Paradigit sluit helft van alle winkels. Hebben computerwinkels nog wel bestaansrecht?

Paradigit sluit helft van alle winkels. Hebben computerwinkels nog wel bestaansrecht
Opnieuw gaat het slecht met een grote naam in computerland.

Gisteravond werd bekend dat de Eindhovense computerfabrikant en -winkelketen Paradigit 10 van de 22 winkels zal sluiten. Door toenemende concurrentie vanaf het internet zijn ze genoodzaakt om de kleinste filialen te sluiten, aldus directeur Joop Rijsterborgh tegenover Tweakers. De reorganisatie gaat ten koste van 32 banen, waaronder 13 ondersteunende functies op het hoofdkantoor in Eindhoven.

Een woordvoerder laat weten:

“We gaan mee met de verandering in de markt die een verschuiving van de verkopen laat zien van de fysieke winkels naar internet. Daar passen we ons op aan.”

Tragisch, maar goed, ze blijven dus bestaan. Alles beter dan een faillissement. In 2002 mocht Paradigit zich nog de grootste computerfabrikant van Nederland noemen, met ruim 40.000 eigen systemen. In de jaren daarna liep dat terug, waarna ze zich meer gingen richten op de verkoop van A-merken. In 2007 verkocht Paradigit ruwweg 120.000 systemen, waarvan 20.000 uit eigen productie. Ook namen ze tal van noodlijdende winkels over, zoals Computerland, Komplett, Dunnet en Funtronics.

Paradigit heeft nog niet gecommuniceerd welke filialen dicht gaan, maar volgens onze bron gaat het om de volgende vestigingen:

  • Arnhem
  • Amsterdam (Ceintuurbaan)
  • Den Bosch
  • Haarlem
  • Breda
  • Roermond
  • Deventer
  • Oss

Paradigit is niet de eerste computerwinkel die zwaar moet inkrimpen. Het in 1985 opgerichte Dynabyte sloot in 2012 zijn deuren, Sweex ging onlangs onderuit, de Harense Smid ging failliet (en maakte een doorstart) en de stekker ging ook uit iCentre. Nu iedereen hardware online aanschaft, en de fysieke winkels pijn lijden, vragen we ons af in hoeverre fysieke winkels nog een toegevoegde waarde zijn. Er zal ongetwijfeld altijd behoefte zijn aan computerwinkels, de vraag is alleen: hoeveel winkels zijn dat?

4 reacties

  1. Ik ken al deze filialen en het zijn winkels van niets vergeleken bij de grotere filialen. Overigens word er in dit artikel gesproken over zaken die failliet gingen, dat is bij paradigit niet het geval. Het bedrijf bestaat namelijk niet enkel uit de winkels en haalt een groot deel van de inkomsten uit online verkopen en projecten voor bedrijven en scholen. De winkels worden gesloten om het bedrijf gezond te houden. Paradigit is in tegenstelling tot Mycom, Dynabite, Harense Smid etc. nog nooit in financiele problemen gekomen.
    De vraag naar computerwinkels zal voorlopig nog blijven, maar enkel op eenvoudig te bereiken locaties dicht bij grote doelgroepen. In een studentenstad als Utrecht of Eindhoven loopt het nog altijd goed zover ik weet. Amsterdam is een ander verhaal omdat de Ceintuurbaan niet in de buurt van universiteiten of hogere scholen ligt. Er zal altijd een groep consumenten zijn die het product willen zien en proberen voor de aankoop. Alternate is de grootste computer webwinkel van Nederland en die hebben 1 filiaal met een showroom voor dit soort consumenten. Misschien dat Paradigit over een paar jaar enkel 2 of 3 grote winkels open houd en de rest sluit. Het zou geen vreemde keus zijn.

    • @MrSkyline: Dat Paradigit nog nooit in financiële problemen is gekomen wil serieus weinig zeggen. Mediamarkt en Saturn voorzien in ’tastbaarheid’ van producten, de marge van Paradigit lijkt mij zo goed als afwezig, althans op de particuliere markt. Deden ze niet ook veel op de zakelijke markt?

      • @entail: Het feit dat ze nog nooit in financiele problemen zijn gekomen (ook niet na het afschaffen van PC prive projecten en de financiele crisis) zegt in ieder geval dat ze een goede strategie hanteren.
        Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met de marge van paradigit, maar ze zijn niet de goedkoopste dus als je financiele marge bedoeld, die hebben ze zeker. Ook staan de producten in de winkels uitgestald en zijn ze ook tastbaar. Daar naast is het sterkste punt van Paradigit dat je betere service krijgt dan bij een mediamarkt en dat je gemiddeld genomen te maken hebt met personeel dat daadwerkelijk verstand van computers heeft. Iets dat je bij de mediamarkt niet snel tegen komt. Verder heb je nog zaken als RMA van goederen, waar defecte producten door de mediamarkt bijna altijd moeten worden opgestuurd of in worden genomen om te worden beoordeeld zodat je pas een week later antwoord hebt ruilt Paradigit veel producten direct om en haalt de klant tussen het reparatieproces uit. Dat zijn naar mijn mening zaken die er voor zorgen dat zolang ze bekend zijn bij de vaste klant, de klanten blijven komen.
        Wat betreft de zakelijke markt, dat schrijf ik in de eerste alinea van mijn post. Kijk naar de takken ISL automatisering, School en RPMcar van moederbedrijf PDC.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *