Facebook verpest grappen met ‘satire’ tag

Facebook-dislike
Als je jouw vrienden graag voor de gek houdt met artikelen van De Speld of The Onion, dan komen er slechte tijden aan op Facebook. Een nieuwe ‘satire’ tag maakt een einde aan neppe nieuwsberichten.

Facebook is druk bezig met het testen van de nieuwe tag, die is ingevoerd zodat mensen zich niet meer vergissen over de geloofwaardigheid van een nieuwsbericht. Neppe nieuwsberichten van The Onion (waarbij de test nu wordt uitgevoerd) en De Speld vinden vaak hun weg naar Facebook, waar ze ongemerkt tussen andere -echte- nieuwsberichten komen te staan.

Facebook wil verduidelijking scheppen met de tag, omdat het voor gebruikers soms te moeilijk zou zijn om echt van nep te onderscheiden. Dit vertelde een woordvoerder van het sociale netwerk aan Ars Technica.

“We kregen feedback van onze gebruikers dat ze graag in één oogopslag onderscheid willen maken tussen echte en satirische berichten. Met een kleine test zetten we de tag ‘[satire]’ voor deze berichten om te zien of dit het probleem oplost.”

Of Facebook dit in de toekomst grootschalig toe gaat passen is dus nog niet duidelijk. Ook is niet bekend of deze tag ook gebruikt wordt bij andere Facebookberichten, in dat geval zou alle humor op het sociale netwerk direct een snelle dood sterven.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *