Met deze 4 trucs houdt Facebook jou verslaafd

Facebook verslaving
Hoe vaak open jij zonder directe aanleiding of plan Facebook? Heb je je wel eens afgevraagd waarom je dat doet?

Veel mensen openen Facebook de hele dag door -met tablets, smartphones en wearables kan dat immers met een paar vingerbewegingen- zonder aanleiding en zonder erbij na te denken. Dat automatisme is voor jou misschien niet zo prettig, maar voor Facebook natuurlijk wel. In het boek Hooked van de Israëlisch-Amerikaanse auteur en ondernemer Nir Eyal (35) wordt beschreven hoe ze je verslaafd maken en houden (via NRCQ).

1. Prikkel

Eyal noemt twee soorten prikkels. De externe is er een die van Facebook komt, bijvoorbeeld een push-melding op je scherm of een geluidje in je browser. Het ‘1’-tje bij de wereldbol houdt een soort belofte in: er is mogelijk iets interessants gebeurd, maar je moet klikken om er achter te komen wat.

Maar wat nog beter werkt is de interne prikkel, waarbij we ons zelf de opdracht geven Facebook te openen. Waarom doen we dat? Volgens Eyal sturen vooral negatieve emoties veel van ons gedrag. Als we ons bijvoorbeeld onrustig, gestresst of juist verveeld voelen, is dat een prikkel, omdat we op zoek gaan naar een manier om die gevoelens weg te nemen. Even Facebook openen geeft dan de gewenste afleiding. Als we dat een paar keer meemaken, worden we geconditioneerd om de site of app te openen elke keer dat we deze emotie voelen.

2. Actie

Vervolgens moet er iets gebeuren. Facebook open je niet met je gedachten: hoe klein de inspanning voor is, er is actie voor nodig. Die actie kan worden gevat in een simpele forumle: B=MAT, oftewel Behavior = Motivation, Ability and Trigger. M, A en T zijn alledrie nodig om tot B over te gaan.

De Trigger is de hiervoor genoemde prikkel. Voor Facebook is het belangrijk dat het zo simpel mogelijk is om te openen: dat is de Ability. Een icoon op de desktop en een korte laadtijd verbeteren de A.

3. Beloning

De M heeft de vorm van een beloning voor het wel vertonen van het gedrag – of straf voor het niet vertonen ervan. De beloning bestaat hier uit de potentieel interessante content (laten we de de discussie over hoe interessant die is op een ander moment voeren) die je in je newsfeed kan tegenkomen. Wat Facebook daar succesvol in maakt, is dat deze variabel is: er kan namelijk een half uur niets worden gepost, maar er is altijd de mogelijkheid dat er de afgelopen minuut vijf interessante posts langs zijn gekomen (wellicht werkt dit met blogs ook wel zo). Dat zorgt ervoor dat je gemotiveerd bent Facebook steeds opnieuw te openen, zelfs als je eigenlijk wel weet er niets te zullen aantreffen.

4. Investering

Onderzoek toont aan dat wij iets waardevoller vinden als we er zelf energie in hebben gestoken. Dat staat bekend als het ‘Ikea-effect’: een kast die je zelf in elkaar hebt gezet is je meer waard dan dezelfde kast als je het alleen maar je huis hebt binnengesleept. Facebook (net als andere sites overigens, want deze theorie werkt voor meer techbedrijven. Had hier misschien ook ‘Netflix’ kunnen staan?) vraagt je continu om informatie in te vullen. Dat is niet alleen om meer waardevolle data over jou te verkrijgen, maar ook om je eigen band met de site te versterken; als je een CV, lijst met films en boeken, etc hebt ingevuld, ben je meer ‘invested’ in Facebook en hecht je er meer waarde aan.

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *