Elektrische auto’s maken gigantische opmars

Tesla Model S
Verkoopcijfers liegen niet.

Het aantal verkochte elektrische auto’s is in de Europese Unie in het afgelopen kwartaal met bijna 50% toegenomen, zo blijkt uit een rapport van de Europese autofabrikantenbond, ACEA genaamd. Nederland is op het moment een van de toplopers van Europa, wat aanschaffen van elektrische auto’s betreft.

Elektrische auto’s
Het aantal verkochte volledig elektrische auto’s in de Europese Unie is van 16.505 stuks in het eerste kwartaal van 2016 gestegen naar 24.592 stuks in het eerste kwartaal van 2017. In Nederland werden in die periode dit jaar 2.146 auto’s verkocht en 1.161 stuks in diezelfde periode een jaar eerder. Daarmee staan we op de vierde plek van de Europese Unie, met het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk in die volgorde boven ons.

Opvallend, doch niet per se verrassend, zijn de getallen gekoppeld aan de meeste landen in Oost-Europa, waar doorgaans niet meer dan een dozijn elektrische auto’s worden aangeschaft. Ook werden er opvallend genoeg dit jaar in Scandinavië doorgaans minder elektrische auto’s gekocht dan het jaar daarvoor.

Hybride

Ook het aantal verkochte hybride auto’s ging omhoog in het afgelopen jaar, al is die stijging niet zo explosief als die van elektrische auto’s. Zo werden in totaal in de Europese Unie in Q1 van 2017 ruim 21.000 dergelijke auto’s verkocht. Dat is 13% meer dan het jaar daarvoor in diezelfde periode. Gek genoeg daalde het aantal verkochte hybride bolide’s in Nederland met ruim 69%.

Verklaring
Verklaringen voor de cijfers geeft het ACEA niet. Bloomberg speculeert daarentegen dat investeringen in laadnetwerken de groei deels verklaren. Ook zouden elektrische auto’s (eindelijk, mogen we wel stellen) goedkoper aan het worden zijn.

Daarnaast is een gigantische daling in de verkoop van hybride auto’s in Nederland zichtbaar en dit heeft te maken met de belastingen. Zo heb je sinds 2017 geen belastingvoordeel meer als je een hybride rijdt. De Prius kost dus in verhouding net zoveel belasting als een gewone benzineauto. En elektrische auto’s blijken ook nog eens razendsnel te zijn. Go electric, dus!

2 reacties

  1. Sterker nog, een Prius betaal je in verhouding meer MRB voor omdat hij zwaarder is met een vergelijkbare auto (afmetingen, klasse) en je dus genaaid wordt.

    Leuk die cijfers maar je merkt er geen reet van.
    Tesla blijven speeltjes voor de rijken, en mensen die rijden in een Zoe kan je op 1 hand tellen.

    Zolang het voor de gewone man/vrouw te duur blijft en de actieradius van sommige modellen enorm matig zal de gewone brandstof auto nog wel even blijven.

    Oh, enne de Tesla voor de ‘gewone man’ dan ? We weten inmiddels hoe dat soort dingen in NL gaan, wederom niet te betalen voor de gemiddelde Nederlander, let maar op de prijs straks.

  2. Wouw! Bijna 50% meer elektrische auto’s verkocht! Van 16.500 naar 24.600. Hoeveel auto’s zijn er totaal verkocht in Europa in het eerste kwartaal? Ik denk dat dit maximaal 1 of 2% is van het totaal aantal verkochte auto’s in Europa. Iets met “gloeiende”,”druppel” en “plaat” (volgorde kan anders zijn) komt bij me op.
    Leuk die elektrische auto’s, maar:
    (1) Zo lang ze een veel te kleine range hebben (sommige net 150 km!) en/of
    (2) Ze zo onbetaalbaar zijn
    Zal de e-auto een rol in de marge blijven spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *