TomTom stopt wellicht met navigatiekastjes

TomTom stopt wellicht met navigatiekastjes
Het welbekende TomTom-kastje heeft van de Nederlandse onderneming een wereldbedrijf gemaakt, maar is inmiddels een nagel aan de doodskist van de navigatiespecialist aan het worden. Er is echter een oplossing, aldus CEO Harold Goddijn: de consumententak van het bedrijf afstoten.

In het NRC zegt Goddijn dat ze onderzoeken om te stoppen met het navigatiekastje dat we jarenlang massaal tegen onze voorruit plakten:

“De consumententak draagt bij aan het merk TomTom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf, en onze groeimogelijkheden.”

In 2008 ging het nog formidabel met het bedrijf (een aandeeltje deed 60 euro) en kochten ze kaartenmaker TeleAtlas. Maar dit was ook het jaar dat de Android-telefoon aan een opmars begon, allen uitgerust met gratis navigatiemogelijkheden van Google. Dergelijke gratis concurrentie zorgt ervoor dat de vraag naar losse kastjes jaarlijks met 10 tot 15 procent afneemt, wat ons nog als relatief weinig in de oren klinkt. We hadden die klap wel iets groter verwacht

Inmiddels schommelt het aandeel al een tijdje rond de €4 en ziet TomTom meer heil in diensten voor andere bedrijven: denk hierbij aan het leveren van navigatiemodules voor de auto-industrie (BMW begon recentelijk met de implementatie van TomTom HD’s) en kaartverkoop aan Apple. En wellicht kunnen ze ooit nog eens groot worden op het gebied van andere gadgets, zoals de onlangs gepresenteerde sporthorloges.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *