Met een smartwatch kun je bellen. En een apparaat waarmee je kunt bellen is een telefoon. En dat mag niet achter het stuur.
Iets preciezer: volgens de wet is een mobiele telefoon “Een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten”. Zonder twijfel valt de smartwatch binnen deze definitie. Als het op de verkeersregels aankomt, dan geldt dat “voor degene die een gemotoriseerd voertuig (auto, motor, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig) bestuurt, het verboden is tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.” (Terwijl je met een Apple Watch nu juist een auto kunt besturen).
Probleem opgelost, zou je zeggen: een smartwatch hou je immers niet vast, dat is nu juist de charme van het ding, en zo blijft men netjes binnen de grenzen van de wet. Er is echter behoorlijk wat jurisprudentie die het tegendeel uitwijst. In het verleden hebben mensen op de meest uiteenlopende manieren geprobeerd -en gefaald- onder boetes uit te komen. De meest voor de hand liggende manier is de telefoon tussen schouder en hoofd te klemmen. Minstens zo gevaarlijk als hem in de hand houden, natuurlijk, en de rechter besliste dan ook in het nadeel van de bestuurder. Ook je telefoon tussen je hoofddoek stoppen of hem met een koordje aan je pols bevestigen vallen onder ‘vasthouden’.
En dat laatste is vrijwel exact wat je met een smartwatch doet. Maar het laatste woord blijft in zulke gevallen aan de rechter. Die zou prima kunnen bepalen dat een zelfstandig bellende smartwatch om de pols geen ‘handmatig telefoneren’ is. Maar het blijft niet alleen bij bellen, want we weten ook dat smartwatches de interesse van autofabrikanten genieten. Porsche was er als de kippen bij om een Apple Watch app in elkaar te knutselen voor integratie met Porsche Car Connect. Informatie over de status van de auto en diverse functies kunnen worden bediend door het aanraken van het touchscreen of door middel van gebaren.
Als de Apple Watch straks doorbreekt, zal de rechter zich hier vast over uitspreken. Er is een gerede kans dat de eerste lichting bezitters tegen een boete aan zullen lopen.
Nee goh, das toch wel te verwachten??
Als een smartwatch “Een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten”, dan is mijn auto zelf dat ook… Alles wat een smartwatch qua communicatie met mijn telefoon uitvoert doet mijn auto zelf ook. En die is te bedienen via het stuur, mag ik dan mijn stuur straks nog wel vasthouden?
@griffendahl: doe maar wel lijkt mij.
En terecht, alles wat niet met autorijden te maken heeft hoort een bestuurder niet te gebruiken tijdens het rijden.
Meesterlijke foto!
@gtwillem: echt wel.
Dat is ook de enige SmartWatch zijn die ik eventueel zou willen…
Hoe zit het eigenlijk precies met die ingebouwde autotelefoons, zoals die in de BMW 7 en Mercedes S-klasse zat?
@dubcars: niet alleen in de 7-serie hoor. Ding was ook in de 5 en 3 te krijgen…
@e1000bmw523i: gaan we nu alle auto’s waarin zo’n telefoon zat opnoemen? Hij noemt toch gewoon een paar voorbeeldjes?
@dubcars: die mocht je niet tijdens het rijden gebruiken (de hoorn, wel handsfree). Dit kon echter wel.
In het instructieboekje wordt het gebruik van de telefoon (zijnde niet handsfree) afgeraden vanwege de verkeersveiligheid…
Ik gebruikte mijn smartwatch om handsfree te bellen, maar heb nu een enkel din bluetooth radio. Eigenlijk geen verschil kwa afleiding. Maargoed, blijft een grensvervagend fenomeen. Trouwens: een vriend van mij heeft een phaeton met autotelefoon uit 2003. Toen was mobiel bellen al verboden, hoe zit het dan met een bedrade autotelefoon? Ik kan er op internet geen uitsluitsel over vinden.
@sleepyj: mag je ook niwt mee bellen. Ik weet van de A8 (eerste generatie, tweede generatie had al een draadloos systeem) dat de rechter armsteun helemaal naar achteren gedraaid kan worden waardoor de achterpassagier gemakkelijk van de telefoon gebruk kan maken.
@gtwillem: bedankt voor je reactie! Zit inderdaad ook een aansluiting achter, maar ook in de armsteun. Blijft een rare optie met name omdat de phaeton in 2003 op de markt kwam.
@sleepyj: ja, maar de Phaeton werd apart ontworpen naast de A8. Je zou denken dat ze veel overeenkomsten hebben, maar dat blijkt niet te zo te zijn. De Phaeton is technisch meer verwant aan de Bentley Continental GT. Moest ook wel, om het Phaeton project een beetje rendabel te maken.
Ik hou het wel gewoon op een normaal horloge. Zoveel moeite is het toch niet om je gsm uit je broekzak te halen als je een appje of wat dan ook wilt lezen? En daarbij is een normaal mechanisch horloge 100x mooier om de tijd op te checken dan op zo’n Chinees schermpje.
@jordy14: mag niet, al rijdend op je telefoon. Ik moet ze meestal ook voorlezen aan pap als hij rijd
@jordy14: je telefoon uit je broekzak halen terwijl je rijdt Is nog zo simpel niet.
@rolov: @jordy14 zegt toch niet dat dat al rijdend moet?
@rolov: ik klem mijn gsm onder mijn balzak tijdens het rijden. Dit om wetgeving uit te lokken die dat verbiedt. Ik heb overigens genoeg kinderen…
Dat zal in de praktijk natuurlijk niet te handhaven zijn, je kan vanuit een andere auto echt niet zien of de persoon naast je een smartwatch of een normaal horloge om heeft.
Ik denk niet dat het zover zal komen. Een smartwatch is en blijft een accessoire, er zit immers geen simkaart in en je hebt je telefoon er bij nodig (voor nu). Misschien dat het zelfs nog wel veiliger is met zo’n ding om je pols dan met al die knopjes in je auto te spelen..
@Daantje: Ik zei datzelfde op AutoWeek en kreeg als antwoord dat diverse smartwatches wel degelijk een simkaart hebben. Ze kunnen dus zelf bellen. Maar aan de andere kant: wat doet oom agent als je zegt dat je alleen maar even keek hoe laat het was? Handhaving lijkt me vrijwel onmogelijk.
Hmm loopt wel los denk in de praktijk.
Mag je eigenlijk wel op een fiets bellen, of moet dat ook handsfree?
Haha zit net dat filmpje van de Tesla te kijken maar 96% wat je daar zag kan allang met de Tesla-app!
Ik vind het een raar verhaal, ik heb zelf een Pebble en die inderdaad ook gewoon om als ik rijd. Uiteraard zit ik er niet constant mee te spelen. En mijn telefoon heb ik gewoon in een steun aan het dashboard, die mag ik dus wel gewoon bedienen en er WhatsAppjes op beantwoorden?! Maar een notificatie op m’n Pebble bekijken kan een boete opleveren?
Jaja ga dat maar eens controleren. Die trendsetters met zo een watch moeten gewoon Apple CarPlay of hetzelfde van Android kopen. Dan zijn ze ook klaar
En terecht!