Zoveel invloed heeft Netflix op dvd-verkopen

Netflix
Hoewel een direct verband altijd al vrij plausibel leek, zijn er nu eindelijk keiharde cijfers die deze aanname bevestigen.

De opkomst van Netflix is nog steeds in volle gang. De populaire streamingdienst wil met haar (nieuwe) content steeds meer markten veroveren. Dat Netflix de verkoop van dvd’s op den duur zou aantasten, is dan ook niet zo gek te noemen. Dat er echter officieel sprake was van een direct verband, had nog niemand officieel bevestigd.

Tot nu dan, want onderzoekers aan de Universiteit van Hongkong hebben naar eigen zeggen als eerste een directe relatie tussen Netflix en dvd-verkopen aangetoond. Hiervoor hebben ze films onderzocht die in de Verenigde Staten van Netflix zijn overgezet naar streamingdienst Hulu.

Op 1 oktober 2015 stapte distributeur Epix met haar content van Paramount, Lionsgate en MGM over naar Hulu, aangezien Netflix de overeenkomst niet wilde verlengen. Ook alle films werden overgezet naar Hulu, dat qua marktaandeel vier keer zo klein is als Netflix.

De onderzoekers hebben vervolgens de dvd-verkopen van de overgezette titels nauw bekeken en ontdekten iets opmerkelijks: de dvd-verkopen van de betreffende films stegen met maar liefst 24,7 procent na de overgang naar Hulu. Uit deze statistiek trokken de onderzoekers de conclusie dat het aanbod op streamingdiensten ook een direct effect heeft op de fysieke verkoop van de betreffende producten.

Kortom: aanbieders van dvd’s hebben niet alleen last van piraten, maar ook legale streamingdiensten zijn een sta in de weg voor fysieke verkopen. Mocht je meer willen lezen over het onderzoek, bestudeer dan het volledige rapport zelf.

Nog geen reacties

  1. het zou denk wat zinvoller zijn geweest als men dvd titels vergeleek die al dan niet op netflix uit komen.
    Dus titels die niet op netflix uitkomen vs titels die wel op netflix uitkomen en dan zien of er een substantieel verschil is.
    Nu zit er nog een extra variabele in qua hulu, misschien heeft men een grondige hekel aan hulu en gaan daarom de dvd verkopen omhoog..Heeft dan weinig met netflix te maken lijkt mij..

  2. Volkomen begrijpelijk. De DVD is gewoon overbodig. Vooral omdat je de meeste films na 2 of 3 keer kijken wel kent, als je dat al doet. Dus een DVD is waanzinnig inefficiënt. Voordeel van Netflix is dat je lekker kunt kijken wat je wilt (er staat toch altijd meer op dan dat ik tijd ervoor heb). Dus goed dat er onderzoek is gedaan, de uitslag kon niet verrassend zijn 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *