De Apple Watch is een flop en dit zijn de redenen

Apple Watch Destroyed
Mannen liegen, vrouwen liegen, maar verkoopcijfers liegen niet. De (eerste generatie van de) Apple Watch lijkt toch echt uit te draaien op een mislukking. Hoe komt dat?

Jaren van hype en promotie ten spijt: van de Apple Watch wordt nog maar een fractie verkocht van de aantallen die hij bij de lancering haalde – 10%, om precies te zijn. De early adopters verkopen hun smartwatch massaal op ebay en concurrent Fitbit verkoopt verreweg de meeste wearables. Natuurlijk kun je ‘succes’ op verschillende manieren definiëren – maar de Apple Watch had op zijn minst dé wearable moeten worden. Dat is het (nog) niet, en dat mag gerust als een mislukking worden beschouwd.

De grote vraag is natuurlijk: why?

Eén van de redenen is dat hij niet echt gebruiksvriendelijk is. Zo schreef een recensent van de New York Times in een vroeg artikel dat hij ‘drie dagen nodig had om de bediening onder de knie te krijgen’.

Verder wordt over de Apple Watch vaak gezegd dat hij geen geweldig ontwerp heeft. Venturebeat noemde hem ‘ugly and boring’, Zdnet ’thick, ugly and expensive’, en Complex kopte ‘Why the Apple Watch already needs a facelift’. Een aantal celebrites, onder wie Beyoncé en Drake, droegen de Apple Watch vlak na de lancering. Inmiddels worden zij nauwelijks meer met het horloge gespot. Over smaak valt te twisten, maar duidelijk is dat het ontwerp niet onverdeeld positief werd onthaald. En bij een gadget die zo prominent gedragen wordt is dat voor veel mensen een belangrijk punt.

De derde en misschien wel belangrijkste reden is het gebrek aan echt nuttige apps. Welk probleem lost de smartwatch nu eigenlijk op? Welke mogelijkheden biedt het die je niet hebt met alleen een smartphone? Als de consument geen duidelijk antwoord op die vraag kan verzinnen, zal hij er geen kopen. In theorie zijn de mogelijkheden eindeloos, maar in de praktijk zal de smartwatch je voorlopig vooral meldingen geven die neerkomen op ‘check je phone’. De Apple Watch is verre van essentieel, terwijl de prijs van 419 euro dat toch wel vereist om tot aankoop over te gaan.

De tijd zal leren of smartwatches de toekomst hebben. De eerste generatie Apple Watch is echter verre van een doorslaand succes geworden.

8 reacties

  1. De killerapp is er nog niet. En dat is inderdaad essentieel om een gadget een succes te laten worden. De smartphone was er ook al een tijdje voordat het werd opgepikt door het grote publiek. Als ik mij goed herinner werd er een aantal jaar nog getwijfeld aan de touchscreen als invoermedium en waren mensen nog verknocht aan een gewoon toetsenbord. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb wat de smartwatch nou aan mijn leven zou kunnen toevoegen.

  2. De Pebble is een erg fijne smartwatch, lange batterij duur en handig in gebruik. Gebruik hem dagelijks voor berichtgeving, buienradar en het monitoren van mijn activiteiten.

    Prijs voor het model met zwart/wit scherm is ook nog eens goed te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *