Zo krijg je je geld terug als je Kickstarter mislukt

geld terug?
Dus jij was bang dat je je geld kwijt was als een Kickstartercampagne mislukt? Het kan meevallen als je dit doet.

Investeren in crowdfunding is hot. Mensen beginnen kroegjes, zoeken uitbreidingsfinanciering en natuurlijk zijn er startups met bizarre ideeën die een eerste productie-run op proberen te zetten. Maar ja, investeren in startups is risicovol. Als er iets misgaat ben je je inleg kwijt. Toch?

Niet altijd. Het grappige van Kickstarter is dat je belooft een product te kopen als er genoeg medestanders van je het product ook kopen. Pas dan betaal je. Dus je hoeft nog geen geld in te leggen als er nog grote kans is dat het allemaal mislukt. Maar desondanks gaat het toch wel eens mis. Zoals vorige week bij Zano. Die minidrone kwam niet van de grond en investeerders gaan geen drone ontvangen.

Zijn de investeerders nu allemaal hun centen kwijt? Dat hoeft niet, zo ontdekte een van de bezoekers van Apparata. Hij had zich ook ingeschreven op de Zano Drone en bemerkte dat hij dat ding niet ging ontvangen. Omdat hij de betaling had gedaan via zijn creditcard bedacht hij zich geen moment en vroeg zijn geld terug.

Bij de ING kan dit bijvoorbeeld heel eenvoudig op de internetpagina van de creditcard van die bank. Als je van mening bent dat een betaling onterecht is gedaan kun je die storneren. Omdat de drone niet gaat komen kun je aanspraak maken op een vergoeding, want met de meeste creditcards zijn al je aankopen voor 90 dagen verzekerd. Van belang is daarbij niet per se het aankoopmoment, maar het moment van de (geplande) levering.

De Zano drones zouden vanaf begin november worden geleverd, dus die 90 dagen waren net pas ingegaan. Aangezien je alleen via creditcard kunt pledgen op Kickstarter, moet je dus even nagaan of jouw creditcard ook zo’n fijne 90 dagen garantie biedt, want dan kun je dus kijken of je je geld terug kunt krijgen.
Geen dank.

2 reacties

  1. Heb zelf een creditcard van de Rabobank. Online geen mogelijkheid om een betwisting aan te geven dus gesproken met de Helpdesk. Mijn verhaal gedaan en zij zullen me gaan bellen of anders post gaan toesturen. Ze vroegen me of ik wel een klacht had ingediend bij Kickstarter (lijkt me in eerste instantie niet de partij om mijn klacht bij te leggen). Nadat ik vertelde hoe KS werkte vroegen ze of ik ZANO had aangeklaagd, waarop ik antwoordde dat dit weinig zin zou hebben daar ze faillissement hebben aangevraagd en dat hier op 4 december een crediteurenvergadering is geweest in Londen, waaruit volgens mij is gebleken dat er voor de backers niks te verhalen valt op ZANO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *