Zo gaat Spotify het voor gratis gebruikers minder aantrekkelijk maken

Spotify
Gratis gebruikers zouden een kleiner aanbod krijgen.

Spotify gaat het nieuwste aanbod van muziek voor gratis gebruikers geringer maken, zo suggereert de Financial Times. Het Zweedse streamingbedrijf zou nieuwe albums niet langer gratis gaan aanbieden.

Spotify is de grootste muziekstreamingdienst op de markt. Volgens NU.nl zou het bedrijf meer dan 100 miljoen gebruikers hebben, waarvan de helft betaalt voor een abonnement. Van de jaarlijkse omzet, bijna 2 miljard euro, zou Spotify bijna 80% weer uitgeven aan royalties.

De afgelopen maanden was het bedrijf daarom bezig met het onderhandelen van nieuwe deals met de grote platenlabels. Zo zouden de kosten gedrukt moeten worden, zodat het bedrijf bij beursnotering in elk geval in de zwarte cijfers zou staan. Tot dusver worden er tenminste tientallen miljoenen verlies gedraaid.

Door populaire nieuwe albums niet meer gratis beschikbaar te stellen, moeten gebruikers gestimuleerd worden om te betalen voor de streamingdienst. Eerder deze maand werd ook al bekend dat Spotify met een nieuw soort abonnement komt. Dat alles voor betere jaarcijfers. Zo blijkt maar weer: De grootste zijn is geen garantie voor succes.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *