Zelfvliegende legerhelikopter omgebouwd tot brandweer

K-MAX
Een helikopter die uit zichzelf bosbranden blust is een stuk effectiever dan blushelikopters met menselijke piloten.

Een bosbrand bestrijden vraagt een hele berg mankracht, waarbij er vaak dagenlang aan één stuk geblust moet worden. Het probleem met menselijke piloten is dat ze moeten uitrusten, eten en slapen, wat niet bepaald efficiënt is. Hierdoor staan blushelikopters immers langer op de grond dan nodig is.

Van oorlog naar bosbrand
Daarom besloot Lockheed Martin haar zelfvliegende helikopter (die oorspronkelijk ontworpen werd voor de oorlog in Aghanistan) om te bouwen tot de ultieme brandweerheli. De K-MAX werd afgelopen maand getest in New York, om te zien hoe effectief een dergelijke automatische brandweer is. Wat blijkt: er hoeven geen mensen in de helikopter aanwezig te zijn om doelgericht een reusachtige hoeveelheid water op een bosbrand te gooien.

K-MAX

Wat de K-MAX alleen niet kan is zelfstandig vuur ontdekken. Daarom werd de Indago bedacht, een quadcopter/drone die een infraroodcamera gebruikt om branden te spotten, waarna de resultaten naar het hoofdkantoor worden gestuurd. Dit zorgt ervoor dat de K-MAX ook gewoon ’s nachts door kan vliegen, iets wat normale blushelikopters niet doen, omdat piloten niet meer goed kunnen vliegen als het zo donker is.

Ook ’s nachts
Om de 2,5 uur moet de heli worden bijgetankt, waarna hij bijna zonder menselijk ingrijpen heel de nacht door kan blijven smijten met water. Door dit constante blussen kunnen vooral beginnende bosbranden snel een halt toegeroepen worden. Omdat de K-MAX oorspronkelijk een militaire helikopter was, kan hij ook worden ingezet om spullen te leveren of mensen op te pikken. Lockheed Martin hoopt de K-MAX volgende zomer in te kunnen zetten om bosbranden te bestrijden. Bekijk hieronder een video waarin je deze zelfvliegende brandweer aan de gang ziet.

[gv data=”53cBlCfLpZg”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *