel intilligent – veel ‘lage’ banen (fabriekswerk), maar ook vakwerk (bijvoorbeeld ‘smid’, ‘schoenmaker’, noem maar op), is geautomatiseerd of jaren geleden vertrokken naar het buitenland. Wat wil jij doen met alle truckers die over 10 jaar op straat staan? Laten verhongeren, ‘omdat ze maar een vak hadden moeten leren’?
        Wat walg ik van die opmerking zeg. Heb je überhaupt door dat de kostenbesparing van deze verdere automatisering slechts in het voordeel is van een select aantal mensen? Of ben je werkelijkwaar zo naïef om te denken dat je boodschappen goedkoper worden door lagere transportkosten?

        Get fucking real man, Mozes kriebels zeg.

  4. Truckers zullen inderdaad waarschijnlijk als eerste vervangen worden door autonome vrachtwagens. Of in ieder geval de vrachtwagens die lange stukken doen op de snelweg. Geen loon, en nog belangrijker geen slaap/pauze’s waardoor je met een stuk minder autonome vrachtwagens veel meer kan doen als met vrachtwagens met bestuurders.

    Op sommige container terminal’s in Rotterdam gaat alles ook al automatisch.

  5. Ik wacht nog steeds op een reactie van onze tandeloze vakbonden, gaan we echt meemaken dat al onze truckers binnen 10 jaar op straat staan? Ik mag toch hopen van niet. Het zal ongetwijfeld veiliger zijn, maar er moet bij dit soort ontwikkelingen niet alleen maar gekeken worden naar individuele kostenbesparing. We hebben het hier over duizenden banen binnen de transportsector. En nee, het is niet meer te vergelijken met de industriële revolutie, die banen gaan niet meer worden vervangen.
    En waarom? – zodat een paar honderd aandeelhouders wat meer winst kunnen maken. Het is echt tijd dat onze politiek hier een discussie over start. Ook al ben je het niet met me eens, ik zou toch graag zien dat politici hier eens serieus naar gaan kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *