ING-klanten krijgen dubbele afschrijvingen niet terug

Storing ING bankieren
Gisteren was er, voor de zoveelste keer, weer eens een storing bij ING internetbankieren. Op zich is dat niet heel noemenswaardig, maar in dit geval zijn mensen hun geld kwijt omdat bedragen dubbel werden overgemaakt.

Gisteren was het niet mogelijk om te internetbankieren via de computer, maar de app zou nog wel werken. ING-klanten kregen in sommige gevallen een pop-up te zien dat er iets fout was gegaan en dat ze het nogmaals moesten proberen.

Vandaag blijkt dat er niks fout was gegaan en dat er twee keer geld is afgeschreven. ING wil deze dubbele boekingen echter niet terugdraaien. Volgende bank moeten mensen dat zelf maar regelen. ING-woordvoerder Jeroen Baardemans laat weten:

“Wie geld kwijt is, zou contact moeten opnemen met de ontvanger. Wij kunnen niet bepalen of een klant dit per ongeluk of expres heeft gedaan.”

ING storing

Best gek eigenlijk, want in de pop-up van de ING app staat duidelijk dat mensen het opnieuw moeten proberen. Dan is het toch niet vreemd dat mensen het daadwerkelijk nogmaals proberen? Een nogal vreemde houding van ING.

UPDATE: ING probeert het verhaal te spinnen en zegt dat er helemaal geen dubbele overboekingen zijn geweest. Wat mensen vanochtend te zien kregen waren reserveringen, en niet de daadwerkelijke overboeking. Vandaar dat het op een dubbele overboeking leek. “Het rekeningoverzicht geeft vanaf 10.30 uur woensdagochtend het juiste beeld weer”, aldus de woordvoerder. Klanten die wél twee keer geld hebben overgemaakt na de app-foutmelding ‘Probeer het opnieuw’ kunnen hulp krijgen van ING om het geld terug te halen.

5 reacties

  1. wat een sensatietitel, als ING nu alle dubbele of op dubbele betalingen lijkende overschrijvingen terug gaat draaien zijn er veel mensen die in de problemen komen aangezien sommige van dit soort betalingen juist wel de bedoeling waren, Deze gebruikers kunnen dan in de problemen komen omdat het geld als nog niet is overgemaakt, stel je zit tegen het einde van een betalingstermijn, denkt dat het geld is overgeschreven maar dit blijkt ineens terug te zijn gedraaid door de ING zonder dat je dit weet. Dan ligt er volgende week een brief van een deurwaarder op de mat. Als je problemen ondervind met het terugkrijgen van het geld dan lijkt het mij dat je alsnog contact op kan nemen met de ING.

    • @MrSkyline: Het lijkt mij niet dat ING meteen alle dubbel betalingen die ze zien automatisch terug gaan draaien. Als er uberhaupt iets wordt teruggedraaid dan zal het pas gebeuren na flink veel heen en weer bellen. Maarja zoals er al staat, dat gat waarschijnlijk toch niet gebeuren.

    • @MrSkyline: waarom zou je in de problemen komen als ING een van de dubbele boekingen terug draait?

      Als je iets wil betalen dan wil je één keer betalen en niet twee (of meer) keer.
      Het zou dus niet meer dan logisch zijn als ING alle dubbele boekingen terugdraait.

      Ze begrijpen zelf ook wel dat mensen niet 2x binnen een paar minuten hun huur betalen.
      Die tweede boeking moeten ze gewoon automatisch terugdraaien, of in elk geval als mensen er om vragen.

      ING wil klanten op dit moment op geen enkele wijze tegemoet komen.
      Ze zeggen simpelweg: zoek het zelf maar uit.

      • @robertr: Tuurlijk wil je niet je huur 2x betalen, maar andere dingen misschien wel, Waarschijnlijk voorzien ze te veel problemen als ze alle dubbele betalingen terug draaien, het meerendeel zal goed gaan, maar een deel gaat niet goed en levert nog grotere problemen op. Daarom is het verstandiger om mensen het zelf te laten doen. Ook zal een bank niet de capaciteit (en het recht) hebben om de rekeningen van mensen stuk voor stuk onder ogen te nemen en mensen te bellen of de betalingen moeten worden terug gedraaid.
        Er zitten een hoop haken en ogen aan een verhaal als dit waardoor een oplossing die simpel lijkt helemaal niet zo simpel blijkt te zijn. Maar het is natuurlijk makkelijk om als er iets fout gaat tegen een grote bank te gaan schoppen.

  2. De ING heeft het probleem veroorzaakt en dient het zelf op te lossen. Als het daadwerkelijk een klantvriendelijk bedrijf was zouden ze er zelf achter aangaan in plaats van de klanten het te laten doen. Kortom zeer slecht verhaal van ING. Ik ben er gelukkig geen klant en dat zal dus ook zo blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *