Welcome to the future.
Kijk over een tijdje niet gek op als een monteur bij een Porsche-dealer opeens een maffe bril draagt. Daar zit namelijk een goede reden achter. De Duitse autobouwer heeft speciale brillen laten ontwikkelen die helpen bij een technische inspectie. De brillen werken door middel van augmented reality.
De brillendrager kan bijvoorbeeld zien of een schroef aan vervanging toe is. In de bril zit een camera die een auto tot in detail kan bekijken. Wat de camera ziet wordt doorgespeeld aan de brillendrager. Het product draait op speciale software. De bril beschikt ook over LED-verlichting, zodat de monteur op een donker plekje goed naar het eventuele mankement kan kijken.
Daarnaast is de slimme bril in staat om te communiceren met een andere monteur. Zo kan een monteur bij een Porsche dealer in Los Angeles middels een videoverbinding kijken naar een 911 die bijvoorbeeld bij een dealer in Miami staat. Dit is gedaan om expertise uit te wisselen. Porsche hoopt uiteindelijk dat een servicebeurt met deze techniek minder tijd in beslag zal nemen.
Porsche heeft pilots uitgevoerd bij acht dealers. Het experiment werd als een succes gezien. Porsche dealers in de Verenigde Staten en Canada gaan volgend jaar aan de slag met de techniek. Andere werelddelen volgen mogelijk later.
“…of een schroef aan vervanging toe is”
Uhh echt? En hoe dan? Kan de bril zien of de treksterkte is overschreden? Of misschien dat iemand de kop heeft stuk gedraaid?
Je mag toch hopen dat het voor technisch hoogstaander vraagstukken gebruikt wordt.
@av_diver: Nogal wiedes dat het voor hoogstaandere vraagstukken zal worden gebruikt. De camera is dusdanig geavanceerd dat zelfs versleten schroefdraad kan worden gedetecteerd. Dus ja, zelfs een verstopt schroefje kan de bril zien.
@RubenPriest: dat kan die monteur niet zelf zien/voelen?
@RubenPriest: waarom zou schroefdraad slijten? En hoe gaat die camera dat detecteren zonder dat je de schroef los draait? En als je dat dan toch al moet doen kan een monteur dat zelf ook constateren…
@RubenPriest: volgens mij moet je je eerst even verdiepen in wat augmented reality is en kan voordat je onzin gaat beweren…
Je moet iets verzinnen om de uurprijs op te drijven
@dutchdriftking: man man man, wat denk je wat er in de faktuur staat straks? “arbeid + kosten v. augmented reality?”
Nee, de prijs blijft wss hetzelfde, echter Porsche bespaart zélf arbeid hierdoor.
@lekkaah: kortom, de besparing in tijd krijgt de klant niet doorberekend?
@dutchdriftking: wellicht, wellicht ook niet.. maar om innovatie pertinent af te schilderen als geldklopperij slaat natuurlijk nergens op.. wellicht dat als dit doorontwikkeld wordt nog eens iets groots kan worden, niet alleen in de autobranche. Er moet altijd eerst een tas geld ingestoken worden.
@dutchdriftking: tijd is ook geld. Dus de klant kan ook weer sneller doorgaan met zijn bezigheden. En dat is misschien wel geld verdienen.
@dutchdriftking: ik weet niet of je bij een commercieel bedrijf werkt, maar dan zou je eens iets moeten bedenken waardoor jullie goedkoper kunnen produceren en aan je baas vragen of hij dat voordeel door wil berekenen aan jullie klanten. Succes ermee!
@rhellema: als de concurent het ook doet dan zal je wel moeten. Welkom in de transportwereld.
@dutchdriftking: je hebt het nu over een prijsverlaging onder druk van concurrentie, waar ik het over heb is dat jij een manier ontdekt wat er voor zorgt dat jullie gehele wagenpark zuiniger gaat rijden, je gaat daarmee naar je baas en doet het verzoek of hij dat voordeel door wil berekenen aan de klanten.
Dit is in mijn ogen precies waar AR sterk in kan zijn. Een overlay met aanwijzingen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Ik zie al instructievideo’s voor me “hoe controleer ik mijn oliepeil” met pijltjes en animaties enzo.
@gulli: als ze dat dan ook doen voor de omgang met vrouwen zou dat bijzonder handig zijn…
Wel fijn dat dit draait op speciale software, gewone software zou dit niet kunnen…
@mashell: software by Porsche Design
@2wheeler: En dan is het uiteindelijk gewoon een Android…
Zou die ook sjoemelsoftware, te snel versleten remmen en olielekkages detecteren? Anders kunnen ze de bril ook bij andere bedrijven binnen het concern inzetteb
Bij de Porsche-Jaguar specialist waar ik mijn auto in onderhoud heb schroeven ze als het moet geblinddoekt complete Porsches tot op het laatste onderdeel uit en weer in elkaar…
Én luisteren ze gewoon met een schroevendraaier tegen het blok om te horen of er wat aan mankeert…
Iets zegt mij dat dat net zo goed werkt, en dat komt vast niet omdat die schroevendraaier zo bijzonder is… Vakmanschap kan niets tegenop…
@moveyourmind: vereist alleen heel veel tijd (ervaring)
En daarbij wordt het steeds meer digitaal/elektronische onderdelen, waardoor je tegenwoordig vaker op je laptop zit dan met een schroevendraaier in je handen
@lekkaah: Precies !
De tijd dat je met een bezemsteel kon luisteren naar het blok met succes is enigzins voorbij.
Het is idd meer een computer dan een auto en dan heb je idd meer aan een ITer dan aan vakmanschap.
Moderne vakmanschap is storing zoeken, vinden, en modules wisselen !
@turbobrick: reset drukken en klaar…
@moveyourmind: vakmanschap kost geld. Het meest ideaal is dat de grootste debielen het werk kunnen doen. Dat kost namelijk het minst en gebrek aan personeel is er dan ook niet…
Of je zorgt gewoon dat je vakbekwame, goed opgeleide monteurs in dienst hebt, die zelf diagnose kunnen stellen.
@oemplus: De ontwikkelingem in de auto wereld gaan zo snel, dat je het als monteur al niet meer kan bijhouden soms. Een Panamera hybride is wel wat anders dan de Golf Plus. Het kan natuurlijk voorkomen dat garage “A” al veel ervaring heeft met het zoeken van eem bepaalde storing. Daar heeft garage “A” lang over moeten doen om het te vinden. Dus waarom zou de Porsche garage “B” opnieuw leren hoe ze die storing kunnen vinden. Ideaal dat je even met collega bedrijf 300 km verderop kunt communiceren
Ik heb net in VR gezien dat de koppakking versleten is
Met zekerheid kan een echte monteur ( die met zijn schroevendraaier tegen het blok) als hij er zin in heeft hier voordeel uithalen.
Of de VR specialist die dan tegen (de gewone) monteur de opdracht geeft voor een werkje dat beneden zijn waardigheid ligt.
Kan na vele jaren met diverse mensen gewerkt te hebben dat er rare dingen zich afspelen in ateliers.
Ik denk aan zoiets als superdure voetballers.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de “gast” die zijn kennis van a tot z in zijn opdracht stopt.
Een expert wordt nog slimmer hierdoor. Een leek kan de eerste ‘fouten’ ontlopen. Prima systeem. Auto’s komen minder vaak in de garage en hierdoor kan een checklist echt afgewerkt worden. prima dus.