Tel uit je winst: ‘Productie Apple Watch kost 75 euro’

Apple Watch: productie kost slechts 75 euro
We weten dat de Apple Watch zorgt voor vrachtwagenladingen vol dollars in Cupertino, maar hoeveel winst maakt Apple eigenlijk op zijn eerste smartwatch?

Laten we eerlijk zijn: we weten eigenlijk allemaal dat de producten van Apple op zijn zachtst gezegd aan de dure kant zijn. De Apple Watch is geen uitzondering, want voor het goedkoopste model ben je nog steeds 400 euro kwijt. Het zal je dan ook verbazen wat de onderdelen van de smartwatch kosten. Tipje van de sluier? Het verschil met de verkoopprijs is nogal groot.

IHS iSuppli legt bij elk Apple-product tot in detail vast wat een onderdeel kost. In het geval van de Apple Watch Sport in 38mm-uitvoering kwamen ze op een totaal van zo’n 72,80 euro voor de onderdelen en nog eens 2,20 euro voor de productie. Voor de snelle rekenaars onder ons: dat betekent inderdaad dat het slechts 75 euro kost om het horloge te produceren. Mocht die kostenraming kloppen, dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat Apple de pre-ordercijfers lachend bekeken heeft.

Nog geen reacties

  1. Vergeet niet ontwikkeling, patenten, marketing, etc.
    Die zaken zijn ook niet gratis.

    Nog steeds zal er meer dan voldoende winst zijn, maar 75 euro per horloge is behoorlijk aan de lage kant wat schatting betreft, dit komt gegarandeerd hoger uit.

    • @Ikke_ferrari: Behalve marketing, dat een constante kost is, zijn die ontwikkeling en patenten in een paar maand tijd terugverdiend.

      En 75 lijkt me realistisch. Een duur toestel is niet per se duurder in productie dan een goedkoop toestel…

    • @Ikke_ferrari: Kwa productie vind ik het zelfs aardig hoog, en er komen inderdaad genoeg kosten bij, maar met de beperkte line-up en consequent design van Apple (in het algemeen), zal dat stukken lager uitvallen dan bij een bedrijf als bijvoorbeeld Samsung.

      Die hebben abnormaal veel toestellen in hun line-up, kwa watches ben ik niet op de hoogte maar daar zullen ze vast ook al een handvol modellen hebben. Als je daar die kosten eens van neemt en de marge die overblijft, maakt Apple toch echt onnodig veel winst. En net zoals andere merken heeft ook Apple flaws, wat voor mij persoonlijk de prijs die ze vragen voor hun producten te hoog maakt.

      Als je twee op details afwijkende bananen ziet liggen, en de een is 20 cent duurder dan de ander, dan pak je toch ook de goedkopere? (uitgaande van dezelfde kwaliteit, gewicht, houdbaarheid, maar bv ander merkje (onvergelijkbaar met bananen in de praktijk)).

      Ontwikkeling en patenten zijn bovendien behoorlijk dubieus bij Apple, ze kopen concurrenten uit met hun enorme reserves, net zoals ze met patenten doen. Of die zaken op de plank belanden maakt niks uit, het is voor Apple gratis reclame om dat alles wat zij doen wordt uitgekauwd door de media. Daar zit hem ook de kracht van het hedendaagse Apple in, en dat zal ook niet zo snel veranderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *