Dit is de waterfiets die jij ook wilt

Schiller X1
Waterfietsen zijn doorgaans groot, lomp, en tenzij je een kratkoeler aan boord hebt ook zelden leuk. Met de Schiller X1 moet fietsen op het water weer tof worden.

De waterfiets opnieuw uitvinden, dat was het doel van Judah Schiller. Als fervent waterfietser – hij stak ooit als eerst de San Francisco Bay over – bedacht daarom de Schiller X1. Een lichtgewicht constructie met twee drijvers met daartussen een lichtgewicht fietsframe. Die is standaard van aluminium met een poedercoating, maar tegen een meerprijs wordt er een nog lichter exemplaar van koolstofvezel geplaatst.

Schiller X1

De Schiller X1 heeft een riemaandrijfsysteem van Gates, dat twee schoepen aandrijft. Deze zijn met handels aan het stuur te bedienen, waardoor de noodzaak voor een apart roer kwam te vervallen. Scheelt weer in de weerstand. Op het water valt een snelheid van zo’n 16 km/u te halen.

Bijna 5 ruggen

Een ander groot voordeel is dat de Schiller X1 in 10 minuten in elkaar gezet kan worden. Alle onderdelen apart vervoeren zal nog steeds een flinke laadruimte vereisen, maar hij is compacter dan het spul wat nu op de markt is. Wie de beenspieren op het water wil trainen moet daarvoor wel diep in de buidel tasten, hij gaat namelijk $6.495 kosten, omgerekend zo’n €4.850.

[lg_folder folder=”0_Divers/Schiller_X1/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]

3 reacties

  1. hmm, leuk initiatief.
    toch zie ik mogelijkheden om dit ding veel efficiënter te maken.
    de zware opblaasbare drijvers vervangen door harde, gestroomlijnder varianten (kunnen waarschijnlijk ook een stuk kleiner)
    vervolgens als optie een draagvleugel variant aanbieden. de snelheid moet daarmee makkelijk omhoog kunnen naar 25 / 30km per uur.

    zolang het principe van waterverplaatsing niet gebroken wordt is dit vooral een goede trainingsmachine voor hele dikke benen

    • @wimbers: Gokje, maar ik denk niet dat je voldoende energie kan genereren om een draagvleugel systeem aan te drijven. Maar simpelweg een waterjet in plaats van 2 propellortjes, of op zijn minst een kap er omheen zou al een hoop energie verlies tegen gaan.

      • @MrSkyline: in tegendeel, een draagvleugel vereist veel minder energie, zie de trend in het kitesurfen en zeilen. Met een relatief kleine kite kan je met een foil board al flink varen, terwijl je met een traditioneel planerend board niet op snelheid zal komen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *