Garmin vindt touchscreens stom

Toets
Dus voorspellen ze weer knopjes op het dashboard in je auto.

Eet dat, Tesla en Aston Martin, met je enorme touchscreen in de middenconsole: Garmin vindt je stom. Tijdens de CES heeft Garmin een dashboard laten zien van wat volgens hun de auto van de toekomst is. En die heeft dus weer knopjes

De Lenexa-concept van Garmin heeft weer een ouderwetsch dashboard met daarop draaiknoppen die altijd doen wat je verwacht dat ze doen: draaien. Niks geen tien keer touchen voordat de knop die wilt hebben in beeld komt. Goed, door het OLED-schermpje zijn de knoppen alsnog multifunctioneel, maar zodra je een knop beethoudt en een hobbeltje pakt met een wiel, klik je niet per ongeluk op “Bel Schoonmoeder”.

Uiteraard is er een speciale navigatieknop die na het starten een waarschijnlijke bestemming aangeeft. Een beetje draaien geeft meer voorspellingen. Een simpele klik start het navigeren. Dat is wel een stuk duidelijker dan “Neem bestemming over” die de iDrive van je BMW als OK gebruikt. Naast klikken en draaien kan de knop – net als de knoppen in BMW´s Mercedes en dergelijke – ook kantelen om naar een ander menuutje te springen.

Maar waarom nou toch een knop in plaats van een touchscreen? Het is volgens Garmin een beetje hetzelfde als met je game controller, je weet precies wat er gebeurt als je de knop gebruikt. Zonder te kijken, en dat is wel handig in een auto.

Desondankts heeft Garmin alsnog een touchscreen in de touchscreenloze auto ingebouwd, voor degenen die per se wil aanraken.

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *