Deze BMW i8 laadt draadloos op in een uur

BMW I8 safety car
Het is alweer een tijdje terug dat er iets te melden was over Halo, het draadloos-oplaadsysteem van Qualcomm. Daar komt verandering in met de onthulling van de nieuwe veiligheidswagen voor FIA’s Formula E Championship.

Hij is namelijk uitgerust met Qualcomm’s Halo 7.2kW draadloze oplaadsysteem. Binnen een uurtje moet de batterij volledig opgeladen kunnen zijn.

In oktober gaat deze BMW i8 de baan op, bij de aanvang van het tweede seizoen van de volledig elektrische Formula E. Het nieuwe systeem moet twee keer zoveel stroom leveren als het 3.6kW systeem van vorig jaar, waardoor de oplaadtijd wordt gehalveerd.

Aan de revolutionaire Qualcomm Halo DD technologie wordt al jaren gewerkt. De wagen parkeert op een speciaal platform dat de stroom door de lucht transporteert naar een vlak dat aan de onderkant van de wagen zit. Check een demonstratie in onderstaande video (die overigens niet zo nieuw is als de 7.2kw-variant):

[gv data=”ClFu4Z954rs”][/gv]

Of de technologie ooit zijn weg gaat vinden naar de consumentenmarkt is vooralsnog niet duidelijk. Wel is Qualcomm eerder dit jaar een partnerschap aangegaan met Mercedes-Benz om draadloos opladen verder te ontwikkelen. Vorig jaar gaven BMW en Mercedes ook al aan samenwerking op dit gebied te zijn aangegaan.

20 reacties

  1. Wat te denken als er in de toekomst (en als de techniek betaalbaar/haalbaar is) het hele wegennet wordt voorzien van deze techniek? Geen actieradius issues meer en we krijgen waar voor onze wegenbelasting.

  2. Tja, er zit ook een accu in van lik me vessie ….. Wat is nu daadwerkelijk de echte actieradius (echt gemeten) van dat ding puur electrisch ? Ik durf te wedden dat je de geclaimde 35km niet haalt. Zeker niet met alle rommel aan (airco, verlichting, stereo, hulpmiddelen, etc etc) want je gaat niet als een pauper lopen zweten in zo’n wagen en de radio uitlaten vanwege de lekkere roffel.

    • @turbobrick: Ik heb de i8 gereden en vind het een lachertje. Ja het ding is sporty en rijd erg goed maar motorisch is het een joke. Het is in feite een benzinemotor met een elektro-dingetje er bij. Nou sorry. De auto voelde ook niet echt snel aan (wel in de bochten overigens want de wegligging is fantastisch) maar overall vond ik de sensatie van snelheid en de “duw in je rug” erg tegenvallen. De wagen is ook ontzettend onpraktisch (een sportwagen mag desondanks best nog een béétje ruimte bieden ipv. “bijna geen” en hij is DUUR…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *