Deze elektrische kart is sneller dan een Tesla Model S

Daymak Go-Cart
Daymak is goed op weg om het snelste voertuig ooit te maken.

Volgens de makers is het namelijk de snelste elektrische go-kart ter wereld. De Daymak C5 Blast zou sneller zijn dan een Tesla Model S. Hoewel dat appels met peren vergelijken is, moet gezegd worden dat van 0 tot 100 binnen nog geen anderhalve seconde verdomd snel is!

[gv data=”oeBjkjQiLzM”][/gv]

De Daymak c5 Blast is een elektrische kart van Canadese makelij. De speeder heeft een motor van 10 kW (10.000 Watt) en een 2500 Wh lithium batterij. Dat alles is heel mooi, maar je bent nergens zonder een uitzonderlijk licht voertuig. Dat zit bij de C5 Blast wel goed; de kart weegt slechts 100 kg. Zelfs ik kan dat ding dus met gemak optillen. *kuch*

Aldo Baiocchi, de CEO van Daymak, stelt dat het voertuig simpelweg gemaakt is om het record mee te verbreken. Baiocchi: “Op een bepaald punt ging de go-kart zweven als een Speeder uit Star Wars. We zouden er vleugels aan kunnen toevoegen; dan kan ie vliegen! We denken dat we de C5 uiteindelijk van 0 tot 100 km/u kunnen laten gaan binnen minder dan een seconde. Dan zou het het snelste voertuig worden dat ooit heeft bestaan.” Nou, nou, rustig aan Baiocchi.

Hij voegt daar grappend aan toe: “We hebben alleen nog iemand nodig die zo snel durft te gaan.”

Met dank aan Dennis voor de tip!

14 reacties

  1. “snelste voertuig worden dat ooit heeft bestaan”
    Hij zal geen top snelheid bedoelen, maar zelfs op acceleratie wordt dit hem ook nog niet.
    Je zou toch verwachten dat ze in Canada ook Top Fuel Dragsters kennen, die al jaren in ruim minder dan 1 seconden naar de 100km/uur gaat (en dan pas echt doorknallen naar ~500km/h in ~4 seconden)

  2. “snelste voertuig worden dat ooit heeft bestaan”
    Ik ken niet de acceleratie van 0 tot 100 km/h van een Rocket Sled. Maar die moet a blink of an eye zijn. Want om op een traject van zo´n 16 kilometer te accelereren naar 10.325 km/h – is bijna 3 kilometer per seconde – en weer af te remmen naar stilstand, zal 0 tot 100 inderdaad niet veel meer tijd kosten dan the blink of an eye. Een kogel uit een geweer is trager. Om het maar in perspectief te zetten.

  3. 10 kWh is niet hetzelfde als 10.000 Watt. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat een auto op benzine een actieradius heeft van 200 km/u of een topsnelheid van 600 km.

    • @metalmike: Hé, eindelijk iemand die het (ook) snapt! Het ergste is trouwens nog wel als iemand zegt dat het verbruik (van een willekeurig elektrisch apparaat) x kW per uur is. Daar word je gewoon droevig van… 🙁

      Maar goed, waarschijnlijk is het in dit geval gewoon een typfoutje, en moet er 10kW staan i.p.v. 10kWh…

    • @metalmike: zat me daar ook al over optewinden en verwonderen….
      is trouwens niet echt veel… een Rotax Max kart die ook iets van 100kg weegt heeft al 20kW, waar halen ze deze snelheidsclaim vandaan?

      koppelkromme is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar… maar who cares, want het deel 0-50km/uur is toch niet interessant…,

  4. [Quote]“Op een bepaald punt ging de go-kart zweven als een Speeder uit Star Wars. We zouden er vleugels aan kunnen toevoegen; dan kan ie vliegen![/quote]

    Of je doet wat aan de aerodynamica.

  5. Ik ben hier nogal laat, maar dit is helemaal niet mogelijk. Er zit een fout in het artikel óf de claim is heftig overrated. Laten we even beginnen met de formule voor kinetische energie: https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_energy
    0,5m(vv) oftewel 0,5 * massa in kg * snelheid in m/s in het kwadraat. Bij deze kart komen we dan (zonder bestuurder!) op 0,5 * 100 * (27*27) = 36450 J; de energie die nodig is om deze kart van 0 naar 100 km/h te laten accelereren.
    Dan komen we formule voor vermogen; we willen bovenstaande energie gewoon ooit een keer toepassen, maar binnen een bepaalde tijd; P = W / t
    In ons geval P = 36450 / 1.5 = 24300 Watt (want 1W = 1 Joule per seconde).

    Er is dus 24300 watt oftewel 24.3 kilowatt nodig om deze kart van 100 kg binnen 1.5 seconde van 0 naar 100 te laten accelereren, en dan hebben we het nog niet gehad over luchtweerstand, rolweerstand, een eventuele koppelkromme of een klein detail als de bestuurder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *