Social media in Nederland anno 2015: wie gebruikt wat?

Social-Media-Nederland-2015
Welke sociale netwerken doen het het beste in ons land, en hoe gaat het met grote namen als Facebook en Twitter?

Het Nederlandse onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy bracht in kaart welke sociale netwerken het populairst zijn in Nederland. Daaruit blijkt dat we steeds meer gebruik zijn gaan maken van Facebook, maar dat jongeren ondertussen hun sociale interacties elders voeren.

Jongeren gebruiken namelijk liever Instagram en Snapchat, de helft van alle Nederlandse jongeren zou dan ook actief zijn op Instagram (is ook veel gezelliger). Toch zijn er nog steeds 9,4 miljoen Nederlanders actief op Facebook, vijf procent meer dan vorig jaar.

Twitter daalt flink
Ondertussen is Twitter flink gedaald in populariteit. Er zijn zo 2,8 miljoen actieve Nederlandse Twitteraars, waarvan één miljoen het medium dagelijks gebruikt. Hierdoor ligt het totaal 0,7 miljoen lager dan vorig jaar. De belangrijkste reden om Twitter te verlaten zou zijn dat het de gebruiker ’te weinig oplevert’.

Facebookgebruik-Nederland

Instagram groeit enorm hard, en zag haar gebruikersaantallen met 29 procent toenemen naar 1,8 miljoen Hollanders. Uit het onderzoek blijft dat 47 procent van alle studenten en scholieren gebruik zou maken van de sociale fotodienst.

Ook Pinterest doet het goed, en groeide met een half miljoen gebruikers naar 1,6 miljoen. Opvallend hierbij is dat 84 procent van alle Pinterest-gebruikers vrouw is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *