Zo gaan Google en TNO samenwerken

Wraith in de file
En dat gaat veel geld schelen.

Files kosten tijd. En tijd is geld. TNO gaat naar aanleiding van een eigen onderzoek samenwerken met Google. Volgens de Nederlandse kennisorganisatie is het bedrijfsleven in ons land jaarlijks zo’n 613 tot 797 miljoen euro kwijt aan files op snelwegen. TNO gaat nu samen met Google kijken naar oplossingen voor dit probleem. Dit willen ze doen door verkeersstatistieken van Google Maps te gebruiken.

De huidige data/verkeersstatistieken worden normaal gesproken bepaald aan de hand van sensoren in het wegdek. Dit is nogal een dure operatie en Google’s statistieken bleken bijna even goed, die hebben een afwijking van slechts 5 tot 10% ten opzichte van metingen met de sensoren. Met informatie van de zoekgigant is dus op een goedkopere manier veel data te winnen. Heel veel data.

TNO onderzoekt nu voor welke omstandigheden fysieke sensoren vervangen kunnen worden door dergelijke databronnen. Ook voor het verkrijgen van inzicht in neveneffecten van verkeer dat een sluiproute kiest vanwege een verkeersongeval of wegopbreking, kan de data ingezet worden. De verkeersstatistieken die bedrijven als Google kunnen leveren bieden tevens aanvullende informatie bij milieumetingen zoals luchtvervuiling en geluidsoverlast.

Foto: Rolls-Royce Wraith in de file.

Nog geen reacties

  1. Ikzelf ben zwaar allergisch tegen files, maar ik begrijp dat er een hoop mensen zijn die het wel lekker vinden om 20 minuten meer tijd te hebben tussen werk en thuis om zo de werkstress wat te kunnen laten zakken.

    • @erik2907: Als elke auto verplicht voorzien wordt van een datalogger/blackbox komt dit er niet door vanwege privacy schending (daarnaast ook nog eens duur). Nu komt de overheid praktisch aan de dezelfde data met een tussenpersoon waardoor de burger ineens het hele privacy gebeuren vergeet voor ook nog eens veel minder geld. Wie is er nou slimmer dan?

  2. Hoe je de files oplost? Ik ben geen wiseguy maar er zijn 2 fases nodig om de files op te lossen.

    Fase 1: meer asfalt. Dit is een discutabel punt, dat snap ik. Je kan natuurlijk ook het aantal auto’s verminderen maar laten we er even vanuit gaan dat dat toch niet gaat gebeuren. Als het op een 2 baans snelweg (2+2, afijn je begrijpt me vast wel) vast staat puur door drukte, dan zal het imo toch minder vast staan als je er een 3 baans snelweg van maakt? En laten we dan gelijk inspringen oo de toekomst, maak er gelijk maar 4 baans van. Ja dit kost bakken vol met geld maar dat kosten files ook.

    Fase 2: maak van elke snelweg een trajectcontrole. Ook dit zal veel kwaad bloed zetten en of het werkt weet ik eigenlijk ook niet (;p) maar als ik op de A50 bij Arnhem over het trajectcontrole stuk rij, gaat het er altijd gemoedelijk aan toe en heb daar zelf nog nooit vast gestaan, dus blijkbaar werkt het. Ik denk dat de meeste files komen door dat gasgeven en remmen van veel mensen die alleen maar haast hebben, constant drukken en zich niet aan de regels kunnen houden. Zo moeten ze zich wel aan de regels houden. Calma calma mensen, lekker poko poko.

    Waarschijnlijk zijn mensen blij dat ik geen minister van verkeer en waterstaat ben, maar goed , dat mag natuurlijk. Ik denk dat je met deze maatregelen minder files hebt en dat het ook nog eens een stuk veiliger is. Iedereen houdt zich ook daadwerkelijk aan de snelheid. Noem me een saaie lul, maar die regels van snelheden zijn er niet voor niets. Nou, ik ga me gereed maken voor de roast of…

  3. Kan TNO ook meteen wat doen aan die vreselijk irritante tunneldosering bij Maarssen? Niet? laat dan maar zitten, de enige die de files kan oplossen is het CBR. #sommigemensenmoetengeenrijbewijskrijgen

  4. Fijn he die Android telefoons. En natuurlijk alle andere merken telefoons met google maps er op.
    Blijkbaar heeft tomtom een te kleine draagvlak qua informatie dat de staat met een Amerikaans bedrijf samen wil werken.

    Het verbreden van de weg heeft mijn inziens geen zin de file wordt misschien korter maar breder. Gewoon 1 aparte strook voor bussen en vrachtverkeer. En daarnaast 2rij stroken. Des te minder mensen switchen van rijstrook des te minder mensen moeten remmen omdat iemand zich ertussen drukt. Als mensen dan ook nog met het overige verkeer meegaan en rond de maximum snelheid gaan rijden dan moet het gewoon goed doorlopen op de weg. En op tijd voor sorteren voor een afslag zal ook heel wat remmende mensen schelen dan wanneer er weer eentje tussendoor schiet om nog net het verdrijvingsvlak mee te pakken. Niet dat ik zelf altijd zo netjes rijd maar naar mijn idee zal het veel schelen. Gelukkig begint mijn werk vaak voor of na spitstijd en heb ik niet elke dag dezelfde file buren gezien ik niet al te veel in de file sta.

  5. Ov is te duur en duurt te lang (werkt alleen als het verkeer echt een ramp is dus in de randstad werkt het beperkt goed)
    Thuiswerken daar kunnen veel werkgevers en werknemers niet mee om gaan.
    Verschoven werktijden helpen deels maar leveren ook weer andere problemen op.
    Minder mensen op hetzelfde stukje aarde werkt het best maar is niet zo’n goed verhaal (sociaal en economisch)
    Meer asfalt lost niets op als het de verbinding tussen knooppunten verbeterd. Je staat alleen maar eerder en dus langer op dezelfde plek.
    Oplossingen? Knelpunten wegnemen door minder stoplichten, minder gelijkvloerse kruisingen en betere centrale parkeervoorzieningen icm lokaal gratis ov misschien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *