Gehandicapten hebben het helemaal gehad met CAPTCHA’s


De moeilijkheidsgraad van CAPTHCA’s is voor reguliere internetters soms al te hoog (geef het toe!), laat staan voor mensen met een handicap. Het is daarom ’tijd om CAPTCHA’s te vermoorden’.

Dat schrijven een aantal gehandicaptenorganisaties in AustraliĆ«, die een petitie zijn beginnen om CAPTCHA’s (Completely Automated Public Turingtest to keep Computers and Humans Apart) van het internet te krijgen. De inlogtests waar je onduidelijke tekens moet onderscheiden van elkaar om te controleren of je wel menselijk bent, en door het complete internet lijkt te worden omarmt, zijn namelijk een doorn in het oog voor gehandicapten. Teresa Corbin van het Australian Communications Consumer Action Network (ACCAN) stelt dat CAPTCHA’s falen in het herkennen van mensen met handicaps. Blinden en dyslectici hebben moeite met het lezen van de teksten, en de audioknop biedt vaak geen soelaas.

De organisaties hebben daarom een open brief geschreven aan CEO’s Larry Page (Google), Steve Ballmer (Microsoft), Marissa Mayer (Yahoo), John Donahoe (eBay) Dick Costolo (Twitter), Jeremy Stoppelman (Yelp) en Mark Zuckerberg (Facebook). Hieronder te lezen:

CAPTCHA – this is the name for the annoying tests requiring you to enter in an often illegible string of letters and numbers before you can buy something on the web, post online messages, sign up to internet services like Skype and Gmail, subscrbie to newsletters and even access online government services or contact elected officials.

Theyā€™re frustrating for all internet users, but for me and millions of other people who are blind or vision impaired, CAPTCHA tests prevent us from engaging on the web and accessing online government services, because they can’t be read by screen reading software

I have been blind for about seven years and CAPTCHA has fast become one of my most hated aspects of the web.

Adding insult to injury is the fact that even the official standards body, the World Wide Web Consortium, has said CAPTCHA excludes people with disability and suggested several alternatives methods of proving web users are human. One obvious accessible alternative is a simple email activation link.

Audio CAPTCHA was supposed to solve the problem for blind or vision impaired people, but my experience with audio CAPTCHA has been almost as inaccessible as a normal visual CAPTCHA ā€“ I must have listened to the Skype audio CAPTCHA 20 times before I gave up and asked my sighted friend to set up my account.

Iā€™m constantly frustrated when trying to book concert tickets online, contribute to online forums and email politicians through the contact forms on their websites ā€“ all because CAPTCHA is so inaccessible.

It is time to kill CAPTCHA once and for all.

I hope you will join my organisation, the Australian Communications Consumer Action Network (ACCAN) and fellow non-profit disability advocacy groups such as Blind Citizens Australia, Media Access Australia, Able Australia and the Australian Deafblind Council in calling on organisations big and small to phase out the use of CAPTCHA.

I believe the biggest internet companies including Google, Microsoft and Facebook should take a leadership role in eradicating CAPTCHA from their services and, eventually, the rest of the web.

Wayne Hawkins

Wat vind jij: moet het internet de CAPTHCA-terreur stoppen en andere methodes hanteren om robots van mensen te onderscheiden op sites?

4 reacties

  1. Wat ik vind? toen ik de titel las dacht ik ” niet alleen gehandicapten”

    er zijn toch ook varianten dat je aan de hand van het plaatje moet aangeven of je ‘human” bent cat/dog heet het geloof ik.

  2. Ik haat die dingen, onlangs wilde ik lid worden van een forum, 5 pogingen gedaan en wachten weer 5 pogingen en wachten, ik denk 10 keer deze cyclus. Ik contact opgenomen met de moderator, zeg joh lukt me met geen mogelijkheid. Ja zegt die denk aan de hoofd en kleine letters.
    Heb een Imac dus makkelijk uit vergroten, schermgroot , weer tig keer geprobeerd, denk weet je wat vaak loop je vast in een patroon, stuur ff mailtje aan vriend of die het wil proberen, 5 min later inloggegevens. Wat blijkt ondanks verschillende maten letters , ook verschil in dikte zijn het ALLEMAAL hoofdletters
    Ja dan moet je er zeker met koeieletters bij zetten denk aan de hoofdletters en kleine letters,]Kortom weg met die klote dingen er zijn genoeg alternatieven, geef mensen de keus uit 2 stuks, een welke zonder audio kan en ook 1 welke zonder visie kan
    En dan zelfs al is er niks mis met je visie die handel is soms echt heel lastig te onderscheiden hoor behhhhhhh

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *