Wat gaat deze Fiat-topman bij Apple doen?

Wat gaat deze Fiat-topman bij Apple doen?
Apple is opnieuw topmensen uit de auto-industrie aan het wegkapen. Dat kan maar één ding betekenen…

Het is een publiek geheim dat Apple aan een elektrische auto werkt. In het afgelopen jaar heeft de techgigant al honderden werknemers op Project Titan gezet – de interne naam voor het vierwielerproject – en recent werden ze nog aangeklaagd door batterijmaker A123 Systems omdat ze de meest vooraanstaande ingenieurs hadden verleid om voor Apple te komen werken.

Vandaag lezen we dat er opnieuw een kopstuk uit de auto-industrie zijn overstap naar Apple heeft gemaakt. Het gaat om automotive oudgediende Doug Betts. Voorheen beklede hij functies bij Nissan en Toyota, de laatste jaren was hij product- en kwaliteitsbaas bij Fiat Chrysler Automobiles. WSJ ontdekte dat hij nu in Californië bij Apple werkt, iets dat hij via LinkedIn bekend heeft gemaakt.

Doug Betts

Apple’s zoektocht naar meer experts in de automotive lijkt nog lang niet voorbij. Eerder graaiden ze al een R&D-specialist weg bij Mercedes, en werd wetenschapper Paul Furgale eerder dit jaar ingelijfd. Furgale is een expert op in autonome technologieën. Want reken er maar op dat de Apple Car – net als dat rijdende ei van Google – helemaal zelfstandig zal kunnen rijden.

2020

Eerdere geruchten wezen erop dat het kapitaalkrachtige Apple (met een oorlogskas van zo’n 200 miljard dollar) rond 2020 met een auto komt. Apple zou niet zelf van plan zijn de auto te bouwen, maar wil dit uitbesteden. Onder meer het Oostenrijkse Magna Steyr werd genoemd als potentiële kandidaat.

Render: Franco Grassi

17 reacties

  1. De geruchten zijn dan in lijn met mijn wilde gok, als je een beetje kijkt naar de tijd die tesla aan ontwikkeling kwijt was dan is 2020 een realistisch streven. Mijn glazen bol zegt alleen niets over wat voor auto ze op de markt gaan brengen, je kunt nog zo hoog van de toren blazen, maar een dure auto lanceren en dan gelijk de beste zijn gaat ze nooit lukken. Ik gok dat apple met iets i3-achtigs komt. Een elektrisch minibusje met ruimte voor 7 personen.

  2. 2020, in de virtuele showroom bij Apple. Verkoper: prima, het wordt dus de zwarte, met het long-range accupakket, waarmee u in ieder geval een actieradius heeft van 300 km. Tenzij u veel stroom gaat gebruiken, dan kan dit in de praktijk lager uitvallen. Welke accessoires had u erbij willen hebben? Een Apple laadpaal? Een Apple autohoes? Een Apple speakersetje? Apple-winterbanden? Een tankje Apple-benzine voor de optionele Apple range extender? Klant: eh, niets, voor de helft van het geld koop ik wel after market accessoires. Verkoper: mag ik u erop wijzen dat after market accessoires niet zullen passen, en mochten ze onverhoopt wel passen, dan vervalt uw garantie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *