Wordt de gratis-versie van Spotify minder uitgebreid?

Spotify-Gratis
Spotify zou onder druk worden gezet door het muzieklabel Universal om de gratis-versie van hun muziekdienst verder te beperken.

De Financial Times zegt anonieme bronnen gesproken te hebben die beweren dat het grootste muzieklabel ter wereld, Universal, Spotify onder druk zet om de gratis-dienst te veranderen. Het verschil met de premium-dienst zou niet groot genoeg zijn, zodat gebruikers niet gemotiveerd zouden zijn om een abonnement af te sluiten.

‘iTunes is de dupe’
Omdat de gratis-Spotify dus eigenlijk te goed is, levert dit ook lagere verkoopcijfers op voor andere muziekdiensten zoals iTunes, zo stelt Universal. Door te onderhandelen met licentieovereenkomsten probeert Universal gedwongen veranderingen door te voeren bij Spotify.

Volgens Spotify is juist het tegendeel waar. Ze nemen geen klanten weg bij andere muziekdiensten, ze zorgen er juist voor dat er een nieuwe doelgroep gebruik gaat maken van een streamingdienst die er normaal gesproken nooit aan zou beginnen omdat je ervoor moet betalen. Bovendien is de gratis-versie volgens Spotify nog steeds de beste manier om potentiële klanten te overtuigen om over te stappen op een betaald-abonnement zonder advertenties.

Het is nog niet bekend of Spotify ook daadwerkelijk toegeeft aan de druk die Universal op ze uitoefent, en of andere muzieklabels die ook een aandeel in Spotify hebben dit voorbeeld zullen volgen. Gratis Spotify staat dus nog niet op losse schroeven, maar de kans dat er iets gaat veranderen is wel aanwezig.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *