Help, gepersonaliseerde tv-reclames komen eraan

gepersonaliseerde tv reclames
De televisie gaat ons in de gaten houden, in plaats van wij de televisie.

De Belgische provider Telenet laat vandaag weten dat het begint met gepersonaliseerde tv-reclames. Uiteraard zal het niet lang meer duren voordat dit in Nederland en andere landen ook gaat gebeuren. Verschillende bedrijven zoals Coca-Cola zijn hier namelijk al enige jaren mee aan het experimenten samen met providers.

Voornamelijk Google, ja daar zijn ze weer, weet hier goed op in te spelen met Google Fiber. Door kabeltelevisie van Google te gebruiken kan de zoekmachinegigant data die online over jou verzameld is nu ook gebruiken wanneer je tv kijkt. Ook Nederlandse providers kunnen hier gebruik van gaan maken door bijvoorbeeld digitale televisie. Gebaseerd op locatie, kijkgeschiedenis, leeftijd en andere demografische kenmerken kunnen er dan persoonlijk advertenties getoond worden aan de kijker.

Telenet begint hier vanaf oktober dus als eerste mee. Kijkers kunnen zelf wel instellen hoeveel gegevens gedeeld mogen worden. Maar zoals gebruiker is dat allemaal omslachtig en is de standaardinstelling dat alles gedeeld mag worden. Het komt er dus op neer dat de tv ook een toestel wordt waarbij onze privacy niet meer veilig is.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *