Dit zijn de 22 populairste Nederlandse merken op Instagram

Instagram Marketing
Wist je dat Nederlanders gemiddeld 21 minuten per dag op Instagram zitten? Het is dus geen slechte graadmeter voor de populariteit van merken.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 32% van de Instagram-gebruikers meer dan vijf merken volgt. In Amerika worden bedrijven al langer vergeleken op basis van hun Instagram-volgers, maar in Nederland was deze informatie nog niet eerder bij elkaar gebracht.

Het onderzoek brengt naast de lijst van populairste merken ook nog een stel andere interessante feiten voort. Zo zijn er 200 merken onderzocht, van wie 70% een Instagram-account blijkt te hebben. Fashion, sport en tijdschriften domineren de top 25 (alle eredivisieclubs zitten op Instagram).

Het is verder opvallend dat retail het medium Instagram nog niet ontdekt heeft, daar valt toch genoeg marketingwinst te behalen, zou je zeggen. We hebben de lijst overigens zelf een update gegeven, inclusief een nieuwe eerste plek voor BALR.


1. BALR (380k)
2. KLM (144k)
3. AFC Ajax (122k)
4. G-Star Raw (89,2)
5. Scotch & Soda (88,4)
6. Bugaboo (76,6)
7. Vogue NL (69,9)
8. HEMA (66,2)
9. VT Wonen (58,1)
10. PSV (50,3)
11. Donald Duck (42,9)
12. Baskets Amsterdam (34,6)
13. 3FM (33,5)
14. Linda Magazine (33,4)
15. Feyenoord (31,8)
16. Heineken (27,7)
17. Efteling (23,4)
18. 101 Woonideeën (22,6)
19. NPO Zapp (22,2)
20. TW Steel (21,7)
21. Bijenkorf (20,5)
22. Radio 538 (18,9)

Meer? Check dan de 12 meest gevolgde DJ’s op Instagram!

3 reacties

  1. Dank voor het vermelden van ons onderzoek. Vrijdag 10 juli verschijnt er een vervolg op Marketing Facts voorzien van een verassing. Overigens hoort Red Wing Shoes (Amsterdam) wel thuis in de lijst die wij hanteren. De criteria van het onderzoek zijn (van oorsprong) Nederlandse merken en internationale merken met een specifiek Nederlands instagram-account. Ook als ze in het engels communiceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *