Zo maakt GoPro de Hero4 tot VR-camera


Leuk zo’n VR-bril, maar wat heb je eraan als je alleen platte plaatjes met je telefoon kunt filmen?

Het gaat nu alweer een tijdje downhill met GoPro. De camera’s slaan niet meer zo goed aan als een paar jaar geleden en wie de laatste maanden is wezen skiĆ«n die heeft gezien dat de cameraatjes niet meer op iedereens helm zitten. Als ze er wel zitten zijn het toch ook wel vaak, Garmins, Sony’s en TomToms tegenwoordig.

Dus daar moet je als beursgenoteerd bedrijf iets op verzinnen en omdat VR de nieuwe rage is, moet je daar natuurlijk op inspelen. Een VR-rig dus. En ze noemen het kind de GoPro Omni. Het apparaat werd al in februari aangekondigd, maar http://www.theverge.com/2016/4/7/11383668/gopro-omni-virtual-reality-video-rig-nab lieten ze er voor het eerst wat meer van zien. In het houdertje kun je zes Hero4 camera’s klikken en die maken dan met behulp van een extra processor die ook in de rig zit ingebouwd een perfect 360 graden rondom beeld.

Wat de processor precies doet is nog niet helemaal duidelijk gemaakt, maar het ligt voor de hand dat de pixels langs de randen lichtelijk zullen overlappen. Die overlappingen worden dan door de beeldprocessor gesynchroniseerd tot een perfect sferische opname: dat noemen ze pixel level synchronisation.

De prijs en de releasedatum is ook nog niet bekendgemaakt, maar GoPro wil het apparaat tonen tijdens de NAB beurs die op 16 april in Las Vegas begint. Kan de eigenaar tot die tijd nog even lekker rondvaren op zijn jacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *