Telecomproviders overtreden wet met ‘gratis’ telefoon

Telecomprovider logo's
Het niet splitsen van telefoon- en abonnementsprijzen onder het mom van een ‘gratis’ toestel blijkt een overtreding van de wet. Het kan niet anders of dat gaat telecomaanbieders een bak met geld kosten doordat consumenten massaal gaan claimen.

We schreven al eerder over de zogenaamde ‘afzet-abbo’, waarbij telecomaanbieders stunten met een ‘gratis’ toestel. Voor niets gaat de zon op, natuurlijk, maar dat besef is helaas nog niet overal doorgedrongen. Veel consumenten denken blijkbaar dat een aanbieder je dat top-kwaliteit toestel levert omdat die je graag blij maakt met gratis spul. En niet omdat deze hoopt wat marktaandeel van de concurrent af te snoepen of de prijs van het geleverde op een andere manier zal doorberekenen.

Maar in wezen komt zo’n abonnement neer op een lening, zo heeft de Hoge Raad vandaag bepaald. En omdat de aanbieders niet hebben verteld hoe hoog die lening is, of hoeveel ‘rente’ er wordt betaald, is die lening niet geldig en mag de consument het contract vernietigen. De aanbieder moet dan alle voor de telefoon betaalde kosten vergoeden.

Op dit moment is ConsumentenClaim aan het bekijken op welke abonnementen de uitspraak van toepassing is. Ben jij van plan te gaan claimen?

3 reacties

  1. Ik vind dat de HR ver gaat in haar redenatie, en dat de term consumentenbescherming zo wel heel erg wordt opgerekt. In principe mag je er van uit gaan dat ieder volwassen mens in staat is om te begrijpen dat er niet zoiets bestaat als een gratis telefoon. Bij elke elektronica zaak liggen stapels telefoons waardoor je een goed beeld hebt wat de reële prijzen van telefoons zijn. Daarnaast kun je vrijwel alle abonnementen met of zonder telefoon kiezen en is het dus tamelijk eenvoudig om te achterhalen hoeveel de “gratis” telefoon kost ten opzichte van een door jezelf aangeschafte telefoon.

  2. Ik vind het voornamelijk vervelend dat nu alles een stuk duurder is geworden. Bij mijn abo van 70 ee in de maand kreeg ik eerst alle telefoons ‘cadeau’, maar dankzij deze consumentenbescherming moet ik nu ineens overal nog een paar honderd euro bijleggen.

    Dat is nou niet echt een vooruitgang, volgens mij. En goedkoper wordt mijn abonnement er ook niet op.

    • @valetparker: dan zou ik zeggen verdiep je er eens wat beter in, heb momenteel abbo met 5 gb n 500 bel minuten voor 35 euro per maand, daar bij kreeg ik de LG V10 bij moest 150 bij betalen en zit ik gewoon bij kpn. dus 70 euro en dan paar 100 euro bij betalen zou ik is wel erg prijzig of je moet wel zo veel mb’s hebben

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *