Deze fiets hoef je nooit meer te onderhouden

Deze fiets hoef je nooit meer te onderhouden
Althans, dat is wat de makers claimen.

Amerikaan Dave Weiner, in het normale leven een developer, was het spuugzat dat er geen goede fietsen te verkrijgen waren voor een redelijke prijs. Goedkope fietsen zijn zwaar en slecht, en lichte fietsen met kwalitatief goede onderdelen kosten achterlijk veel geld, zo meende Weiner. Hij bedacht daarom de Priority Bike: kwalitatief hoogstaande onderdelen op een no-nonsense fiets met riemaandrijving.

Als basis werd een aluminium frame geboetseerd. Voordeel: deze is erg licht en het roest niet. Ideaal om de trap op te dragen (iets wat Amerikanen graag doen). Voor de aandrijving werd geen beroep gedaan op een ketting, maar op een rubberen riem. Deze hoeft niet gesmeerd te worden en is nagenoeg onderhoudsvrij. Ook de versnellingen (3) en de rem zijn ondergebracht in de naaf van het achterwiel, waardoor je er duizenden kilometers geen omkijken naar hebt en de fiets onderhoudsvrij door het leven kan.

Deze fiets hoef je nooit meer te onderhouden

Of dat echt zo is valt te betwijfelen. Iedere fiets kan soms wat aandacht gebruiken, hoe simpel de tweewieler ook is. Het uitgangspunt van de Priority Bike is wel dat er zo weinig mogelijk op zit dat stuk kan gaan of onderhoud nodig heeft: geen verlichting, voorrem of andere dure gadgets. En een tweetal antilekbanden.

Mocht je overtuigd zijn van de simpelheid; hij is op Kickstarter te bestellen voor 349 dollar, oftewel zo’n 258 euro (verzendkosten niet meegerekend). Het streefbedrag op het crowdfundingplatform was 30.000 dollar, inmiddels zijn ze de 328.000 al gepasseerd.

Video HIER.

[lg_folder folder=”0_Divers/Prioroty_Bike/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]

Nog geen reacties

  1. Alles heeft onderhoud nodig. Naven moeten gesmeerd worden, aluminium corrodeert ook behoorlijk in de pekel, en wielen kunnen nog altijd makkelijk een flinke slag in het wiel krijgen. Spatborden zijn ook geen overbodige luxe in de regen. Wel leuk dat ze zo’n fiets voor een ‘normaal’ bedrag kunnen verkopen, maar helaas enkel in de US of A

  2. Ik zie zo al een simpele vooras die na 1000 a 2000 km toch echt moet worden nagekeken, de naaf versnellingen zijn ook niet onkwetsbaar, ik kan mij niet voorstellen dat deze fiets na 2000km geen onderhoudsbeurt nodig heeft. Geen verschil met een goede gazelle of batavus dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *