Politie gaat beschonken bestuurders op social media zetten

Beschonken-rijden
De Britse politie heeft een creatieve manier gevonden om alcohol in het verkeer tijdens de kerstdagen te voorkomen: een publiekelijke, digitale schandpaal op sociale media.

Het politiekorps van Sussex en Surrey gaan met de feestdagen de strijd aan met beschonken bestuurders middels Twitter. Het sociale medium wordt door de agenten gebruikt om al hun arrestaties te documenteren. Zo laten ze iedere keer weten waar iemand aangehouden is en waarom, bovendien wordt de naam van deze persoon ook nog eens gepubliceerd.

Op een poster
Mensen die vorig jaar aangehouden zijn omdat ze een borrel teveel ophadden, kunnen ook op een onaangename verrassing rekenen. Het schijnt namelijk dat er in de steden posters worden opgehangen met de exacte plaats waar ze vorig jaar op de bon zijn geslingerd.

De politiekorpsen hebben verschillende redenen voor deze publiekelijke aanpak. Zo kunnen ze naar eigen zeggen laten zien hoe groot het drinkprobleem in het verkeer is. Tevens houden ze de mensen die gepakt worden een spiegel voor, door deze publiekelijk op de vingers te tikken. Een dergelijke openbare beschaming moet ook voor familie en vrienden een waarschuwing zijn.

Nog geen reacties

  1. Ik ben tegen, hoewel dat ik absoluut tegen de combinatie van drank+rijden ben.

    Het schandpaal idee is toch niet meer van deze tijd. “De politie is je vriend” zeggen ze toch? Ik denk niet dat dit soort acties dat bevorderen. Ook in verband met privacy en dat soort dingen ben ik tegen dit soort acties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *