Dieven zijn dol op auto’s met sleutelloze beveiliging

Sleutelloze-auto
Auto’s die je zonder een sleutel, maar met een knop of je smartphone activeert, worden steeds populairder voor dieven, omdat ze relatief gemakkelijk te stelen zijn.

Politiebureau’s verspreid door het Verenigd Koninkrijk lieten vandaag weten dat autodieven hun zinnen steeds vaker zetten op auto’s die geen sleutel meer nodig hebben. Zoals we vandaag nog lazen wil ook Apple in de toekomst de iPhone gaan gebruiken hiervoor. Bij meer dan een kwart van alle autodiefstallen zou het gaan om dit soort auto’s.

Hackende bendes
Afgelopen jaar werden er volgens het rapport 6.283 van deze auto’s gestolen (in de UK), zonder dat de dief in kwestie een sleutel in bezit had. Zeventien auto’s per dag dus. Het zou het werk zijn van bepaalde bendes, die hebben geïnvesteerd in apparaten om de elektronische beveiliging van de auto’s te omzeilen.

Er zijn ook gevallen bekend waarbij de criminelen de auto openbreken, om toegang te krijgen tot de OBD-port. Zodra ze hier in kunnen, kunnen ze alle informatie van de auto downloaden en op een andere elektronische sleutel zetten, die de auto vervolgens gewoon accepteert.

Advies
Het advies van de politie is dan ook om, naast de elektronische beveiliging, extra anti-diefstal maatregelen te nemen. Hierbij geven ze een stuurslot als tip, evenals een speciaal slot dat de OBD-poort beschermt. Ook moeten er wetten ingevoerd worden die de verkoop van de elektronische hulpmiddelen om deze auto’s te kraken aan banden leggen.

29 reacties

  1. En daarom ben ik zo blij met mijn voor oorlogs alarm. Het mag dan niet hi-tech zijn, het is in iedergeval een gesloten systeem dus niet met een lapto te hacken.

  2. Haha, wetten die de verkoop van dit soort apparatuur tegen houden…. dieven hebben wel zo hun connecties dat dat soort apparatuur door semi-collega’s gemaakt kunnen worden, danwel via de zwarte markt uiteindelijk aan de man worden gebracht.

    Gewoon een self-destruction button plaatsen in de auto die op afstand geactiveerd kan worden.
    Of net als in de US of A een lokwagen kan inzetten en op afstand uitschakelen…..?

    • @volvoturbo: Moet er toevallig wel een bearlock beschikbaar zijn voor je auto.
      Heb vorig jaar nog met de leverancier gebeld maar ik voel er weinig voor om mijn auto een weekend uit te lenen zodat ze hier een systeem voor konden maken

  3. Obd poort aanpassen, 12 v 30 ampère afgezekerd op de datapoort. Is het zo afgelopen met de apparatuur van dat gespuis. Wel ff onthouden als je naar de garage moet

  4. Na de RNS-slot ..nu in de aanbieding OBD-slot, en vergeet u ook niet de oude pook-slot en stuur-slot bij te bestellen.. Zodat we eerst half uur bezig zijn voordat we naar de efteling kunnen

  5. Mensen met keyless-entry/go staan er niet vaak bij stil maar je auto op de oprit laten terwijl je nog geen 3 meter verder de sleutel in de gang hebt hangen staat gelijk aan je auto open laten staan met de sleutel in het contact. Makkelijker kan je het de dief niet maken.

    • @marikoelolo: Bij mijn ford moet ik toch bijna tegen mijn auto schuren voor hij open wilt gaan zonder dat ik op de sleutel duw, het probleem is dat iemand eigenlijk langs je heen kan lopen en adhv software je sleutel uit kan lezen en nadien de juiste code aan je wagen presenteren.

      Keyless drive is op zich wel leuk, maar het zat er bij mij standaard op, ik zou er zelf niet voor gekozen hebben, hoeveel moeite is dat nu dat je even je sleutel om moet draaien.

      • @Zoepie:

        Dan is het een beroerd systeem.

        Als ze het enigszins goed zou zijn is de data inclusief timestamp gehashed voor verzenden en matcht de auto daar zelf zijn combinaties aan om te kijken of de data en de timestamp goed zijn.

        Een opnemen en afspelen mogelijkheid werkt dan nooit. Direct doorsturen naar een handlanger die bij de auto staat is dan vaak al te traag

          • @Zoepie: Mmm, daarvoor moet je dus de sleutel met een antenne uitlezen, dat signaal versterken en biij de auto weer uitzenden. Iemand moet dus bij de auto staan en deze gelijktijdig openen.
            Daarbij, dan heb je de auto alleen open, en nog niet gestart.
            Daarvoor moet de auto de sleutel binnen in de auto “zien”.
            En (bij BMW althans) als je wegrijdt zonder sleutel dan kom je niet echt ver want tijdens het rijden wordt ook de sleutel gechecked.
            Gelukkig maar.
            Anders zou ik mijn sleutel in een aluminium etuitje moeten gaan bewaren…

          • @n54coupe: Ik veronderstel dat ze daar ook een oplossing voor hebben, aangezien de logica van alle sleutels van een merk/model hetzelfde zal zijn kunnen ze waarschijnlijk zonder al te veel problemen nieuwe codes blijven genereren eenmaal ze op de baan zijn.

          • @n54coupe: Maar wat gebeurt er dan als hij tijdens het rijden ziet dar geen sleutel in zit? Je krijgt een waarachuwingslampje maar het lijkt mij stug dat hij de motor ineens uitschakelt..

  6. “om toegang te krijgen tot de OBD-port. Zodra ze hier in kunnen, kunnen ze alle informatie van de auto downloaden en op een andere elektronische sleutel zetten”
    Dat is niet zoals het werkt. Je kunt geen gegevens van een auto downloaden en op een sleutel zetten. Via de ODB poort wordt er een extra sleutel aangeleerd. De auto heeft vanaf dan 3 sleutels. Afhankelijk van hoe de fabrikant de aanleerprocedure geregeld heeft kan een dief dat gemakkelijk doen of helemaal niet. Bij sommige modellen heeft een fabrikant uit München dat gewoon te gemakkelijk gemaakt.

  7. Je kan ook 12 volt op de OBD stekker van je auto zetten, zodra de schavuiten hun laptop erin steken, kunnen ze die gelijk weggooien, alleen niet vergeten er weer vanaf te halen als je auto naar de garage moet.

  8. Halve informatie…
    Als nu blijkt dat meer als 50% van de nieuw verkochte auto’s zo’n systeem hebben blijkt ineens dat key-less entry auto’s helemaal niet populair zijn. (tegen slechts 25% van het aantal diefstallen).
    Waarschijnlijk komt daar nog bij dat auto’s met deze feature gewilder (duurder) zijn.
    Conclusie is wel erg snel getrokken hier.

  9. Feitelijk helpt er weinig tegen autodiefstal. Een keer gezien, een mercedes S met het allernieuwste alarm en track & trace systeem.
    Stond geparkeerd in een drukke winkelstraat. Honderden mensen. Komt een vrachtauto, met ADAC logo op de zijkant, hijst eenvoudig de mercedes op de wagen, en weg is hij, Buiten de stad op een braakliggend terrein staat een 20FT container, waar ze de auto inzetten. Container is voorzien van een scrambler / radio signaal werende laag
    De container wordt vervoert naar een onbekende locatie waar de auto gedemonteerd wordt (in de container grotendeels!).

  10. Alles met computers is diefstalgevoelig en hackers zullen de beveiliging altijd een stap voor zijn. Misschien moeten we weer back to the basics met die auto’s en het allemaal meer mechanisch dan elektrisch maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *